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
auto
2024. 07. 27. szombat

Nemcsak az áramot, a vizet is zabálja az autógyártás

Folytatjuk a kutakodást a Tesla éves környezeti hatástanulmányában, hogy megtudjuk, miként tervezi a környezeti terhelés csökkentését a világ legnagyobb villanyautó gyártója.

Több napelem

A Tesla nevadai akkumulátorgyára jelenleg egy 3200 kW teljesítményű naperőművet visel a tetején, de a cég ezt 24.000 kW-ra fogja növelni a jövő év végéig, amivel az Egyesült Államok legnagyobb ilyen létesítménye lesz. A jelentés szerint a telepítés itt nem áll meg, a fremonti üzem, az ennek szatellitjeként működő szomszédos lathropi egység , valamint, logikusan a napelemeket gyártó Giga New York teteje is napelemeket kap.

Giga Nevada.

A cég arra is emlékeztet, hogy a 4680-as cellákra történő átállás egyik hatása az energiaigény 70%-os csökkenése lesz, köszönhetően a szárazelektródás technológiának. Egy következő lépcső a katódhoz szükséges anyagok saját előállítása lesz – Austinban már megvannak a tervek erre az épületre is -, ami ennek a lépésnek 40%-kal csökkenti majd az energiaszükségletét a várakozások szerint.

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

Kevesebb víz

A napenergia mellett kulcskérdés a vízhasználat is – emlékezhetünk rá, hogy a berlini gyár egyik legforróbb témája az ivóvízhasználat mértéke volt. A cég saját számításai szerint már jelenleg is az egyik legtakarékosabb gyártási technológiával rendelkeznek ezen a téren, és autónként nagyjából mindössze 3 m3 vízre van szükségük. Ennél – a Tesla szerint – csak a BMW használ kevesebbet. Azonban ha meglesz a berlini gyár, akkor azzal az élre ugorhatnak, még akár az akkugyártással együtt is.

De miért ilyen fontos téma a víz az autógyártásban? Elsőre talán furcsa lehet ez, de a cég 4 területet is megjelöl, ahol jelentős mennyiséget használnak, és ahol csökkenteni fognak.

Az első az a gépek és frissen gyártott fém alkatrészek hűtése. Egy átlagos autógyárnál a gyársorok hűtéséhez sok víz kell, mert az a hűtőtornyokban folyamatosan párolog és utána kell tölteni. Ezért első lépéskén igyekeznek kivezetni, vagy optimalizálni azokat a munkafázisokat amik sok hűtést igényelnek. Így például a préselt alkatrészek hűtőmedencéit akarják megszüntetni, illetve a újfajta megoldásokat vezetnek be a fényezőműhelyben és a cellák burkolatának gyártásakor, amelyek kevesebb vizet igényelnek.

Festőüzem. Forrás: Geico Taiki-Sha

A második lépés az esővíz felhasználása lesz. A Giga Texast úgy tervezték, hogy a tetőn összegyűlő esővíz 25%-át fel tudják majd használni a gépek hűtésére, amivel évi 28 millió liter ivóvizet kívánnak megspórolni. A harmadik lépés is hasonló ötletből származik, amely szerint a helyszínen megtisztított szennyvizet is hasznosítják majd a tervek szerint mind Berlinben – itt láttuk már a terveken az ehhez szükséges módosításokat -, mind Texasban. Utóbbi helyszínen ez évi 150 millió liter ivóvizet spórol majd meg, ami 250 ezer legyártott autó gépsorának hűtését váltja ki.

Végül a katód saját gyártása az utolsó terület, ahol vizet kívánnak megspórolni. számításaik szerint a Fremontban jelenleg fejlesztett eljárás 95%-kal csökkenti majd ennek a munkafolyamatnak a vízigényét.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.