HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Nemcsak az áramot, a vizet is zabálja az autógyártás

Folytatjuk a kutakodást a Tesla éves környezeti hatástanulmányában, hogy megtudjuk, miként tervezi a környezeti terhelés csökkentését a világ legnagyobb villanyautó gyártója.

Több napelem

A Tesla nevadai akkumulátorgyára jelenleg egy 3200 kW teljesítményű naperőművet visel a tetején, de a cég ezt 24.000 kW-ra fogja növelni a jövő év végéig, amivel az Egyesült Államok legnagyobb ilyen létesítménye lesz. A jelentés szerint a telepítés itt nem áll meg, a fremonti üzem, az ennek szatellitjeként működő szomszédos lathropi egység , valamint, logikusan a napelemeket gyártó Giga New York teteje is napelemeket kap.

Giga Nevada.

A cég arra is emlékeztet, hogy a 4680-as cellákra történő átállás egyik hatása az energiaigény 70%-os csökkenése lesz, köszönhetően a szárazelektródás technológiának. Egy következő lépcső a katódhoz szükséges anyagok saját előállítása lesz – Austinban már megvannak a tervek erre az épületre is -, ami ennek a lépésnek 40%-kal csökkenti majd az energiaszükségletét a várakozások szerint.

Kevesebb víz

A napenergia mellett kulcskérdés a vízhasználat is – emlékezhetünk rá, hogy a berlini gyár egyik legforróbb témája az ivóvízhasználat mértéke volt. A cég saját számításai szerint már jelenleg is az egyik legtakarékosabb gyártási technológiával rendelkeznek ezen a téren, és autónként nagyjából mindössze 3 m3 vízre van szükségük. Ennél – a Tesla szerint – csak a BMW használ kevesebbet. Azonban ha meglesz a berlini gyár, akkor azzal az élre ugorhatnak, még akár az akkugyártással együtt is.

De miért ilyen fontos téma a víz az autógyártásban? Elsőre talán furcsa lehet ez, de a cég 4 területet is megjelöl, ahol jelentős mennyiséget használnak, és ahol csökkenteni fognak.

Az első az a gépek és frissen gyártott fém alkatrészek hűtése. Egy átlagos autógyárnál a gyársorok hűtéséhez sok víz kell, mert az a hűtőtornyokban folyamatosan párolog és utána kell tölteni. Ezért első lépéskén igyekeznek kivezetni, vagy optimalizálni azokat a munkafázisokat amik sok hűtést igényelnek. Így például a préselt alkatrészek hűtőmedencéit akarják megszüntetni, illetve a újfajta megoldásokat vezetnek be a fényezőműhelyben és a cellák burkolatának gyártásakor, amelyek kevesebb vizet igényelnek.

Festőüzem. Forrás: Geico Taiki-Sha

A második lépés az esővíz felhasználása lesz. A Giga Texast úgy tervezték, hogy a tetőn összegyűlő esővíz 25%-át fel tudják majd használni a gépek hűtésére, amivel évi 28 millió liter ivóvizet kívánnak megspórolni. A harmadik lépés is hasonló ötletből származik, amely szerint a helyszínen megtisztított szennyvizet is hasznosítják majd a tervek szerint mind Berlinben – itt láttuk már a terveken az ehhez szükséges módosításokat -, mind Texasban. Utóbbi helyszínen ez évi 150 millió liter ivóvizet spórol majd meg, ami 250 ezer legyártott autó gépsorának hűtését váltja ki.

Végül a katód saját gyártása az utolsó terület, ahol vizet kívánnak megspórolni. számításaik szerint a Fremontban jelenleg fejlesztett eljárás 95%-kal csökkenti majd ennek a munkafolyamatnak a vízigényét.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.