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 Elektromos nyergesvontatóval bővíti Pest megyei üzleteibe kiszállítást végző járműállományát az Aldi. A dízelből elektromosra átalakított kamionról pénteken számolt be a német diszkontlánc hazai képviselete, tegnap pedig már ki is próbálhattuk az új kamiont a cég budaörsi központjának parkolójában. A jármű az átalakítás után megkapta a zöld rendszámot, és a beállítások illetve a szükséges papírmunka után várhatóan jövő év elején áll hivatalosan is szolgálatba. Az eredetileg dízel meghajtású nyergesvontató a 192 kWh lítium-vasfoszfát akku és az elektromotor beszerelése után a korábbival megegyező teljesítményre és nyomatékra képes, így továbbra is elboldogul 24 tonna áru mozgatásával. A hatótáv 200-220 km, amivel két műszakban két távolabbi, vagy négy közelebbi üzlet kiszolgálása fér bele a rutinjába. A kamion akkuja a specifikáció szerint akár 1 C-vel is tölthető, tehát közel 200 kW-os töltési teljesítmény is elérhető. Jelenleg egy 44 kW-os fedélzeti töltő működik rajta, amin keresztül az akkut az Aldi központi raktárának rámpái mellett tudják tölteni rakodás közben. Így a teljesen lemerült akkumulátor nagyjából 5 óra alatt töltődik tele. Hamarosan elkészül a logisztikai központban a nagy teljesítményű DC töltő is, amivel a töltési idő is jelentősen lerövidül, de a távlati cél az, hogy az üzletek rakodórámpái mellett is legyen töltőcsatlakozás, ahol a lepakolás ideje alatt a járművek akkumulátorai feltölthetők a visszaútra. Az akkumulátorok egyébként az alig használt nyerges vontató kiszerelt dízelmotorjának és üzemanyagtartályának a helyére kerültek, így a jármű tömege mindössze 100 kg-mal nőtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy a szállítható árumennyiség tömege a hagyományos kamionokhoz képest lényegében nem csökkent. Az Aldi hálózatában az üzletek napi két alkalommal, nyitvatartási időben, illetve éjjel kapnak árut. A raktárhoz közeli üzletekből akár kettőt is ki tud szolgálni egy műszak alatt egy kamion, de a távolabbi helyeket kiszolgáló járművek egy műszak alatt csak egy üzlettel végeznek. Mivel az új elektromos kamion a két műszak között kényelmesen feltölthető, a raktár körüli 100 km-es körben kompromisszumok nélkül használható az áruszállításban. A biatorbágyi bázisról a cég számításai szerint akár a kecskeméti üzletek is elláthatók áruval. Ezzel az elektromos kamionnal kizárólag központi töltést használva a diszkontlánc 152 üzletéből 90, vagyis a lánc 60%-a lesz elérhető. A nyergesvontató átépítését egyébként az a debreceni Electromega Kft. végezte, amely annak idején az első elektromos kukásautók készítésével vált ismerté. Azóta több tucat ilyen jármű, és még néhány nyergesvontató is készült a vállalatnál, de az Aldi megrendelésére is készül még két ilyen vontató. A most bemutatott darabnak a következő hetekben zajlik a beüzemelése, terheléssel (áruval) való finomhangolása és tesztelése, így várhatóan januártól szállíthat árut az üzletekbe. A jelenlegi megoldás egyetlen szépséghibája, hogy a pótkocsi hűtését egyelőre a vontatótól független, fosszilis üzemanyaggal működő hűtőberendezés végzi, így a szállítmány nem teljesen zéró emissziós. A hűtés átalakítása azonban már könnyebb lesz, elegendő a pótkocsi üzemanyagtartályának helyére egy kisebb akkupakkot építeni. A kamiont a cég raktárbázisán lehetőségünk volt kipróbálni is. Bár a közel 200, vagy rövid időre 250 kW-t leadására is képes villanymotor személyautókéhoz hasonló gyorsulást is lehetővé tenne, az áru védelme és nyilván a nagyobb hatótáv érdekében a teljesítmény 120 kW-ra van korlátozva. A gyorsulás ráadásul nem függ a menetpedál lenyomásának dinamikájától, a szerelvény mindig az előre beprogramozott lendülettel gyorsul. Emiatt a kamion először lomhának tűnhet, de egy bizonyos tempó felett már nagyon dinamikus tud lenni. A kamion így átépítve nagyjából háromszor annyiba kerül, mint egy dízel vontató. Ez, az Aldi számára a logisztikai feladatokat ellátó cég számításai szerint anyagilag nem térül meg. A Win Capital azonban nagyobb sorozatú gyártásban gondolkodik, amivel már jelentősen, akár a dízelek árának másfélszeresére is lecsökkenthetők lesznek a költségek. Így pedig már rövid, akár 1-2 éves távlatban megtérülhet vételár különbözet. Az Aldi nem csak elektromos kamionnal, de 18 üzlete tetején napelemes energiatermeléssel is igyekszik csökkenteni a tevékenysége karbonlábnyomát. Ezek az 50 kWp-s rendszerek az Aldi számításai szerint az adott üzlet kéthavi energiaigényének fedezésére képesek minden évben. Az üzlethálózat és a központ villamosenergia ellátásához a cég 2017 óta zöldáramot vásárol, ami 40%-kal csökkentette a lánc CO2 lábnyomát. Szerencsére egyre több helyen kezdik a fuvarozásban is használni az elektromos meghajtást. Egy átépített kamion üzemszerűen működik a győri Audi gyárban, nemrég pedig a Volvo adta át a Waberer’s csoportnak az ország első sorozatgyártású elektromos teherautóját. A 7 tonna teherbírású, 264 kWh akkuval szerelt jármű hatótávja 200-240 km, egyenáramról (DC) 150 kW, váltakozó áramról (AC) 22 kW teljesítménnyel tölthető. Volvo lett az első sorozatgyártású elektromos teherautó Magyarországon 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!