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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Volvo lett az első sorozatgyártású elektromos teherautó Magyarországon

Nem mindennapi dolog egy importőr életében, hogy új hajtásláncot vezet be a piacára, és még ennél is nagyobb nap az, amikor mindezt elsőként teheti meg egy adott járműkategóriában. Nem is győzték hangsúlyozni ennek jelentőségét a Volvo teherautókkal foglalkozó hazai képviseleténél, ahol péntek délelőtt átadták a Waberer’s csoportnak az első Volvo FL típusú elektromos teherautót. Ez Magyarországon az első elektromos teherautó, ami sorozatban gyártott modellként kapott zöld rendszámot.

Az FL és FE modellek két- és háromtengelyes kivitelben 2019 óta érhetők el a Volvo kínálatában tisztán elektromos hajtáslánccal is. A most átadott dobozos felépítményű jármű 4 db, egyenként 66 kWh-s akkumodullal van felszerelve, amivel 200-240 km megtételére lesz képes. A teherautó saját tömege 9 tonna, és maximum 14 raklapon valamivel több, mint 7 tonna rakomány elszállítására képes. Az áru bejuttatásához egy 1,5 tonna kapacitású emelőhátfalat is kapott.

Az FL sorozat 2 vagy 6 akkumulátorral is rendelhető, így a legnagyobb hatótávolsága nagyjából 300 km, de utolsó km-es városi kiszállításra a 2 akkumulátoros (132 kWh) kialakítás is elegendő lehet, így az alacsonyabb bekerülési költség mellett növelhető a jármű hasznos teherbírása is. A maximum 200 kW teljesítményű motor kétfokozatú váltón keresztül hajtja a kerekeket, a maximális forgatónyomaték 425 nm. Az FE sorozat dupla motorral készül, így akár 400 kW teljesítmény és 850 nm-es forgatónyomaték leadására is képes.

Az akkumulátorok a felépítmény alá az első és a hátsó tengelyek közé kerültek, a feltöltésük a fülke bal hátsó sarkánál elhelyezett CCS csatlakozón keresztül lehetséges. 150 kW-os egyenáramú (DC) töltőről a 4 akkus verzió feltöltése 2 órát vesz igénybe. A Volvo FL azonban nincs feltétlen drága DC töltőkre utalva, a 22 kW-os fedélzeti töltőjével ugyanennek a változatnak a feltöltése éjjel 11 óra alatt megoldható.

A személyautókhoz hasonlóan a teherautók sem mennek megállás nélkül sok ezer km-t. Tölteni nem csak a kötelező pihenők, de a célállomásokon a rakodás ideje alatt is lehet. Ilyenkor egy félórás várakozás alatt egyenáramról nagyjából 50, váltakozó áramról 10 extra km nyerhető.

Az elektromos hatótávot egy teherautó esetén még a villanyautósok számára megszokottnál is több tényező befolyásolja, ezért a Volvo készített egy hatótáv szimulátort, amiben egy út minden lényeges adata megadható. A jármű alapadatai (akkuméret, felépítmény, töltöttségi szint, felépítmény extra fogyasztása, stb.) mellett megadható a maximális sebesség, az össztömeg és természetesen az útvonal is a rakodások és töltések megállóival együtt. Ezek és a domborzati viszonyok alapján a rendszer kiszámolja a teljes fogyasztást, illetve hogy az út különböző pontjain milyen töltöttségi szintre lehet számítani. A példaként beállított, 6 tonnás rakománnyal tervezett 136,8 km-es útra 115,9 kWh-s energiaigényt tervezett. Ezen az útvonalon így a Volvo FL átlagos fogyasztása 85 kWh/100 km-re adódik, így ilyen körülmények között a 4 akkuval szerelt, 265 kWh-s változattal akár 300 km is megtehető lenne.

A tisztán elektromos Volvo FL vezetőfülkéje teljesen azonos a hagyományos modellek fülkéjével, az igazi különbséget a hang illetve a rezonancia hiánya és a szokatlanul jó gyorsulás jelentik. Míg a hagyományos verziónál a sebességváltónak 16 fokozaton kell végiglépdelnie egy gyorsítás során, addig az elektromosnál egyetlen váltásra torpan csak meg a gyorsulás. Bár hangtalannak nem lehet nevezni, de közvetlenül a manőverező teherautó mellett is kényelmesen, könnyedén lehet beszélgetni. Az igazi kontrasztot az mutatta meg, amikor a rendezvény végén beindították az elektromos mellett álló dízel teherautót.

A most átadott Volvo FL teherautót egy alapos ismerkedés és teszt után fogják munkába állítani, a további példányok rendeléséről csak a tapasztalatok kiértékelése után dönt a megrendelő.

Az FL és FE sorozatokhoz az FH, FM és FMX típusok elektromos változatai 2022-ben csatlakoznak, amivel a Volvo Trucks teljes kínálatí elérhetővé válik tisztán elektromos meghajtással is.

A sajtótájékoztató legfontosabb mondata azonban nem ezzel a konkrét típussal vagy példánnyal volt kapcsolatos. Miközben a teherautók és kamionok kapcsán a legtöbb ember fejében a kontinenst átszelő fuvarokat teljesítő járművek állnak, addig megfeledkezünk arról, hogy a városokban, vagy városok között de kisebb távon mennyire sok jármű közlekedik. A Volvo saját adatai alapján az összes fuvar 40%-a kevesebb mint 300 km-es távon történik, így ezek már ma is megoldhatóak lennének tisztán elektromos hajtással.

A Volvo Trucks egyébként a mai kor elvárásainak megfelelően saját klímacélt is megfogalmazott, aminek elérésekor a cég 2040-re teljesen klímasemlegessé válhat. Ehhez 2025-ig az eladott járművek CO2 kibocsátását a 2019-es szinthez képest 15%-kal, 2030-ra pedig 30%-kal kell csökkenteniük.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.