December 9-én dőlhet el Herbert Diess sorsa

A múlt héten tovább folytatódott a hatalmi harc a Volkswagennél, de a végső döntés most csütörtökre maradt. Bár fontos dolgokról fog határozni a vállalat, a legnagyobb figyelem mégis egyetlen kérdést övez:

marad-e a cég élén Herbert Diess?

Csak egy a biztos: semmi sem biztos

Herbert Diess nem az a konfliktuskerülő típus, de szeptemberi bejelentésével, miszerint 30, vagy akár 35 ezres leépítés is szükségszerűvé válhat a Volkswagennél, lehetséges, hogy túl messzire ment.

Német sajtójelentések szerint a vállalatnál teljes fronton folyik a hatalmi harc, és az álláspontok az elmúlt héten sem közeledtek. A Süddeutsche Zeitung információ szerint teljes a bizonytalanság abban a kérdésben, hogy maradhat-e pozíciójában a cég vezetője. Hogy pontosan ki áll Diess oldalán, abban nehéz tisztán látni, de tavasszal még úgy nézett ki, hogy a legfőbb részvényes Porsche és Piech családok 2025 végéig ismét bizalmat szavaztak neki. Mostanra azonban már a befolyásos IG Metall szakszervezet és a vállalat üzemi tanácsa is ellene fordult, és igyekeznek politikai kérdéssé tenni Diess eltávolítását.

A VW Csoportban ugyanis 20%-os részesedéssel bír Alsó-Szászország német szövetségi tartomány is, amelynek miniszterelnöke a szocialista Stephan Weil. A politikus nehezményezi, hogy nyár óta nem kommunikál velük Diess, nem avatja be őket a döntésekbe, és ez nem táplál bizalmat iránta. A lap szerint az IG Metall nyomás alá akarja helyezni az SPD miniszterelnökét, hogy álljon melléjük a szavazáson és küldjék el a szerintük nyers stílusú és a munkaerő jövőjét veszélyeztetőt vezetőt. Vannak aki a háttérben a koalíciós partner CDU pénzügyminiszterét, Bernd Althussmannt is sejteni vélik, mondván a feszültség szításával jelentkezik be a választási harcba, így akarja majd betámadni a jelenlegi miniszterelnököt a jövő évi tartományi választásokon.

A lap több forrásával is beszélt a vállalat múlt csütörtöki felügyelőbizottsági ülése kapcsán, de mint mondják, senki nem lát tisztán, hogy mi is fog történni. Egyelőre nem jutottak dűlőre és a végső döntést elnapolták egy héttel, de a háttérben egész hétvégén és ezen a héten is folynak a tárgyalások. A most csütörtökön esedékes ülésen eredetileg a következő 5 év fejlesztési terveiről döntenének – ennek komoly tétje van, hiszen eldőlhet mely elektromos modellek mely német gyárban készülnek majd, ez pedig hatással van a létszámleépítéssel kapcsolatos tervekre.

A Handelsblatt információ alapján azonban a német autós sajtó arról ír, hogy a tartomány miniszterelnöke, Weil már arról beszél: ő visszahozná a VW egykori vezetőjét Martin Winterkornt Diess helyére. Winternkorn karrierjének a dízelbotrány vetett véget, így azt gondolhatnánk személye radioaktív, ám az SPD-s politikus szerint ő legalább higgadt, racionális, nem olyan nehéz eset, mint Diess. Weilt nehéz helyzetbe hozta azonban, hogy csütörtökön a kormányzatnak is fontos koronavírussal kapcsolatos megbeszélési lesznek, így nem biztos, hogy ott tud lenni a VW ülésén – annak elhalasztásáról azonban a tagok hallani sem akarnak.

A lapok szerint gyengíti Diess pozícióját, hogy a VW elektromos autóinak kínai eladásai messze elmaradnak a várakozásoktól, amit a cég hivatalosan a félvezetőhiánnyal magyaráz.

Mindenki helyezkedik

A Manager Magazin eközben arról számolt be, hogy múlt csütörtökön egy fontos döntés azért már megszületett. Hans Dieter Pötsch marad még öt évig, 2026 végéig a Porsche SE élén – döntött a Porsche Automobil Holding SE felügyelőbizottsága. Ez nem összekeverendő a Porsche autómárkával, amely a VW Csoport része – az SE viszont az egész konglomerátum egyik legnagyobb részvényese. Olyan ez, mint egy matrjoska baba: a Porsche autómárka a VW csoport 12 márkájának egyike, a VW csoport legnagyobb tulajdonosa viszont a Porsche SE.

A lap információ szerint a hétvégi háttérbeszélgetések sem vezettek eredményre, ezért tovább folyik a lobbizás és értekezés, azonban már a most szerdán, a csütörtöki sorsdöntő ülés előtt összeül a VW felügyelőbiztosságának 8 fős elnöksége, hogy előkészítsék a másnapi döntéseket. Bár korábban voltak ilyen hangok, most úgy néz ki nem fogják elnapolni a egyeztetést, pontot akarnak tenni a vita végére.

Volkswagen, Wolfsburg.

Közben tovább folytak az események más frontokon is, így vasárnap arról számolt be a Süddeutsche Zeitung, hogy a vállalat jogi vezetője, Manfred Döss bekerülhet a felügyelőbizottságba. Ez nem egy egyszerű előléptetés azonban, hanem stratégiai lépés. Bár Döss számlájára írják a dízelbotrány kapcsán felmerült büntetési tételek sikeres csökkentését, letárgyalását az amerikai igazságszolgáltatással, a 63 éves szakember a Porsche és Piech családok bizalmasa, és a Porsche SE igazgatótanácsának tagja is. Így előléptetése a két család befolyását növelné a cégben a munkavállalók képviselőinek rovására.

Döss Hiltrud Werner-t váltaná aki a VW legfelsőbb vezetőségének egyetlen hölgy tagja és az Integritás és Jog  nevű területért felel. Werner asszony azonban nem népszerű a vezetők körében, mert a lap szerint túlzottan kényelmetlen kérdéseket szokott feltenni. Közben állítólag már arról is döntöttek a háttérben, hogy a felügyelőbizottságba új tagként bekerül Hauke Stars. A német börze egykori felsővezetője egy új IT és Szervezet nevű pozíciót kapna, amit száméra hoznak létre.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.