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
auto
2024. 05. 29. szerda

Kipróbáltuk az Aldi első elektromos kamionját

Elektromos nyergesvontatóval bővíti Pest megyei üzleteibe kiszállítást végző járműállományát az Aldi. A dízelből elektromosra átalakított kamionról pénteken számolt be a német diszkontlánc hazai képviselete, tegnap pedig már ki is próbálhattuk az új kamiont a cég budaörsi központjának parkolójában. A jármű az átalakítás után megkapta a zöld rendszámot, és a beállítások illetve a szükséges papírmunka után várhatóan jövő év elején áll hivatalosan is szolgálatba.

Az eredetileg dízel meghajtású nyergesvontató a 192 kWh lítium-vasfoszfát akku és az elektromotor beszerelése után a korábbival megegyező teljesítményre és nyomatékra képes, így továbbra is elboldogul 24 tonna áru mozgatásával. A hatótáv 200-220 km, amivel két műszakban két távolabbi, vagy négy közelebbi üzlet kiszolgálása fér bele a rutinjába.

A kamion akkuja a specifikáció szerint akár 1 C-vel is tölthető, tehát közel 200 kW-os töltési teljesítmény is elérhető. Jelenleg egy 44 kW-os fedélzeti töltő működik rajta, amin keresztül az akkut az Aldi központi raktárának rámpái mellett tudják tölteni rakodás közben. Így a teljesen lemerült akkumulátor nagyjából 5 óra alatt töltődik tele. Hamarosan elkészül a logisztikai központban a nagy teljesítményű DC töltő is, amivel a töltési idő is jelentősen lerövidül, de a távlati cél az, hogy az üzletek rakodórámpái mellett is legyen töltőcsatlakozás, ahol a lepakolás ideje alatt a járművek akkumulátorai feltölthetők a visszaútra.

Az akkumulátorok egyébként az alig használt nyerges vontató kiszerelt dízelmotorjának és üzemanyagtartályának a helyére kerültek, így a jármű tömege mindössze 100 kg-mal nőtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy a szállítható árumennyiség tömege a hagyományos kamionokhoz képest lényegében nem csökkent.

Az Aldi hálózatában az üzletek napi két alkalommal, nyitvatartási időben, illetve éjjel kapnak árut. A raktárhoz közeli üzletekből akár kettőt is ki tud szolgálni egy műszak alatt egy kamion, de a távolabbi helyeket kiszolgáló járművek egy műszak alatt csak egy üzlettel végeznek. Mivel az új elektromos kamion a két műszak között kényelmesen feltölthető, a raktár körüli 100 km-es körben kompromisszumok nélkül használható az áruszállításban. A biatorbágyi bázisról a cég számításai szerint akár a kecskeméti üzletek is elláthatók áruval. Ezzel az elektromos kamionnal kizárólag központi töltést használva a diszkontlánc 152 üzletéből 90, vagyis a lánc 60%-a lesz elérhető.

A nyergesvontató átépítését egyébként az a debreceni Electromega Kft. végezte, amely annak idején az első elektromos kukásautók készítésével vált ismerté. Azóta több tucat ilyen jármű, és még néhány nyergesvontató is készült a vállalatnál, de az Aldi megrendelésére is készül még két ilyen vontató. A most bemutatott darabnak a következő hetekben zajlik a beüzemelése, terheléssel (áruval) való finomhangolása és tesztelése, így várhatóan januártól szállíthat árut az üzletekbe. A jelenlegi megoldás egyetlen szépséghibája, hogy a pótkocsi hűtését egyelőre a vontatótól független, fosszilis üzemanyaggal működő hűtőberendezés végzi, így a szállítmány nem teljesen zéró emissziós. A hűtés átalakítása azonban már könnyebb lesz, elegendő a pótkocsi üzemanyagtartályának helyére egy kisebb akkupakkot építeni.

A kamiont a cég raktárbázisán lehetőségünk volt kipróbálni is. Bár a közel 200, vagy rövid időre 250 kW-t leadására is képes villanymotor személyautókéhoz hasonló gyorsulást is lehetővé tenne, az áru védelme és nyilván a nagyobb hatótáv érdekében a teljesítmény 120 kW-ra van korlátozva. A gyorsulás ráadásul nem függ a menetpedál lenyomásának dinamikájától, a szerelvény mindig az előre beprogramozott lendülettel gyorsul. Emiatt a kamion először lomhának tűnhet, de egy bizonyos tempó felett már nagyon dinamikus tud lenni.

A kamion így átépítve nagyjából háromszor annyiba kerül, mint egy dízel vontató. Ez, az Aldi számára a logisztikai feladatokat ellátó cég számításai szerint anyagilag nem térül meg. A Win Capital azonban nagyobb sorozatú gyártásban gondolkodik, amivel már jelentősen, akár a dízelek árának másfélszeresére is lecsökkenthetők lesznek a költségek. Így pedig már rövid, akár 1-2 éves távlatban megtérülhet vételár különbözet.

Az Aldi nem csak elektromos kamionnal, de 18 üzlete tetején napelemes energiatermeléssel is igyekszik csökkenteni a tevékenysége karbonlábnyomát. Ezek az 50 kWp-s rendszerek az Aldi számításai szerint az adott üzlet kéthavi energiaigényének fedezésére képesek minden évben. Az üzlethálózat és a központ villamosenergia ellátásához a cég 2017 óta zöldáramot vásárol, ami 40%-kal csökkentette a lánc CO2 lábnyomát.

Szerencsére egyre több helyen kezdik a fuvarozásban is használni az elektromos meghajtást. Egy átépített kamion üzemszerűen működik a győri Audi gyárban, nemrég pedig a Volvo adta át a Waberer’s csoportnak az ország első sorozatgyártású elektromos teherautóját. A 7 tonna teherbírású, 264 kWh akkuval szerelt jármű hatótávja 200-240 km, egyenáramról (DC) 150 kW, váltakozó áramról (AC) 22 kW teljesítménnyel tölthető.

Volvo lett az első sorozatgyártású elektromos teherautó Magyarországon

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.