PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A múlt héten bemutattuk a battery-news.de nevű német hírportál által készített infografikát, amely összegyűjtötte Európa meglévő és fejlesztés alatt álló akkucella-gyártó kapacitásait. A kontinensünkön várhatóan kiépülő kapacitások az évtized végére meg fogják haladni az 1,1 TWh-t, ami önmagában is impozáns növekedést jelent, ráadásul Európa csak az egyik színtere a fejlesztéseknek. A következőkben egy másik fontos régió beruházásairól szeretnénk némi áttekintést adni. Legutóbbi cikkünk megjelenése óta ugyanis a német portál készített egy újabb infografikát is, amely ezúttal az észak-amerikai beruházásokat szedte csokorba. Ez alapján az Egyesült Államokban és Kanadában 700 GWh-t meghaladó gyártási kapacitás kiépítése várható az évtized során. Kép: battery-news.de Ismét el kell mondanunk, hogy a lista aligha lehet teljes, és előre borítékolható, hogy számos projekt csúszni fog, vagy meg sem valósul, de a pontatlanságai ellenére mégis alkalmas arra, hogy áttekintést nyújtson a várható nagyságrendekről. A battery-news.de információi szerint a régió legnagyobb kapacitásbővítését az LG fogja végrehajtani, amennyiben a GM-mel közös vegyesvállalatát az Ultium Cells LLC-t is hozzávesszük. A dél-koreai vállalat évi 190 GWh-s kapacitással tervez, ebből az LG önállóan év 85 GWh-t lesz képes legyártani, a GM-mel közösen pedig további 105 GWh-t. Csak hogy érzékeltessük az arányokat: az LG Észak-Amerikában tervezett beruházásai önmagukban képesek lennének megduplázni a vállalat teljes jelenlegi globális termelését.* A második helyen álló SK Innovation és a Ford közösen fognak felépíteni két, összesen évi 129 GWh-s gyártókapacitással rendelkező üzemet Kentucky államban, emellett a dél-koreai vállalat Georgia államban is megvalósít két kisebb beruházást, így összesen évi 160,3 GWh-t lesz képes előállítani. Az SK Innovations 2021-ben globálisan 40 GWh-s gyártókapacitással rendelkezett, ennek a négyszeresét fogják elérni csak az Észak-Amerikában megvalósuló projektjei. A vállalat úgy tervezi, hogy világviszonylatban már jövőre elérik a 85 GWh-s kapacitást, majd ezt 2030-ig 500 GWh-ra emelik. Az SK Innovation azt állítja, hogy jelenleg csak villanyautó-akkumulátorból 1000 GWh-ra van megrendelése. Külön cégbe szervezi akkubizniszét az SK Innovation A harmadik legnagyobb gyártó várhatóan a Tesla-Panasonic páros lesz, amely 160 GWh elérését tűzte ki célul, ebből a Tesla önállóan 110 GWh-t érne el: 10 GWh-t Fremontban, és 100 GWh-t Austinban. Hosszabb távon egyébként a Tesla maga is terawattórás kapacitásokban gondolkodik, így aligha fognak 160 GWh-nál megállni. Természetesen ezúttal is megnézzük, hogy mire lenne elég évi 700 GWh. Az Egyesült Államok és Kanada 2019-ben nagyjából 11 millió személyautót és kishaszongépjárművet gyártott, ez utóbbi kategóriába esik az arrafelé igen népszerűnek számító pick-up is. Ekkora mennyiségű akkumulátorból a 11 millió jármű mindegyikébe jutna egy 64 kWh-s akkumulátor. Egy frissen megjelent tanulmány szerint az Egyesült Államok 6,1 terawattórányi energiatárolás segítségével képes lenne 94%-os arányt elérni a megújuló energiában (ideértve a tradicionális technológiákat is, mint vízenergia, biomassza, geotermia, stb.). A közeljövőben tervezett beruházások kilenc év alatt lennének képesek az ehhez szükséges mennyiségű akkumulátort előállítani. Mindehhez még tegyük hozzá azt is, hogy az igazán nagy volumenű beruházások Ázsiában zajlanak, így Amerika várhatóan a jövőben is jelentős mennyiségű olcsó ázsiai cellát fog importálni a saját termékei mellé. *Gyorsan zajlanak az események. Az infografika csak a múlt héten készült el, de azóta már megjelent egy sajtónyilatkozat, amely szerint az Ultium Cells, az LG és a GM közös vállalata a michigani Lansingben található akkumulátor-gyárának kapacitásait 2024-ig a jelenlegi 5 GWh-ról 50 GWh-ra fogja növelni. Ez azt jelenti, hogy az LG évi 235 gigawattórányi cellát lesz képes gyártani, a teljes észak-amerikai gyártás pedig 750 GWh-ra emelkedik. Viszlát akkumulátorhiány? Végre felpörög az európai gyártás 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!