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 A részletes elektromos topistára még várnunk kell, de addig is érdemes megnéznünk az iparági elemző Jato Dynamics friss jelentését, amely összesítette az európai autópiac 2021-es számait. Az már ebből is kiderül, melyik volt a legkeresettebb villanyautó a kontinensen. A gödör alja? Nehéz nem drámai felütéssel kezdeni az európai autópiac 2021-es állapotáról szóló részt, ugyanis 1985 óta a legalacsonyabb eladási számokat könyvelhettük el. Még 2020-hoz képest is 1,6%-os a csökkenés, a koronavírus előtti időkhöz képest pedig az értékesítés a negyedével esett. Az európai autópiac eladási számai. Forrás: JATO Dynamics. Ha országonként vizsgáljuk az eladási számokat, akkor pár kisebb piactól eltekintve szinte mindenhol további csökkenést, vagy stagnálást látunk. A legnagyobb számokat produkáló Németországban újabb 10%-os esés után 2,6 millió autóval elérték az 1985-ös mélypontot. Franciaországban és az Egyesült Királyságban is nagyjából 1,6 millió autó fogyott, az éves változás pedig 0,6-1% volt. A nagyok közül Olaszország teljesített a legjobban, itt közel 6%-os növekedés után 1,4 millió autót adtak el. Hazánkban 122.089 autó fogyott, ami tavalyhoz képest 5%-os visszaesés, a Covid előtti időkhöz viszonyítva viszont az eladások negyede tűnt el. Az autóeladások változása országonként. Forrás: JATO Dynamics. Ami a legnagyobb márkák, illetve csoportok versenyét illeti, az állások megmerevedtek. A VW Csoporté a piac negyede, a Stellantiszé az ötöde, a Renault kicsit visszaesett de nagyjából még mindig az eladások tizede jelenik meg náluk. 5%-ról 6% fölé javított a Toyota, nagyjából ennyit gyengült a Ford, a német prémiumoknál pedig a BMW ellépett a Mercedestől. Ezek azonban a piac egészét tekintve mind 1-2%-os mozgások, hatalmas átrendeződés nem történt miközben az eladások két év alatt a negyedével estek vissza. A legnagyobb gyártók piaci részesedése. Forrás: JATO Dynamics. A legnépszerűbb villanyautó 17. a teljes listán A JATO összesített listáján a VW márka szerezte meg az első helyet, mérföldekkel megelőzve a második és harmadik helyezettet. A második Peugeot és a harmadik Toyota harca viszont idén érdekessé válhat, a két márka ugyanis ellentétes irányba mozog és már csak 3% választja el őket. 70%-os növekedéssel 21. lett a listán a Tesla, a Mazda és a Mini között végzett a gyártó az első európai gyárának megnyitója előtt. A legnépszerűbb típusok listáját ismét a Golf vezeti, de ha így megy tovább, akkor nem sokáig, mivel két év alatt 50%-kal csökkentek a modell eladásai. Mögötte négy francia (vagy francia tulajdonú) modell is karnyújtásnyira van az első helytől. A legnépszerűbb márkák és modellek. Forrás: JATO Dynamics. Az egyedüli elektromos autó, amely befért a Top 20-as listára, az a Tesla Model 3 volt, 64%-os növekedéssel 141 ezer eladott példánnyal. Az amerikai villanyautó márka olyat tett, amire pár évvel ezelőtt sokan még nem gondoltak volna: A Model 3 több mint 25 ezer példánnyal megelőzte a BMW 3-as sorozatát és nagyjából annyi fogyott belőle, mint a 3-as és 4-es BMW-ből együttvéve. Ezzel a legolcsóbb Tesla lett a legnagyobb darabszámban eladott prémium középkategóriás autó 2021-ben. A statisztikából az is kiderül, hogy 2,25 millió elektromos, vagy plug-in hibrid autó talált gazdára, ami az eladások 19%-át tette ki. Ez már csak alig maradt el a 21,7% dízeltől és a JATO szerint idén megtörténik a helycsere is a ranglistán. A teljes eladási lista itt böngészhető. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!