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
auto
2024. 07. 27. szombat

Miskolc már kizárólag elektromos buszokkal tervezi a jövőt

elektromos busz

Megkezdődött Miskolc első tisztán elektromos buszának gyártása a BYD kínai üzemében, melyet 9 további, már Komáromban gyártott hasonló jármű követ a zöld busz programban. Ennél is fontosabb azonban, hogy 2031-re a város már a jelenleg futó CNG (sűrített földgáz) üzemű buszait is tisztán elektromos, akkumulátoros járművekre cserélné.

A zöld busz program támogatásával megvásárolt 10 db BYD K9UD LF típusú akkumulátoros elektromos autóbusz 10 db EURO 3-as környezetvédelmi besorolású csuklós, emelt padlós MAN A-75 SG 263 típusú autóbuszt fog leváltani a város flottájában.

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

A 10 elektromos buszhoz 10 db töltőoszlopot is vásárol a város. A teljes projekt 2,1 milliárd forintba kerül, amelyből 1,88 milliárd forint a buszok ára, 220 millióba pedig a töltőinfrastruktúra kerül. A buszok vételárára maximum 75%-os, a töltőinfrastruktúrára maximum 60%-os támogatási intenzitás érhető el, így a projekt elvben akár 1,542 milliárd forinttal támogatható.

A teljes projektre vetített 69%-os támogatásnak köszönhetően egy elektromos busz a szükséges töltőinfrastruktúrával együtt darabonként mintegy 64 millió forintba kerül a városnak. A számítások szerint az új elektromos buszok beszerzését követő első évben közel 82 millió forint takarítható meg, így 8 év alatt többet spórol meg a város, mint az a 642 millió forint, amennyit a buszokért és a töltőkért fizet.

Az üzemanyagköltség-számításokhoz Miskolc városa a Pécsen 2020 júliusában forgalomba állt buszok adatait vette figyelembe, melyek 2021. március végéig 25-32 ezer kilométert teljesítettek. A buszok rendelkezésre állása 90% feletti volt, a fogyasztásuk pedig az 1,1-1,2 kWh/km iparági normával szemben a flotta átlagát tekintve 0,9-0,95 kWh/km körül alakult, de előfordultak 0,8 kWh/km fogyasztási adatok is, ami a gyakorlatban 300 km feletti hatótávot garantál, így bármilyen menetrendbe beilleszthetők az elektromos buszok.

Pécs buszflottája 10 új elektromos járművel bővül

A dízel buszok fajlagos üzemanyagköltsége 110-160 Ft/km, amely az elektromos buszok esetében 45-65 Ft/km-re csökken. Miskolcon a dízel szóló járművek fogyasztása kb. 35 liter/100 km, a csuklós buszok pedig 55-56 liter/100 km gázolajat égetnek el. A CNG üzemű buszok esetében a fogyasztás 46, illetve 60,5 kg/100 km. A város autóbuszflottája évente összesen közel 1,5 millió liter gázolajat és 3 millió kg földgázt használ fel.

Miskolc autóbusz flottája jelenleg mintegy 140 darabból áll, melyek közül 75 db CNG üzemű, viszonylag fiatal, 2016-ban vásárolt jármű, melyek NOx kibocsátása 98%-kal alacsonyabb a dízel buszoknál. Érdekesség, hogy míg korábban olyan információkat hallhattunk, hogy 1 dízel busz kiváltásához 1,2-1,4 elektromos buszra van szükség, Miskolcon ennek épp az ellenkezőjével számolnak. A tisztán elektromos buszok magas rendelkezésre állását és 240-260 km hatótávját figyelembe véve 130 alá csökkentenék a flottát a menetrend és a járatok átszervezésével.

A most megvásárolt 10 BYD elektromos busz élettartamát 16 évre tervezik, melynek során 2 akkumulátort használnak majd el a buszok.

Tíz elektromos buszt vesz Miskolc

A város 2021-ben még vásárolt 6 db CNG üzemű autóbuszt a 2016-os 75 darabos flotta kiegészítéséhez, azonban az idei évtől már kizárólag elektromos buszok beszerzésében gondolkoznak, így 2031-ig több részletben összesen 132 elektromos buszt vásárolnának, majd 2036 végéig kivonják a forgalomból a tavaly megvásárolt 6 utolsó CNG üzemű buszt is. Az elektromos buszok töltéséhez 2032-ig az idén a zöld busz programban beszerzett 10 db töltőoszlopon felül további 92 db töltőoszlop telepítésével terveznek.

Az elektromos autóbuszok töltésénél létfontosságú, hogy 2022-től kizárólag karbonsemlegesen előállított villamosenergiát fognak felhasználni. 2025-re a bázisidőszaki 22.842 tonna széndioxid kibocsátásból 7625 tonnát takarítanak meg és 2050-re teljesen karbonsemlegessé válik a város közösségi közlekedése.

Miskolcon úgy vélekednek, hogy az aktuálisan legmagasabb kibocsátási normákat teljesítő, új dízel járművek beszerzése nem jelent megfelelő irányt, de még a CNG üzemű buszok beszerzésével összevetve is igen jelentős megtakarítás érhető el az elektromos buszokkal. Ezen felül, kizárólag elektromos buszokkal juthatunk közelebb a város, Magyarország, valamint az Európai unió számára egyaránt kiemelten fontos klímapolitikai célokhoz.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.