A franciák komolyan veszik a V2G lehetőségeit

Az egyre népszerűbb, megújuló energiából dolgozó kis- és közepes teljesítményű villamos erőművek egyértelmű előnye a környezetterhelés csökkentése, ugyanakkor energiagazdálkodási szempontból, a villamos hálózat stabilitásának oldaláról új, megoldandó problémákat vetnek fel. Képzeljünk csak el egy kisvárost, ahol már rengeteg napelemes rendszer dolgozik a háztetőkön. Itt egy felhős és derült időszakok váltakozásából álló napon komoly energiatöbblet és akár energiahiány is keletkezhet egy órán belül, nem beszélve arról, hogy az esti időszakokban már ezek a napelemek minimálisat, vagy semmit sem termelnek, így máshonnan kell biztosítani a lakosság áramellátását.

Erre természetesen már vannak kiforrott megoldások, a fix termelést biztosító atomerőművek és a szintén stabilnak számító vízerőművek mellett a relatíve gyorsan szabályozható gázerőművek adják az éjszakai termelés java részét, amit persze különböző importokkal kell és lehet kipótolni. A nap közbeni fogyasztási ugrások, illetve a napelemes rendszereknél a felhők okozta termeléscsökkenés kiegyensúlyozására az automatizált akkumulátor-parkok adják a legjobb megoldást, azonban ezekből egyelőre kevés létezik és telepítésük is viszonylag időigényes és költséges feladat.

Az elektromos autókban azonban ott vannak már azok az akkumulátorok, amelyekben adott esetben “felesleges” energia is megtalálható, így ha ezek igény esetén képesek visszatáplálni a hálózatba, akkor segítenek a rendszer stabilitásának megőrzésében. Az ilyen V2G (vehicle-to-grid, vagy magyarul autóból-hálózatba) visszatápláló rendszerek ma még igen ritkák, jóllehet, hazánkban is volt már ilyet demonstráló mintaprojekt a Nissan, az ELMŰ és a Nemzeti Gyermekmentő Szolgálat közös együttműködésében.

Franciaországban azonban ennél már jóval előrébb járnak, a napokban például regisztrálták az első közlekedési vállalatot, amely flottájának elektromos autóit használaton kívül felhasználják majd a V2G rendszerben. A CHAdeMO töltőcsatlakozós elektromos autók esetében ezt viszonylag egyszerű is megvalósítani, legalábbis autó oldalról nincs speciális követelmény, a töltőt kell úgy felkészíteni, hogy az hálózatról vezérelhető legyen és igény esetén visszatáplálhasson a rendszerbe.

fotó: Dreev

A francia Dreev ezt a lehetőséget igyekszik kihasználni. A cég az EDF és a kaliforniai start-up-ként indult Nuvve közös vállalkozása, amelyet még 2019-ben hoztak létre, s amely sikeres regisztrációt követően nemrég megkapta a működéséhez szükséges tanúsítványt.

„Ez a tanúsítvány igazolja, hogy a V2G kiforrott technológia, amely óriási távlatokat nyit meg az elektromos járművek országon belüli és európai villamosenergia-rendszerekben betöltött szerepében.” – mondta Eric Mevellec, a Dreev vezérigazgatója. „A Dreev több hónapja dolgozik a technológia fejlesztésén az RTE, az Agregio, az ABB a Nissan közös részvételével.”

A V2G technológiájuk három fő pillérre épül:

  • kétirányú töltőoszlopokra, amelyek az autókat tölteni, vagy szükség esetén az autók akkumulátoraiban tárolt energiát hálózatra visszatáplálni is képesek,
  • valós idejű energiamenedzsment rendszerre, amely garantálja a V2G hálózatra helyezett autók hadba foghatóságát (nem merítik lentebb az akkukat, mint amekkora szükséges lesz a közlekedésben való használathoz),
  • és az Agregio által a szolgáltatás piaci értékének meghatározására, könyvelésére.

A Dreev V2G rendszere működésbe lépését követően segíti majd a francia elektromos hálózat stabilitásának megőrzését és hozzájárul a megújuló energiák rövidtávú tárolásához, majd hálózatra visszatáplálásához.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?