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
auto
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

Német sajtóforrások március közepéről beszélnek, amit a politika sem cáfolni, sem megerősíteni nem akar, de a sorok között legalább egy hónapot olvasunk ki. A valóságban azonban ez áprilist jelent.

Mondjuk miért.

Hamarosan, de nem holnap

A Berlin mellett épülő gyárnak eredetileg múlt év közepén kellett volna megnyílnia, de az építési tervek többször változtak – legutóbb például az eredetileg a második fázisba tervezett akkumulátorgyárat is hozzácsapták az első etap engedélyezési eljáráshoz. A német szabályok szerint ilyenkor viszont gyakorlatilag újraindul a procedúra, újabb lakossági meghallgatásokra és elemzésekre van szükség, ezért év közepén már 2021 végéről szóltak a hírek. Végül az év vége jött és ment, Berlin pedig már száz, vagy ezer számra ontja a tesztautókat, de sorozatgyártás még mindig nem indulhatott el.

Az első fázis főépülete mögötti ideiglenes parkolóban sorakoznak a tesztpéldányok. Forrás: Tobias Lindh, Youtube

Az RBB regionális brandenburgi hírportál információi szerint a legújabb csúszás oka, hogy az üzemi baleset esetére készülő forgatókönyveket is újra kell engedélyeztetni, mivel a Tesla megváltoztatta a prognózisát annak tekintetében, hogy egy katasztrófa során mennyi veszélyes anyag kerülhet ki a környezetbe. Ez nem feltétlenül jelent egyébként növekedést, hiszen korábban a cölöpökből készülő alap terveinek változásánál már láttuk, hogy  ez akkor is újraindítja az eljárást, ha a módosítások egyébként pozitív hatásúak a környezet szempontjából. De a lap értesülései szerint még a szennyvíztisztító sem kapta meg a végleges minősítéseket.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy még el sem kezdték az engedélyek kiadását.

A lapértesülések kapcsán megkérdezték Axel Steffent, Brandenburg tartomány környezetvédelmi miniszterét, de ő nem kívánt találgatásokba bocsátkozni és az RBB március közepi jóslatát sem megerősíteni, sem cáfolni nem szerette volna. Azt viszont megosztotta, hogy nagyjából mi a menetrend.

A minisztérium szakemberei már jelenleg is készítik a Tesla engedélyét, ami a záró szakaszában jár, de a munka még egy darabig eltart, nem holnap fogják kiadni – mondta a politikus. A miniszter azt is elmondta, hogy senki ne számítson arra, hogy ha megszületik a végleges engedély, akkor már másnap indulhat a gyár. Ezután ugyanis még van pár feltétel amit a kérelem beadójának teljesítenie kell és erről bizonyítékot is kell szolgáltatnia. Ha az további kérdéseket vet fel, akkor ez is eltarthat még egy pár hétig.

A százezer dolláros Model Y

A fentiek alapján helytállónak tűnik az RBB azon értesülése, hogy március közepére várható az összes engedély beérkezése. A még egy darabig eltart, és az utána még pár hét, nagyjából ki is adhatja a következő négy-öt hetet. Azonban ha tényleg március közepén járunk majd, amikor eldördülhet a startpisztoly, akkor a Teslának érdemes lehet áprilisig várnia.

Mint a Tesla Daily podcast legfrissebb adása helyesen rámutat ugyanis, itt már problémát jelenthet az, ahogyan a gyár költségeit szerepeltetni kell a könyvelésben és a negyedéves jelentésben. Ahogy hivatalosan is megindul a termelés ugyanis, el kell kezdeni visszaosztani a gyár költségeit minden egyes legyártott autóra. Mivel egy üzem sem száz százalékos kihasználtsággal rajtol, hanem 6-9 hónap is lehet a termelés felfuttatása, eleinte mindig igen kevés legyártott autón oszlik meg ez a költség, és ez ilyenkor mindig lehúzza a haszonkulcs-mutatókat. A vállalat erre már előre figyelmeztetett is. Csakhogy egyáltalán nem mindegy, hogy egy januári indulást követően 20-30 ezer autón, vagy a március közepi indulás után mindössze 1000 autón oszlanak meg a költségek. Így irreálisan magas, mondjuk akár százezer dollár is lehetne – papíron – egy-egy Model Y gyártási költsége.

Ha a negyedév végén kezdenék meg a gyártást, az elégé lehúzhatná a mutatókat, amire persze logikus magyarázata lenne a vállalatnak a pénzügyi jelentésben, de egy eladási hullámhoz épp elég egy pár olyan szalagcím, ami a Tesla zuhanó haszonkulcsáról szól. Előny viszont hogy áprilisig már csak pont kerül a vízügyi vita kérdéseire is.

Tovább húzódik a német Tesla-per

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.