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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Német sajtóforrások március közepéről beszélnek, amit a politika sem cáfolni, sem megerősíteni nem akar, de a sorok között legalább egy hónapot olvasunk ki. A valóságban azonban ez áprilist jelent.

Mondjuk miért.

Hamarosan, de nem holnap

A Berlin mellett épülő gyárnak eredetileg múlt év közepén kellett volna megnyílnia, de az építési tervek többször változtak – legutóbb például az eredetileg a második fázisba tervezett akkumulátorgyárat is hozzácsapták az első etap engedélyezési eljáráshoz. A német szabályok szerint ilyenkor viszont gyakorlatilag újraindul a procedúra, újabb lakossági meghallgatásokra és elemzésekre van szükség, ezért év közepén már 2021 végéről szóltak a hírek. Végül az év vége jött és ment, Berlin pedig már száz, vagy ezer számra ontja a tesztautókat, de sorozatgyártás még mindig nem indulhatott el.

Az első fázis főépülete mögötti ideiglenes parkolóban sorakoznak a tesztpéldányok. Forrás: Tobias Lindh, Youtube

Az RBB regionális brandenburgi hírportál információi szerint a legújabb csúszás oka, hogy az üzemi baleset esetére készülő forgatókönyveket is újra kell engedélyeztetni, mivel a Tesla megváltoztatta a prognózisát annak tekintetében, hogy egy katasztrófa során mennyi veszélyes anyag kerülhet ki a környezetbe. Ez nem feltétlenül jelent egyébként növekedést, hiszen korábban a cölöpökből készülő alap terveinek változásánál már láttuk, hogy  ez akkor is újraindítja az eljárást, ha a módosítások egyébként pozitív hatásúak a környezet szempontjából. De a lap értesülései szerint még a szennyvíztisztító sem kapta meg a végleges minősítéseket.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy még el sem kezdték az engedélyek kiadását.

A lapértesülések kapcsán megkérdezték Axel Steffent, Brandenburg tartomány környezetvédelmi miniszterét, de ő nem kívánt találgatásokba bocsátkozni és az RBB március közepi jóslatát sem megerősíteni, sem cáfolni nem szerette volna. Azt viszont megosztotta, hogy nagyjából mi a menetrend.

A minisztérium szakemberei már jelenleg is készítik a Tesla engedélyét, ami a záró szakaszában jár, de a munka még egy darabig eltart, nem holnap fogják kiadni – mondta a politikus. A miniszter azt is elmondta, hogy senki ne számítson arra, hogy ha megszületik a végleges engedély, akkor már másnap indulhat a gyár. Ezután ugyanis még van pár feltétel amit a kérelem beadójának teljesítenie kell és erről bizonyítékot is kell szolgáltatnia. Ha az további kérdéseket vet fel, akkor ez is eltarthat még egy pár hétig.

A százezer dolláros Model Y

A fentiek alapján helytállónak tűnik az RBB azon értesülése, hogy március közepére várható az összes engedély beérkezése. A még egy darabig eltart, és az utána még pár hét, nagyjából ki is adhatja a következő négy-öt hetet. Azonban ha tényleg március közepén járunk majd, amikor eldördülhet a startpisztoly, akkor a Teslának érdemes lehet áprilisig várnia.

Mint a Tesla Daily podcast legfrissebb adása helyesen rámutat ugyanis, itt már problémát jelenthet az, ahogyan a gyár költségeit szerepeltetni kell a könyvelésben és a negyedéves jelentésben. Ahogy hivatalosan is megindul a termelés ugyanis, el kell kezdeni visszaosztani a gyár költségeit minden egyes legyártott autóra. Mivel egy üzem sem száz százalékos kihasználtsággal rajtol, hanem 6-9 hónap is lehet a termelés felfuttatása, eleinte mindig igen kevés legyártott autón oszlik meg ez a költség, és ez ilyenkor mindig lehúzza a haszonkulcs-mutatókat. A vállalat erre már előre figyelmeztetett is. Csakhogy egyáltalán nem mindegy, hogy egy januári indulást követően 20-30 ezer autón, vagy a március közepi indulás után mindössze 1000 autón oszlanak meg a költségek. Így irreálisan magas, mondjuk akár százezer dollár is lehetne – papíron – egy-egy Model Y gyártási költsége.

Ha a negyedév végén kezdenék meg a gyártást, az elégé lehúzhatná a mutatókat, amire persze logikus magyarázata lenne a vállalatnak a pénzügyi jelentésben, de egy eladási hullámhoz épp elég egy pár olyan szalagcím, ami a Tesla zuhanó haszonkulcsáról szól. Előny viszont hogy áprilisig már csak pont kerül a vízügyi vita kérdéseire is.

Tovább húzódik a német Tesla-per

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.