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
auto
2024. 03. 29. péntek

Igen, újabb „visszahívás” van a Teslánál, mégpedig egy hatalmas, hiszen közel 600.000 autót érint.

Veszélyes móka

A Teslák egy 2020-as frissítés óta rendelkeznek egy ún. Boombox funkcióval – az elnevezés azokra a vállon hordozható kazettás magnókra utal, amelyek a 80-as években voltak divatosak a fiatalok körében. Azok az autók, amelyek rendelkeznek gyalogosfigyelmeztető rendszerrel, a szoftverfrissítés óta képesek arra bármilyen zenét, vagy vicces hangot ráküldeni, amivel a magát szellemesnek tartó sofőr a jónépet ijesztgetheti/szórakoztathatja.

Mint a visszahívás dokumentumaiból kiderül a vállalat 2021 januárja óta győzködi a hivatalt, hogy a szolgáltatás csak ártalmatlan móka, de az NHTSA nem értett egyet. A hivatalos magyarázat nem teljesen tiszta, de nagyjából az a probléma, hogy a Boombox nem felel meg a szövetségi automobil biztonsági előírások 141-es pontjának (FMVSS 141), amely a gyalogosfigyelmeztető rendszerek bevezetését tette kötelezővé. Mivel a visszahívás konkrét okot nem jelölt meg, csak annyit mond, hogy „nem felel meg” a szabálynak, átlapoztuk a hivatkozott előírást, és úgy tűnik a IV/D ponttal kerülhetett összetűzésbe a funkció. Ez ugyanis leszögezi, hogy a rendszert úgy kell kialakítani, hogy a kibocsátott hangot a gyártón kívül senki ne tudja kikapcsolni, eltávolítani, vagy megváltoztatni. Hogy utóbbi miért probléma, ha a hangerő nem csökken az előírás alá, azt nem tudni, de a szabály az szabály. Valószínű, hogy kísérletek, tanulmányok során jelölték ki, milyen jellegű hangok azok, amelyeket megfelelő időben észrevehet a járókelő, vagy biciklis.

Az oda-vissza levelezés, tesztelés és funkcionális bemutatók után a Tesla január 29-én döntött úgy, hogy egy szórakoztató funkció nem ér meg ennyi küzdelmet, ezért önkéntes visszahívást jelentette be az NHTSA-nál, amit, természetesen, vezeték nélküli frissítéssel fog végrehajtani. Ezután a funkció már csak álló (P) helyzetben fog működni.

A visszahívás Európát most nem érinti, mivel itt eddig is csak így működhetett a rendszer.

Címlapkép: halloweencostumes.com

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.