Villanyautó teszt: Cenntro Logistar 200 Van

A közlekedés elektromosításának szükségességéről ma már szerencsére nincs vita. Nincs már szinte olyan gyártó, amely nem tűzte volna ki a határidőt az utolsó belsőégésű motoros autó legyártására. A modellkínálat bővül, de az új típusok gyártásának beindítása és a folyamat felfuttatása a legnagyobbakat is megizzasztja, így manapság ha valaki elektromos autót szeretne venni, akkor be kell állnia a sorba. Az autók szállítását egy-másfél éves határidővel vállalja a legtöbb cég, már ha egyáltalán vesznek fel rendelést.

Sokat riogattunk már korábban azzal, hogy majd a kínai autóipar jön és letarolja az európai piacot. Az Apple és más high-end termékek gyártásával bizonyították, hogy gyártásminőségben képesek igazodni a vevő igényeihez illetve pénztárcájához, és olyan minőségű terméket gyártanak, amilyet rendelnek tőlük. Nagyon jó példa erre az idehaza is rendkívül népszerű Dacia Spring és a szintén kedvelt BMW iX3 is. Mindkettő Kínában készül egy-egy jól meghatározott piaci igény lefedésére, és ezt a feladatát mindkét típus kiválóan el is látja.

A kínai autóipar rengeteget fejlődött az elmúlt két étvizedben, és az elektromobilitás térnyerésével a meghajtási rendszerek terén mutatkozó hátrányukat is maguk mögött tudták hagyni azzal, hogy tulajdonképpen ők gyártják az autókba kerülő akkumulátorok egy jelentős részét a legnagyobb ismert gyártók számára is. A BYD és a CATL már nem csak a helyi gyártóknak, de a Teslának és más ismert gyártóknak is beszállítói, így ez utóbbi gyártó kobaltmentes LFP celláival szerelik a manapság készülő Tesla Model 3-ak több mint felét.

De nem csak a nyugati világban jól ismert, jól csengő márkaneveken keresztül kezdett teret nyerni a kínai autóipar Európában. Évek óta érkeznek a hírek a kiválasztott országokban bemutatótermeket nyitó kínai autómárkákról, amelyek egyre több piacon kezdik kipótolni a nagy gyártók által hagyott űrt.

A Cenntro egyelőre nem egy ismert márka hazánkban, de az áruszállításban lehet, hogy érdemes lesz megbarátkozni ezzel az egyébként európai fülnek is jól csengő névvel, ugyanis szépen lassan, mindenféle hírverést mellőzve megérkeztek hazánkba is.

A Cenntro egy alig néhány éves autógyártó, ami a kishaszonjárművek piacára összpontosít. Az elérhető öt modellcsaládból először a Logistar 200 jelent meg hazánkban, amit az e-furgon.hu oldalon egyből háromféle kialakításban is kínálnak. A tesztalanyunk a furgon kivitel, ami mellett elérhető egy platós és egy nagyobb rakteres változat is.

Cenntro Logistar 200 Van

A mindössze 4421 mm hosszú, 1677 mm széles és 1902 mm magas áruszállító 4,7 m3-es raktérrel rendelkezik. A 3050 mm-es tengelytávú jármű önsúlya 1410 kg, így akár 1010 kg áruval is megterhelhető.

A Logistar 200 utaskabinja ugyan csak két főnek biztosít helyet, de nekik bőségesen. A magasra helyezett ülések kényelmesek, és a hálós üléshuzat miatt a 40 fokot megközelítő kánikulában sem izzad bele az ember. Bár a jármű kialakításánál a cél az egyszerűség és a funkcionalitás volt, az alapfelszereltségbe beletartoznak az elektromos ablakemelők, a távirányítós központi zár (mind az öt ajtót nyitja és zárja), a klíma és a nagyképernyős androidos fejegység is. A sofőr kényelmét szolgálja, hogy az elektromos meghajtásnak hála a kuplungolással és a sebességváltással nem kell bajlódni. Ez különösen városi forgalomban teszi jelentősen komfortosabbá a használatot. Hangszigetelés terén nem lehet csodára számítani, de az utastérben nem a motor és a külvilág, hanem a klímakompresszor és a klímaventilátor hangja dominál.

A sofőr előtti műszeregység klasszikus, mutatós kialakítású, és még a középre betett digitális panel is a legegyszerűbb pont mátrix technikájú. Nincs túlcsicsázva, cserébe polarizált napszemüvegben is mindig jól látható, nem csillog és lapozás nélkül kínálja egyetlen felületen az összes funkciót: menetirány, napi számláló, még megtehető km, töltöttségi szint, akkufeszültség és az épp elérhető teljesítmény (a maximális teljesítmény százalékában). A pillanatnyi illetve az átlagfogyasztás kiírását még jó lett volna rátenni, de minden nem lehet tökéletes.

A műszerfal közepét egy méretes és az autó kategóriáján jóval túlmutató minőségű LCD kijelző uralja, ami egyben az androidos fejegység kezelőfelülete is. Saját SIM kártyával ugyan nem rendelkezik, de WiFi-n megosztott netkapcsolattal okos navigációs felületté alakul, amin a Google Maps vagy más, Google Play áruházból letölthető navigációs alkalmazás segítheti a címek megtalálását. Ennek használati értékét nem tudom kellően kihangsúlyozni, hiszen ekkora képernyőn egyből magyarul beszélő (igen, a navigációs hangutasítások is magyarul szólalnak meg), a címeket és utakat naprakészen ismerő, és a pillanatnyi forgalommal is számoló navigációs rendszer még a személyautók többségében sincs. Az autó töltöttségével ugyan nem számol, de ha elfogadjuk azt, hogy ezt a járművet ritkán fogják hatótávon kívülre vinni, akkor ez elnézhető neki.

Az autó nyitása ugyan távirányítós, de a klasszikus kulcsra az autó indításához még szükség van, mint ahogy a menetirány kiválasztására szolgáló karra is, ami a két ülés közé került.

A beltér anyaghasználata nagyjából azt a szintet hozza, amit egy munkára szánt járműtől elvárunk. Se többet, se kevesebbet.

Az autó meghajtását egy 30 kW tartós teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor biztosítja, ami a hátsó kerekeket hajtja, és gyorsításnál akár 60 kW-ig is terhelhető. Az autó csúcssebessége ugyan 80 km/h-ban van limitálva, de ezt a tempót a 220 Nm-es csúcsnyomatéknak hála sokkal dinamikusabban éri el, mint a legtöbb hagyományos meghajtású személyautó. Üresen  a 80-as tempót saját stopperes méréseim szerint nagyjából 9-10 mp alatt éri el, de igazán jól ez is a 0-50-es tartományban ugrik. A gyorsulással ráadásul még hegymenetben sincs gondja, a meredek budai utcákban is ugyanolyan könnyedén gyorsult, mint sík terepen.

Az energiaellátásról a CATL által gyártott LFP cellák gondoskodnak, amiből 41,86 kWh-nyi került egy pakkba a két tengely közé. Ezzel a Logistar 200 Van elméleti hatótávja 310 km, aminek ha megpakolt téli időszakban csak a felét hozza, akkor is bőségesen elegendő helyi kiszállítási feladatok ellátására. Az LFP akkuk óriási előnye a tartósság, illetve hogy bátran akár 100%-ra is fel lehet tölteni minden nap, nem fog ártani a celláknak.

A csomagtér 4,7 m3, amibe egy 1111 × 1316 × 2324 mm-es (sz × m × h) téglatest gond nélkül becsúsztatható hátulról. Sokszor azonban nem praktikus, ha csak hátulról lehet hozzáférni a csomagokhoz, így az autóra alapáron kerül mindkét oldalra egy-egy tolóajtó is. Természetesen ha nem egy tömbben kell berakni az árut, akkor a raktér 3,4 m3 feletti része is kihasználható. A hátsó ajtó a Van kialakításnál felfelé nyílik így pakolásnál nem ázik a sofőr, de a nagydobozos változat szabadabb hozzáférést biztosító, oldalra nyíló ajtóval készül.

Egy ilyen dobozos járműnél különösen fontos, hogy tolatásnál ne csak a sofőr rutinjára és szerencséjére legyen bízva, hogy emberéletben és technikában se essen kár. A Cenntro Logistar 200 Van alapáron biztosít tolatóradarokat és tolatókamerát, amiért sok más típusnál felárat kell fizetni (van ahol a chiphiány miatt nem is rendelhető).

Az autó fedélzeti töltője 3,6 kW-os, amivel egy éjszaka alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Ha ez nem lenne megfelelő, vagy műszak közben kellene még egy kis energia a napi feladat teljesítéséhez, akkor bármelyik CCS csatlakozós villámtöltőn rá lehet tölteni.

Az autó töltési görbéje az 50 kW-os oszlopokon nagyjából egyenes. 20 és 80% között végig 99 A-t képes felvenni, miközben az akku feszültsége 358 V körül alakul. A kettő szorzata 35,4 kW-os töltési teljesítményt ad, így az akkuba 10%-nyi energia betöltése ebben a tartományban 7 perc 20 mp-et vesz igénybe. Egy 50 kW-os oszlop tehát 45 perc alatt 20%-ról 80%-ra lehet tölteni az akkut, amivel 140-150 km extra hatótáv nyerhető.

 

37 °C-os hőségben, klímával, 82 km/h-s GPS szerinti sebességgel egy 22 km-es autópálya-szakaszon oda-vissza mérve folyamatosan ezzel a tempóval haladva az autó teljes hatótávja 236 km-re jött ki, ami leginkább azért parádés, mert nagyon nem erre van kitalálva. Ezt az autót városi, elővárosi last mile szállításokhoz tervezték. Budapesten futár stílusban (padlógáz-satufék), hegyvidéki utcákban, belvárosi dugóban és körúti forgalomban mérve 207 km-re jött ki a hatótáv a kánikulában. Télen a fűtés valamennyit le fog venni a hatótávból, de mivel az utaskabin nem nagy, nem kell rengeteg energiát annak a felfűtésére pazarolni. Városi használatban télen is tudni fogja a 200 km-t. Mivel a futár illetve egyéb kiszállító autók többsége még 100 km-t sem megy egy nap, jól látható, hogy mennyire kényelmesen megfelel ez az autó ezen feladatok többségére.

A Logistar 200 Van tud valamit, amit csak a legritkább, legmenőbb autók tudnak: utána fordulnak az emberek. Nagyon sokan cukinak tartották, parkolóban odajöttek és elkezdték dicsérni, és lépten-nyomon megbámulták. Aki ilyennel bukkan fel árut kiszállítani vagy elromlott háztartási gépet megjavítani, az számítson az elismerő pillantásokra.

A Cenntro Logistar 200 Van egy nagyon erős ajánlat egy olyan piacon, ahol éveket kell várni a megrendelt autókra. Ebből ugyanis azonnal, raktárról tud szállítani az elektromos haszongépjárművek terén 15 éves tapasztalattal rendelkező Birdiecar Hungary Kft. A tesztben szereplő dobozos kialakítás ára 11 millió forint, ami egy közel 42 kWh-s akkuval szerelt járműért ma egy kimondottan korrekt ár. A gyártó a jármű alvázára 3 év/60 ezer km, az akkumulátorára pedig 5 év/200 ezer km garanciát vállal. A cikkben szereplő Van változat ára nettó 29.500 euro, a Pickup néven futó platós változat nettó 28.850 euróért hozható el. A legdrágább a legnagyobb rakterű dobozos verzió, amiért nettó 31.500 eurót kell a kasszánál hagyni. A járművek megtekinthetők és kipróbálhatók az e-furgon.hu budapesti telephelyén, a Külső Fóti út 26. alatt.