PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Az autópályák leállósávjában tartózkodni nem egy életbiztosítás, és a helyzet egyre csak romlik. Még egy évtizeddel ezelőtt, 2011-ben még azzal kampányolt a Magyar Autópályakezelő Zrt., hogy a saját statisztikáik alapján 20 percen belül balesetet szenved az, aki a leállósávban áll meg, ma már 8 percre csökkent ez az idő. Most az Emergency Safety Solutions (ESS) nevű céggel kötött megállapodást a Tesla, hogy javítson a statisztikákon. H.E.L.P. A Hazard Enhanced Location Protocol (H.E.L.P.), azaz bővített vészhelyzeti helymeghatározás protokoll egy olyan fejlesztés, amely pontosan a fenti veszélyes helyzetekre lett kitalálva. A fejlesztők adatai szerint az Egyesült Államokban évente 15 ezren sérülnek, vagy halnak meg hasonló balesetekben az út szélén állva. A problémát két oldalról közelítették meg. Az egyik irány a vészvillogók ritmusának tudományos alapokon való újragondolása. A jelenlegi ütem ugyanis több, mint 70 éve lett meghatározva, azonban ma már tudjuk, hogy más frekvencián, 4 és 6 Hz között villogva jobban fel lehet kelteni az autósok figyelmét. A másik újítást leginkább ahhoz tudnánk hasonlítani, amit a Waze-ből ismerünk. A népszerű navigációs alkalmazás egyik erőssége a közösségi adatgyűjtés, amikor az előttünk elhaladó autóstárak bejelölik az útszakaszon található veszélyeket, így például a lerobbant autókat is, így felkészülten közelíthetjük meg a helyszínt. Az ESS rendszere tulajdonképpen ezt automatizálja. Ha álló helyzetben, az automata váltó P állása mellett, kirakjuk a vészvillogót, vagy a rendszer egyéb módon balesetet észlel, a H.E.L.P. felküldi az amazon felhőszolgáltatásába a tartózkodási helyünket, az adatot pedig a többi autós navigációs rendszere is megkapja A Tesla az egyik első autógyártó lesz, amely alkalmazza a rendszert, és vezeték nélküli frissítés keretében kiküldi a folttájára. Az ESS sajtóközleménye szerint kezdetben csak az észak-amerikai Teslák kapják majd meg a frissítést, de ők globális rendszert terveznek és többek között az európai hatóságokkal is dolgoznak azon, hogy elérhető legyen nálunk is a rendszer. Arról is folynak tárgyalások, hogy a H.E.L.P. bekerülhet az EuroNCAP és az IIHS törésteszt követelményei, vizsgálatai közé is. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!