Alig két hét után vége a nagy villanyautós kalandnak?

Nyers Tamás, akit a villanyautósok jelentős része a Nova Futura töltőhálózat üzemeltetőjeként ismer, október elején egy 18.000 kilométeres közép-ázsiai körútra indult egy Tesla Model S85-tel. Az út főpróbája az volt, amikor nemrégiben Törökországba vittek egy dízelmotort egy lerobbant terepjárónak ugyanezzel az autóval, amelyről a hazatérést követően a Villanyóra podcastben is beszélgettünk.

A múlt héten elsősorban a töltési nehézségekről szólt Tamás beszámolója, most inkább arról írt nekünk, milyen előkészületek, dokumentumok, praktikák szükségesek ahhoz, hogy a szankciók sújtotta Oroszországban elboldoguljon. Azonban mikor ezt a beszámolót elkezdte megírni még nem sejtette, hogy az autó is okoz majd izgalmakat. Ezúttal egy dízel terepjáró vihet új akkut a Teslának?

Következzen Tamás eheti beszámolója.

Az előzőekben talán kicsit túl sokat is beszéltem az autó töltéséről és mivel látható, hogy teljesen problémamentes, ezért most inkább azokról a dolgokról beszélek, amik problémák lehetnek, és hogy ezekre hogyan készültem fel.

Az Európai Unió területén bármi elérhető, így alig kell valami. Ahogy szoktam mondani: „Úriembernek zsebben a tarisznyája.”

Azért néhány dolgot nem árt az Unió területén magunknál tartani. Az útlevélen, jogosítványon forgalmi engedélyen kívül az európai egészségbiztosítási kártya és a kocsi nemzetközi zöldkártyája (akár fehér lapon is) legyen nálunk, illetve ha céges a kocsi, akkor (lehetőleg több nyelvű) meghatalmazás. Bankkártya, készpénz, okostelefon.

Vannak olyan régiói a világnak, ahol belső vagy külső okok miatt nem úgy megy az élet mint nálunk. Az én utam során ilyen Oroszország és Irán.  Ide nem érvényes a normál utasbiztosítás, ide külön kellett kötni. Ide/innen nem tudsz utalni, hazai bankkártyával fizetni a pénzügyi szankciók miatt, helyi bankkártyára van szükség (pl. a töltőoszlopok miatt). Itt nem működnek (le vannak tiltva) az otthon megszokott internetes platformok (Facebook, PlugShare, Google Maps, stb.), helyette mást használnak (Telegram, 2Chargers, Yandex karta, stb.).

Ha használni akarod az otthon megszokott felületeket, a helyi SIM kártya mellé szükséges egy jó VPN előfizetés. (A VPN egy titkosítási eljárás, ami „becsapja” az adott ország tűzfal rendszerét és egy másik országba „hazudja” a telefonodat/laptopodat, ahonnan engedélyezett az oldal látogatása.)

Nekem van egy orosz mobilom, orosz kártyával, a régi otthoni mobilom mindig az adott ország kártyájával (most orosz), és az aktuális mobilom magyar kártyával, VPN-nel védve. Mindig a régi mobilomról osztom meg a netet a jelenlegire.

Nagyon nagy köszönet illeti Dr. Schmidt Péter barátomat, az Utazás addiktív Facebook csoport létrehozóját. Hihetetlen lexikális tudással, utazási tapasztalattal és kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Jó szívvel ajánlom bárkinek aki hasonló vagy csak jóval kisebb utat tervez bármerre a világban. A vízumoktól a pénzváltásig, a CDP (Carnet de Passage)-től az út komplett programjának megszervezéséig bármivel lehet hozzá fordulni. Mint egy menüből mindenki annyit választ belőle, amennyire szüksége van.

Nekem az Ő jóvoltából van vízumom Oroszországba, Azerbajdzsánba, Iránba, valamint az Iráni autós belépéshez a CDP. A Carnet de Passage tulajdonképpen egy útlevél az autó számára. Néhány ország mint Irán, Szenegál, stb úgy védi a hazai gazdaságát a fekete import ellen, hogy bejegyzik az országba autóval belépő személy útlevelébe, hogy autót vezetve érkezett és ha anélkül távozik, kiderül.

Szükséges nemzetközi vezetői engedély is, ami okmányirodában igényelhető, 2 db fénykép és érvényes jogosítvány birtokában. De nem mindegy, hogy melyik. Az 1968. november 8. Közúti közlekedési Egyezményt pl Japán és Pakisztán nem írta alá, oda a másik ‘49-es tipusú igazolvány kell.

Péternek köszönhetően fel vagyok vértezve egy orosz bankkártyával, orosz telefonnal, egy moszkvai kontakttal aki 2 éjszakára szállást és a lánya személyében idegenvezetőt biztosított.
Van nálam Euro, orosz Rubel, kazah Tenge, grúz Lari és a legjobb iráni pénzváltók listája, ahol Riált tudok váltani. De valószínűleg lesz iráni bankkártyám is, mert ott már a zöldségesnél is kártyával kell fizetni.

Az általános kitekintő után persze az ezen a héten megtett szakaszról is beszámolunk. Az első 9 nap történései ebben a cikkben olvashatók.

10. nap (október 11.) Nyizsnyij Novgorod – Csebokszári (247 km)

11. nap (október 12.)  Csebokszári – Poisevo (533 km)

12. nap (október 13.) Poisevo – Zlatoust (400 km)

13. nap (október 14.) Zlatoust – Jekatyerinburg (350 km)

14. nap (október 15.) Jekatyerinburg – Cseljabinszk? (200 km?)

Szombat reggelre az alábbi hibaüzenettel fogadott az autó. A Tesla lekorlátozta a töltést, a maximális hatótáv csak 112 km lett, amely arra sem elég, hogy visszafelé az Urálon átkeljek, nemhogy a töltősivatag Kazahsztánba. Hogyan tovább? Folytatás a jövő heti cikkünkben…

Nyers Tamás ázsiai kalandozásának előző része ide kattintva, a folytatás pedig itt olvasható.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.