Az autópályák leállósávjában tartózkodni nem egy életbiztosítás, és a helyzet egyre csak romlik. Még egy évtizeddel ezelőtt, 2011-ben még azzal kampányolt a Magyar Autópályakezelő Zrt., hogy a saját statisztikáik alapján 20 percen belül balesetet szenved az, aki a leállósávban áll meg, ma már 8 percre csökkent ez az idő. Most az Emergency Safety Solutions (ESS) nevű céggel kötött megállapodást a Tesla, hogy javítson a statisztikákon. H.E.L.P. A Hazard Enhanced Location Protocol (H.E.L.P.), azaz bővített vészhelyzeti helymeghatározás protokoll egy olyan fejlesztés, amely pontosan a fenti veszélyes helyzetekre lett kitalálva. A fejlesztők adatai szerint az Egyesült Államokban évente 15 ezren sérülnek, vagy halnak meg hasonló balesetekben az út szélén állva. A problémát két oldalról közelítették meg. Az egyik irány a vészvillogók ritmusának tudományos alapokon való újragondolása. A jelenlegi ütem ugyanis több, mint 70 éve lett meghatározva, azonban ma már tudjuk, hogy más frekvencián, 4 és 6 Hz között villogva jobban fel lehet kelteni az autósok figyelmét. A másik újítást leginkább ahhoz tudnánk hasonlítani, amit a Waze-ből ismerünk. A népszerű navigációs alkalmazás egyik erőssége a közösségi adatgyűjtés, amikor az előttünk elhaladó autóstárak bejelölik az útszakaszon található veszélyeket, így például a lerobbant autókat is, így felkészülten közelíthetjük meg a helyszínt. Az ESS rendszere tulajdonképpen ezt automatizálja. Ha álló helyzetben, az automata váltó P állása mellett, kirakjuk a vészvillogót, vagy a rendszer egyéb módon balesetet észlel, a H.E.L.P. felküldi az amazon felhőszolgáltatásába a tartózkodási helyünket, az adatot pedig a többi autós navigációs rendszere is megkapja A Tesla az egyik első autógyártó lesz, amely alkalmazza a rendszert, és vezeték nélküli frissítés keretében kiküldi a folttájára. Az ESS sajtóközleménye szerint kezdetben csak az észak-amerikai Teslák kapják majd meg a frissítést, de ők globális rendszert terveznek és többek között az európai hatóságokkal is dolgoznak azon, hogy elérhető legyen nálunk is a rendszer. Arról is folynak tárgyalások, hogy a H.E.L.P. bekerülhet az EuroNCAP és az IIHS törésteszt követelményei, vizsgálatai közé is. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!