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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Az Autopilot felvételein poénkodtak a Tesla egyik kaliforniai irodájában

önvezetés
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

A Reuters csütörtökön nem sokkal éjfél előtt tett közzé egy cikket, amely azt állítja, hogy a Tesla San Mateo-i irodájának alkalmazottai rendszeresen az autók kameráinak felvételein poénkodtak, azokból mémeket gyártva küldözgettek viccesnek szánt üzeneteket egymásnak a cég belső rendszerében.

A felvételek célja az Autopilot rendszerének továbbfejlesztése a flotta tanítása lett volna, ám a hírportál szerint az alkalmazottak egy része nem csak erre használta a videókat és fotókat.

Mi történt?

A Reuters több mint 300 volt Tesla alkalmazottat keresett meg az autógyártó kaliforniai Autopilot csapatából. Közülük több, mint egy tucat volt hajlandó beszélni a hírügynökséggel, és kilencen erősítették meg nekik az információkat.

Az vezetéstámogató rendszer címkéző csapatának tagjai arról számoltak be, hogy 2019-2022 között rendszeres volt, hogy amikor a felvételeken valami vicceset, meghökkentőt, vagy megbotránkoztatót láttak, a képeket megosztották az irodán belül a többi munkatárssal, a cég saját Mattermost nevű belső chat rendszerbében. Az is előfordult, hogy mémeket gyártottak a képekből és belsős, irodai poénokra utaltak velük.

De mi az a címkézés? A neurális hálókon alapuló vezetéstámogató és önvezető rendszerek fel kell, hogy ismerjék maguk körül a világot, ezért a fejlesztés során címkékkel látják el a kamerák képén látható tárgyakat, például a többi autót, a kukákat, a közlekedési táblákat és lámpákat, a gyalogosokat, kutyákat és bicikliseket, stb. A rendszer további fejlesztése során a problémás helyzetekhez kapcsolódó videókon és képeken bejelölik a rosszul felismert objektumokat, valamint folyamatosan növelik a változatok számát, így például más időjárási, vagy fényviszonyok között is megjelölik ezeket az elemeket. Ha a mesterséges intelligencia elég sokat lát ezekből, akkor előbb-utóbb már maga is fel fogja ismerni, még akkor is, ha új szituációban látja a kérdéses elemet. A címkézést régebben több száz, vagy ezer fős csapatok végezték, ám a Teslánál fokozatosan igyekeznek ezt automata rendszerre cserélni, amely nem, vagy csak ritkán igényli ember segítségét. Az autógyártónál korábban több, mint ezren dolgoztak ilyen, címkéző pozícióban, ám tavaly júniusban a San Mateo-i iroda több száz alkalmazottjától váltak meg. A kézi címkézés azonban egyelőre még nem szűnt meg teljesen, van olyan New York államban lévő csapat, amelyik még bővült is.

A beszámolók szerint a felvételeken olykor balesetek képei látszottak, de voltak kutyák, érdekes autók, és csetlő-botló emberek is, máskor viszont olyan privát tárgyakat láttak, mint például a tulajdonos szennyese, vagy garázsának tartalma, esetleg gyermekeinek arca. Egy alkalommal pedig egy meztelen férfit örökített meg a kamera. Állítólag a megosztott képek között volt Musk saját garázsának felvétele is. Az alkalmazottak szerint a poénkodással a monoton munkát akarták megkönnyíteni, és volt olyan főnök aki erre vevő volt, de arra is akadt példa hogy a vezetőség lecsapott rájuk, és a cég adatvédelmi szabályzatával ellentétesnek minősített a szórakozást. Teljesen azonban nem tudták gátját szabni a gyakorlatnak.

A Reuters szerint azonban nem minden megkérdezett munkatárs értett egyet a fentiekkel, volt, aki azt nyilatkozta, hogy csak az eredeti célnak megfelelő megosztással találkozott, mint például amikor más kollégáktól, vagy vezetőktől kértek segítséget egyes felvételek kapcsán.

Mi nem történt?

A félreértések elkerülése végett tisztázzuk az is, hogy mi az ami nem történt meg.

A Reuters cikke szerint a felvételek az Autopilot címkéző csapatának munkája során kerültek feldolgozásra. Ezek tehát nem érintik az Őrszem (Sentry Mode), illetve a fedélzeti kamera (Dashcam) funkciókat, illetve az utastér kamerájának képét sem. Ahogy az írás rámutat nemrég egy holland vizsgálat megerősítette, hogy ezek soha nem hagyják el az autót, nem kerülnek a cég szervereire. Az Autopilot felvételeit a tulajdonosok tudtával és engedélyével osztják meg az autók, és ezek a vezetés közbeni eseményeket hivatottak megörökíteni, például azokat, ahol közbeavatkozott a sofőr. Az írás szerint Amerikában korábban létezett olyan opció, hogy a tulajdonos megoszthatta a többi felvételt is a Teslával, azonban ezt már pár éve megszüntették.

A hírügynökségnek nyilatkozók azt is elmondták, hogy a megosztás csak a cég belső üzenetküldő és chat rendszerein történt. A Reuters újságírói elmondták, hogy ők maguk nem tudtak személyesen meggyőződni az állítólag megosztott felvételekről, ugyanis azt a nekik nyilatkozó alkalmazottak nem vitték haza, nincsenek a birtokukban.

Mégsem illegális a Teslák őrszeme?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.