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
auto
2024. 04. 27. szombat

Hamarosan Berlinben készülnek a kisakkus Teslák?

elektromos autó

A Giga Berlin jelenleg a Tesla Model Y Long Range és Performance verzióit gyártja, mégpedig heti ötezres darabszámban. A kisakkus, legolcsóbb verzió azonban egyelőre Sanghajból érkezik Európába.

Lehet már nem sokáig.

Bug vagy fícsör?

Korábban már többször voltak találgatások arra nézve, hogy vajon mikor veszi át Sanghajtól az összes Európának szánt Model Y gyártását Berlin. Amikor tavaly a BYD vezetője megszellőztette, hogy hamarosan megkezdik az LFP aksik szállítását a Teslának – ez egyébként azóta sem történt meg -, akkor már sokan összekapcsolták a hírt a gyártási helyszín váltásával, mondván logikus lenne, ha az autógyártó sanghaji gyára szomszédságában működő CATL üzem továbbra is a kínai szerelősorokat látná el lítium-vasfoszfát aksikkal, míg a BYD cellák Európába kerülnének. Legutóbb pedig akkor kezdődött meg a spekuláció, amikor Berlin márciusban elérte a heti 5000-es gyártási darabszámot, és híre ment, hogy elkezdték a negyedik műszak toborzását is, amivel bekerülne a szombati munkanap is a programba.

Most viszont elég konkrét jelét kaptuk, hogy közel lehet a váltás.

A Tesla április 4-én nyitotta meg márkaképviseletét Törökországban, meglepő módon viszont jelenleg csak a Model Y szerepel a helyi kínálatban. Ennél is érdekesebb azonban, hogy a kisakkus modellre kattintva, a berlini színpalettából választhatunk – elérhető a Quicksilver és a Midnight Cherry Red árnyalat is. A Tesla más európai online boltjaiban a legolcsóbb Y csak hagyományos ezüst és piros színekkel rendelhető, mivel ezek Kínában készülnek, és az új színekre, illetve a 13 rétegű lakkozásra csak a berlini fényezőüzem képes.

Így az A-verzió az, hogy mire a mostani török rendeléseket kielégítik, azok már a berlini gyárban készülnek majd, amely megkezdi a kisakkus változat gyártását is. A B-verzió, hogy valaki valamit elszúrt a török weboldal élesítésénél, csak ezt az elmúlt 48 órában még nem javították.

Olyan nagyon azért ne irigyeljük a törököket, ugyanis az országban brutális különadó van az importált autókra. Így bár az alapverzió ára nettó 878 ezer líra, 15,6 millió forint, az áfa és a különadó felszámítása után 1,6 millió lírára, azaz 29 millió forintra hízik a Model Y indulóára.

Német videós csapat forgatott a Giga Berlinben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.