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
auto
2024. 05. 26. vasárnap

Már a második folyadékáramos akkumulátor épül a Dunántúlon

energia
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

A Veszprém és Székesfehérvár között fekvő Öskü határában egy 2 MW-os naperőmű épül, amelyet 1,5 MWh-s összkapacitással rendelkező vanádium redox folyadékáramos energiatárolókkal fognak társítani. A térségben nem ez lesz az egyetlen ilyen projekt, hiszen ahogyan azt egy korábbi cikkünkben már megírtuk, egy sümegi napelemparkban is ezt a technológiát fogják alkalmazni, igaz, jóval nagyobb méretben, ez utóbbi ugyanis 24 MWh-s tárolási kapacitással fog bírni.

Az ösküi beruházás egymilliárd forint európai uniós támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által két évvel ezelőtt kiírt pályázaton, amelyről annak idején mi is hírt adtunk. Ennek a kiírásnak az volt a célja, hogy olyan mintaprojekteket támogassanak, amelyek hosszú (legalább 6 órás) kitárolási idejükkel segíthetik a karbonmentes termelők, elsősorban a naperőművek integrálását a villamosenergia-rendszerbe, és ezt lehetőleg olyan technológiával érik el, amelyet Magyarországon korábban még nem alkalmaztak, éppen ezért a lítiumion-akkumulátorok ebből a pályázatból ki is voltak zárva.

Kép: Invinity.

Az ösküi projektet a Pannon Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az Ideona Zrt. által alkotott konzorcium közösen fogja megvalósítani, ami arra utal, hogy a beruházás egyúttal kutatási és képzési célokat is fog majd szolgálni.

A napelempark és az akkumulátor az Ideona tulajdonában fog állni, a kivitelezési munkát pedig az STS GROUP Kft. fogja elvégezni. Az Ideona Zrt.-nek ez már a második folyadékáramos projektje lesz az országban, mivel a fentebb említett, Sümegen megvalósuló beruházás is hozzájuk kötődik.

Az STS Group a londoni tőzsdén jegyzett Invinity-től vásárolt hét darab VS3 típusú vanádium redox folyadékáramos akkumulátort. Az Invinity Skóciában gyártja termékeit, és a világon az egyik első olyan vállalat volt, amelyik a piacra vitte a technológiát, ma pedig már 15 különböző országból 65 MWh kapacitásra van szerződése, amelyek egy része már üzemel is.

A vanádium redox folyadékáramos akkumulátorok előnye, hogy nem igényelnek hűtést, nem tűzveszélyesek, és a tartályok méretének, illetve az elektrolit mennyiségének növelésével viszonylag olcsón skálázhatóak. De ami talán a legfontosabb, hogy 20 évet és 20 ezer ciklust meghaladó élettartammal rendelkeznek, amire nincs hatással a töltési-kisütési ciklus mélysége sem, tehát nyugodtan le lehet őket teljesen meríteni, ráadásul a degradáció is csekély mértékű.

Van azonban két komoly hátrányuk a lítiumhoz képest: jóval nagyobb helyet foglalnak el, és a töltési/kisütési ciklus hatásfokát tekintve is rosszabbul teljesítenek, ami a VS3 esetében mindössze 75%, szemben a lítiumion-akkumulátorok 85-90%-ával.

Forrás: Invinity

 

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.