A Bloomberg által megszerzett információk szerint hamarosan a valaha volt legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat hirdetik ki az Egyesült Államokban, amely várhatóan alapjaiban változtathatja meg a járműipar dekarbonizációs pályáját. Ennek egyik sarkalatos pontja, hogy nem kell feltétlenül az elektromos hajtásláncok irányába terelni az iparágat, a másik viszont az, hogy cserébe drákóinak nevezhető kibocsátási normák léphetnek életbe. Melyik jobb: a sokba kerülő teljes szerkezetátalakítás (akkumulátorgyárak, elektrifikáció, villanyautókra átállás) vagy az, hogy látszólag maradhat sok minden a régiben, de azon az áron, hogy az is rengetegbe fog kerülni? Ez a dilemma kerül majd elő az amerikai járműipar több szereplője számára is, miután a hírek szerint a jövő héten nyilvánosságra hozza a Biden-adminisztráció, hogy milyen előírásai vannak a szektorra, a 2027-2032 közötti időszakra vonatkozóan. Hatalmas gyártókapacitást terveznek az olcsó Teslának Az ún. detroiti szabvány a 2027-től gyártott modellekre vonatkozik majd, és nem csupán az eddigi szén-dioxid-kibocsátási sztenderdet szigorítja majd, de egy sor más, a kipufogógázban megtalálható, szmogképző anyagot (például a nitrogén-oxidot) is fekete listára tesz. A kormányzati lépés a lap szerint kulcsfontosságú ahhoz, hogy az Egyesült Államok teljesíteni tudja a 2015-ben aláírt Párizsi Klímaegyezményben vállaltakat, mely szerint az évtized végéig legalább a felére csökkenti 2005-höz képest az üvegházhatású gázok kibocsátását. A Ford és a GM által már bejelentette az elektromos autógyártás melletti elköteleződését, illetve: az ehhez szükséges gyártási és szerkezetátalakítási elképzeléseit. Az ügyben természetesen a Tesla (és Elon Musk is) egy más, markánsabb álláspontot képvisel. Ám a most beharangozott szigorítással az EPA – legalábbis a gazdasági lap szerint – elsősorban a környezetvédőkre hallgatott. Bemutatkozott a tisztán elektromos Ford E-Transit Courier „A szigorú szabványok hihetetlenül fontos piaci jelzések az elektromos járművek gyorsabb térhódításához, de a később még szükséges kibocsátáscsökkentés biztosítása érdekében is” – mondta a Bloombergnek Britt Carmon , a Natural Resources Defense Council vezető jogvédője . Dan Becker, a The National Geographic Society kampányigazgatója szerint pedig most már „folyamatosan nyomást kell gyakorolni a fejlődésre”. EPA: no comment, but… Az Amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (United States Environmental Protection Agency, EPA) egyelőre nem kommentálta a lap értesülését, és nem közölt részleteket sem a tervezetből, melyen az utolsó simításokat és ellenérzéseket végzik. Az előzetes tervek szerint az EPA április 12-én teszi majd közzé az új teljesítmény-alapú szabványokat a személyautókra és kisteher gépjárművekre vonatkozóan, de még ebben a hónapban ugyanilyen újraszabályozást ígér a nehéz tehergépjárművekre – sőt: az áramtermelő erőművekre vonatkozóan is. Az EPA korábban is csupán annyit közölt e témában, hogy az új szabványok Biden tiszta energiás missziójának része, s az a feladata, hogy „támogassa a zéró kibocsátású közlekedési jövőre való átállást, megvédve az embereket és a bolygót”. Az új szabványok az eddigi ismeretek szerint alapvetően teljesítmény alapon, a mérföldönként megengedett legnagyobb kibocsátás értékét rögzítik majd, de azt nem fogják előírni, hogy a határértékek alatti szintet milyen technológiával lehet vagy nem lehet teljesíteni. Azt az EPA korábban sem tagadta, hogy az elektromos járművek ugrásszerű terjedését kulcsfontosságúnak tekintik az újraszabályozásban. Bill Gates-nek megint támadt egy jó ötlete Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!