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
auto
2024. 07. 27. szombat

Máris balhé van a Fisker Ocean körül

Alig pár napja adta át Henrik Fisker a nevével fémjelzett márka első autóját, egy full extrás Ocean SUV-t, máris balhé van a gyártás megkezdése körül.

A Bloomberg komoly problémákról beszél, de a gyártó tagad.

Vissza a feladónak

Ahogy azt nemrég mi is megírtuk, egy dán vásárló volt az első szerencsés (?), aki átvehette a Magna osztrák gyárában készülő Fisker villanyautót, ám a Bloomberg úgy tudja, a kocsival olyan komoly szoftveres gondok vannak, hogy működésképtelen, ezért visszaküldték a gyárba.

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

A hírportálnak nyilatkozó, névtelenségbe burkolódzó források szerint a gyártónak a szoftverek integrációjával gyűlt meg a baja, és a rendszer további javításokra és tesztelésre szorul, ami hónapokig is eltarthat. A gyártó állítólag tud a problémáról ezért jelenleg egy lebutított verzióval szállítja az autókat, amelyben például a vezetéstámogató csak alacsony sebességnél használható. Ezt eredetileg úgy tálalta a sajtó, hogy az autó maga nem képes nagyobb sebességre, de ezt kategorikusan cáfolta a Fisker.

Itt még boldog volt az első Ocean tulajdonosa. Forrás: Fisker

Az autógyártó egyébként a cikk megjelenése után hivatalosan is 15-25 százalékkal visszavett az idei gyártási célokból, és most már csak 32-36 ezer autó elkészültére számít. A Fisker eltolta a második modell, a Pear premierjét is, amelyet most 2025-re prognosztizálnak.

A kiszállítások késésének komoly ára van, a gyártó ugyanis mindössze 198 ezer dollár bevételt jelentett az első negyedévre, miközben az elemzők átlagosan 4,64 milliót vártak.

Komplikált múlt

A Fisker nem a névadó első autós próbálkozása. A dán tervező 2007-ben már egyszer piacra lépett Fisker Automotive néven, amikor egy luxus plug-in hibrid, a Fisker Karma gyártásába kezdett. Azonban a gyártás megkezdése folyamatosan csúszott, majd 2012 novemberében fel is függesztették az autó gyártását – másfél év alatt kevesebb, mint 2500 példány készült, és 2000 darab talált gazdára. A fő kiváltó ok az akkuszállító A123 Systems csődje volt, amelyet az idézett elő, hogy a Karma premierjét több tűzeset követte, melynek nyomán két akkuvisszahívás is történt.

Henrik Fisker 2013-ban mondott le posztjáról, a cég pedig csődöt jelentett, maradványait 2014-ben megvásárolta egy kínai befektető. Az immár Karma Automotive-ra keresztelt vállalat égisze alatt 2017-től Karma Revero néven újra gyártásba került az eredeti modell javított változata. Az autót 2021-ben az olcsóbb Karma GS-6 váltotta, amely jelenleg is gyártásban van, és továbbra is konnektoros hibrid, ám tervezik a teljesen elektromos változat bemutatását is, GSe-6 néven.

Ehhez a céghez azonban Henrik Fiskernek már nincs köze, ő a Fisker Inc. vezetője és tulajdonosa, amelyet 2016-ban alapított, és amely első gyártásba küldött típusa az Ocean SUV.

Megkezdődött a Fisker Ocean kiszállítása

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.