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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ez áll a Volkswagen Csoport csökkenő nyeresége mögött

üzlet

A Volkswagen Csoport az idei év első három hónapjában 2,273 millió autót gyártott, 2, 1 milliót értékesített, vásárlóinak pedig ebből 2,041 milliót szállított le, mi a tavalyi év azonos időszakához képest 11,2, illetve 7,5 százalékos növekedés.

A bevételek is szépen nőttek, ám a profit csökkent – de erre is van magyarázatuk.

Különleges tételek

Csoport szinte a Volkswagen 76,2 milliárd eurós bevételt ért el, ami 21,5 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor, ám adózott nyeresége 30 százalékkal, 4,7 milliárdra csökkent. A vállalat ezt azzal magyarázza, hogy a tőzsdén, illetve különösképp az árutőzsdén olyan befektetéseit kellett átértékelni, amelyek nem rendelkeztek fedezettel. Így míg ezek tavaly 3,2 milliárdos pluszként jelentkeztek a könyvelésben, most 1,3 milliárdos mínuszt eredményeztek – ezért csökkent az adózott nyereség.

A cég azonban hangsúlyozza, hogy a működési eredmény enélkül a különleges tétel nélkül 5,2-ről 7,1 milliárdra nőtt volna, azaz alapvetően egészséges az üzleti tevékenységük – a működési eredményből számolt haszonkulcs így 9,3% – az adózott nyereségből számított persze ennél jóval alacsonyabb, 6,2%.

A cégcsoport a márkáit három fő csoportba sorolja.

A Volume, azaz mennyiségi csoport a Volkswagen személy és kishaszongépjárműveiből, a Škoda, valamint a Seat/Cupra márkák autóiból áll. Ezek eladásai 30, bevételei pedig 36 százalékkal nőttek, a működési eredmény pedig 1,7 milliárdra duplázódott.

A Premium csoportot az Audi vezeti, de ide tartozik a Bentley, a Lamborghini és a Ducati motorkerékpárgyártó is. Itt is egészséges 32 százalékos darabszám és 18 százalékos bevételnövekedésről adtak számot, ám a működési eredmény a felére, 1,8 milliárdra csökkent – a vállalat szerint szintén a fenti tőzsdei ügyeletek árazása miatt.

A Sport és Luxus márkák közé egyelőre csak a Porschét sorolják Az eladások itt is 29 százalékkal növekedtek, a bevétele is 28 százalékkal lettek magasabbak, a működési eredmény pedig 27 százalékkal lett jobb, mint tavaly.

Emellett a TRATON név alatt felsorakozó teherautó márkák (MAN, Scania, Navistar és persze Volkswagen) is eladtak 85 ezer járművet, ami 25 százalékos növekedést jelent.

Villanyautók

Az idei első negyedévben a villanyautók a csoport eladásainak 7 százalékát tették ki, és a cél, hogy a teljes évre nézve elérjék a 10 százalékot. Jelenleg 141 ezer BEV-nél tartanak, ami 42 százalékos növekedést jelent, az éves 10 százalékot pedig 950 ezer autóval lehet elérni.

Régiós bontásban Európában 98 ezer tisztán elektromos autójuk talált gazdára – aki figyel, annak feltűnik, hogy ezek szerint, a JATO kalkulációjával ellentétben még mindig megelőzi a teljes VW Csoport a Teslát, persze az is igaz, utóbbi gyártó hivatalos regionális adatot nem közöl. Az amerikai növekedést valószínűleg segítette az ID.4 helyi gyártásának megindítása, így a százalékosan látványos növekedéssel 15.700 darabos értékesítést értek el. Kínában negyedével csökkentek az elektromos eladások.

BEV eladások – régiónként 2023
1. neegyedév
2022
1. negyedév
Változás
(%)
Európa 98.300 58.500 +68,1
USA 15.700 7.900 +98,0
Kína 21.500 28.800 -25,4
Egyéb 5.600 4.100 +37,1
Összesen 141.000 99.200 +42,1

A Volkswagen közzé tett márka szerinti bontást is, amely túl sok meglepetést nem tartogat – a sokszáz százalékos növekedések mögött alacsony bázisértékek lapulnak – de talán csalódást kelthet, hogy a Porsche Taycan eladásai a tavalyi, éves 15,7 százalékos csökkenés után most tovább zsugorodtak.

Valami miatt az elektromos teherautók sem fogytak annyira, eladásaik 38 százalékot estek, szemfülesek pedig azt is észrevehetik, hogy a TRATON név alá gyűjtött adatok részértékei nem adják ki a végösszeget. Ezt nem mi írtuk el, a gyártó közölte így a számokat.

BEV eladások márkák szerint 2023
1. negyedév
2022
1. negyedév
Változás
(%)
Volkswagen 70.000 53.300 +31,2
ŠKODA 12.400 8.800 +40,6
SEAT/CUPRA 9.200 2.200 +318,9
Volkswagen kishaszongépjárművek 5.500 700 +642,2
Volume márkacsoport öszesen 97.000 65.100 +49,0
Audi 34.600 24.200 +42,7
Lamborghini/Bentley
Premium márkacsoport összesen 34.600 24.200 +42,7
Porsche 9.200 9.500 -3,4
Sport márkacsoport összesen 9.200 9.500 -3,4
MAN 150 270 -44,7
Volkswagen Truck & Bus 20 110 -83,8
Scania 70 20 +208,3
Navistar 10 20 -13,3
TRATON összesen 300 400 -38,8
Volkswagen Group összesen 141.000 99.200 +42,1

Árnyoldalak

És persze a sorok között azért van pár szám amit annyira nem akartak túlhangsúlyozni.

A vállalat legégetőbb problémája a kínai eladások csökkenésének megállítása. A világ legnagyobb autópiacán 14,5 százalékkal kevesebb, 644.500 járművet adtak csak el – Közép és Kelet Európa is majd’ 6 százalékot esett, de itt az orosz piacról történő kivonulás elég jó magyarázat, és a 114 ezres összeladások is kevesebbet nyomnak a latba.

Helyi gyártásban, kínai vegyesvállalatik 625 ezer autót gyártottak, a többi (~20 ezer) import volt.

Kínában ráadásul az autóipar fénysebességgel vált elektromosra, már a piac negyede villanyautó volt az elmúlt három hónapban, és a 20 milliós volumennek az év végére akár a harmadát is a BEV-ek tehetik majd ki. De pont ezen a piacon a Volkswagen számai csökkentek, mégpedig a negyedével estek. 21 ezer eladott járművel a villanyautó piac nagyjából 2,5 százaléka volt a Volkswagen Csoporté.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.