A Volkswagen Csoport az idei év első három hónapjában 2,273 millió autót gyártott, 2, 1 milliót értékesített, vásárlóinak pedig ebből 2,041 milliót szállított le, mi a tavalyi év azonos időszakához képest 11,2, illetve 7,5 százalékos növekedés.
A bevételek is szépen nőttek, ám a profit csökkent – de erre is van magyarázatuk.
Különleges tételek
Csoport szinte a Volkswagen 76,2 milliárd eurós bevételt ért el, ami 21,5 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor, ám adózott nyeresége 30 százalékkal, 4,7 milliárdra csökkent. A vállalat ezt azzal magyarázza, hogy a tőzsdén, illetve különösképp az árutőzsdén olyan befektetéseit kellett átértékelni, amelyek nem rendelkeztek fedezettel. Így míg ezek tavaly 3,2 milliárdos pluszként jelentkeztek a könyvelésben, most 1,3 milliárdos mínuszt eredményeztek – ezért csökkent az adózott nyereség.
A cég azonban hangsúlyozza, hogy a működési eredmény enélkül a különleges tétel nélkül 5,2-ről 7,1 milliárdra nőtt volna, azaz alapvetően egészséges az üzleti tevékenységük – a működési eredményből számolt haszonkulcs így 9,3% – az adózott nyereségből számított persze ennél jóval alacsonyabb, 6,2%.
A cégcsoport a márkáit három fő csoportba sorolja.
A Volume, azaz mennyiségi csoport a Volkswagen személy és kishaszongépjárműveiből, a Škoda, valamint a Seat/Cupra márkák autóiból áll. Ezek eladásai 30, bevételei pedig 36 százalékkal nőttek, a működési eredmény pedig 1,7 milliárdra duplázódott.
A Premium csoportot az Audi vezeti, de ide tartozik a Bentley, a Lamborghini és a Ducati motorkerékpárgyártó is. Itt is egészséges 32 százalékos darabszám és 18 százalékos bevételnövekedésről adtak számot, ám a működési eredmény a felére, 1,8 milliárdra csökkent – a vállalat szerint szintén a fenti tőzsdei ügyeletek árazása miatt.
A Sport és Luxus márkák közé egyelőre csak a Porschét sorolják Az eladások itt is 29 százalékkal növekedtek, a bevétele is 28 százalékkal lettek magasabbak, a működési eredmény pedig 27 százalékkal lett jobb, mint tavaly.
Emellett a TRATON név alatt felsorakozó teherautó márkák (MAN, Scania, Navistar és persze Volkswagen) is eladtak 85 ezer járművet, ami 25 százalékos növekedést jelent.
Villanyautók
Az idei első negyedévben a villanyautók a csoport eladásainak 7 százalékát tették ki, és a cél, hogy a teljes évre nézve elérjék a 10 százalékot. Jelenleg 141 ezer BEV-nél tartanak, ami 42 százalékos növekedést jelent, az éves 10 százalékot pedig 950 ezer autóval lehet elérni.
Régiós bontásban Európában 98 ezer tisztán elektromos autójuk talált gazdára – aki figyel, annak feltűnik, hogy ezek szerint, a JATO kalkulációjával ellentétben még mindig megelőzi a teljes VW Csoport a Teslát, persze az is igaz, utóbbi gyártó hivatalos regionális adatot nem közöl. Az amerikai növekedést valószínűleg segítette az ID.4 helyi gyártásának megindítása, így a százalékosan látványos növekedéssel 15.700 darabos értékesítést értek el. Kínában negyedével csökkentek az elektromos eladások.
BEV eladások – régiónként | 2023 1. neegyedév |
2022 1. negyedév |
Változás (%) |
---|---|---|---|
Európa | 98.300 | 58.500 | +68,1 |
USA | 15.700 | 7.900 | +98,0 |
Kína | 21.500 | 28.800 | -25,4 |
Egyéb | 5.600 | 4.100 | +37,1 |
Összesen | 141.000 | 99.200 | +42,1 |
A Volkswagen közzé tett márka szerinti bontást is, amely túl sok meglepetést nem tartogat – a sokszáz százalékos növekedések mögött alacsony bázisértékek lapulnak – de talán csalódást kelthet, hogy a Porsche Taycan eladásai a tavalyi, éves 15,7 százalékos csökkenés után most tovább zsugorodtak.
Valami miatt az elektromos teherautók sem fogytak annyira, eladásaik 38 százalékot estek, szemfülesek pedig azt is észrevehetik, hogy a TRATON név alá gyűjtött adatok részértékei nem adják ki a végösszeget. Ezt nem mi írtuk el, a gyártó közölte így a számokat.
BEV eladások márkák szerint | 2023 1. negyedév |
2022 1. negyedév |
Változás (%) |
---|---|---|---|
Volkswagen | 70.000 | 53.300 | +31,2 |
ŠKODA | 12.400 | 8.800 | +40,6 |
SEAT/CUPRA | 9.200 | 2.200 | +318,9 |
Volkswagen kishaszongépjárművek | 5.500 | 700 | +642,2 |
Volume márkacsoport öszesen | 97.000 | 65.100 | +49,0 |
Audi | 34.600 | 24.200 | +42,7 |
Lamborghini/Bentley | – | – | – |
Premium márkacsoport összesen | 34.600 | 24.200 | +42,7 |
Porsche | 9.200 | 9.500 | -3,4 |
Sport márkacsoport összesen | 9.200 | 9.500 | -3,4 |
MAN | 150 | 270 | -44,7 |
Volkswagen Truck & Bus | 20 | 110 | -83,8 |
Scania | 70 | 20 | +208,3 |
Navistar | 10 | 20 | -13,3 |
TRATON összesen | 300 | 400 | -38,8 |
Volkswagen Group összesen | 141.000 | 99.200 | +42,1 |
Árnyoldalak
És persze a sorok között azért van pár szám amit annyira nem akartak túlhangsúlyozni.
A vállalat legégetőbb problémája a kínai eladások csökkenésének megállítása. A világ legnagyobb autópiacán 14,5 százalékkal kevesebb, 644.500 járművet adtak csak el – Közép és Kelet Európa is majd’ 6 százalékot esett, de itt az orosz piacról történő kivonulás elég jó magyarázat, és a 114 ezres összeladások is kevesebbet nyomnak a latba.
Kínában ráadásul az autóipar fénysebességgel vált elektromosra, már a piac negyede villanyautó volt az elmúlt három hónapban, és a 20 milliós volumennek az év végére akár a harmadát is a BEV-ek tehetik majd ki. De pont ezen a piacon a Volkswagen számai csökkentek, mégpedig a negyedével estek. 21 ezer eladott járművel a villanyautó piac nagyjából 2,5 százaléka volt a Volkswagen Csoporté.