PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Leáll a kamiongyár, a jövőben a hidrogénre koncentrálnak

elektromos teherautó
2023. 05. 10 - Biró Balázs - 0

A hányattatott sorsú kamiongyártó is kiadta első negyedéves pénzügyi beszámolóját, és ahogy a Lucidnál, úgy itt sem azzal van a legnagyobb baj, hogy még veszteségesek – bár igaz, hogy a Nikola pénzügyi helyzete jóval törékenyebb, mint a luxusautó-gyártóé.

A rossz eredményeknél fontosabb viszont a gyártás átmeneti leállítása és a cég tevékenységének szűkítése.

Sarokszámok

63 elektromos kamiont gyártott, és 31-et adott át ügyfeleinek a Nikola Motor az idei év első három hónapjában, amivel 10 millió dollárt generált a vállalat. a kamionok legyártása és értékesítése azonban ennél négyszer többe, 42,7 millióba került, azaz a nagyjából darabonként 324 ezer dolláros árcédula 1,3 millió költséggel járt.

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

Összesen 11,117 millió dolláros bevétel mellett 169 milliós veszteség  lett az első negyedév egyenlege, miközben a cég készpénz tartalékai három hónap alatt 121 millió dollárra apadtak.

Ez nem egy fenntartható állapot, gyakorlatilag hónapjai lennének csak hátra a cégnek, ha ilyen mértékben dobálnák a pénzt a kemencébe. Normál esetben szó lehetne részvénykibocsátásról, újabb befektetők megnyeréséről, hogy legyen elég tartalék a veszteséges időszak finanszírozására, ám kérdéses, hogy a cég botrányos múltjával hányan, illetve milyen feltételekkel, milyen árfolyamon vállalnák a kockázatot.

Ezért a vállalat radikális lépéseket jelentett be.

Leállás, átszervezés, zsugorodás

Akik követik a kamiongyártó történetét, azok tudják, hogy a cég Európában is jelen van, az Iveco-val közösen gyárt kis példányszámban elektromos teherautókat. Illetve gyártott, ugyanis most bejelentették, hogy a holland székhelyű, de a köztudatban inkább olaszként élő vállalat kivásárolja a bajba jutott amerikai partnert. Na nem sokat, 35 millió dollárt fizetnek, illetve visszaadják az Iveco tulajdonában lévő 20,6 millió Nikola részvényt, ami nagyjából 18 milliót ér.

Ezzel a vállalat egyelőre feladja az európai piacot, hogy Észak-Amerikára koncentrálhasson.

Az amerikai üzemben is azonnal lépéseket jelentettek be, átmenetileg leállítják a Tre elektromos kamionok gyártását, mivel túl magasak a költségek. A cég vezetése jelentős költségcsökkentésbe kezd, ami a gyártósorok átépítésével is jár. A Reuters arról is beszámolt, hogy a vállalat el akarja adni a tavaly megvásárolt Rome Battery nevű akkugyártó cégét, de az is lehet, hogy a leányvállalat hamarosan csődöt jelent.

A Nikola a jövőben elsősorban a hidrogénnel üzemelő kamionja gyártásra akar koncentrálni, de a Tre is a portfólióban marad, de csak megrendelésre építenek majd akkumulátoros teherautót. A jelenlegi tervek szerint a gyártás júliusban kezdődhet meg újra, és ekkorra az akkupakkok összeszerelése is házon belülre kerül. A Bosch-tól vásárolt üzemanyagcella modult, ami a hidrogénhajtás lelke, az év végtől szintén a coolidge-i üzemben kívánják majd összeszerelni.

A cég azt is bejelentette, hogy 140 megrendelése érkezett a hidrogénes modellre, és egy partnere, a Voltera Power a következő öt évben 50 hidrogéntöltő-állomás építését tervezi, amelyeket meg is finanszíroznak majd, így nem a Nikolát terheli a telepítés tetemes költsége. A következő pár hónapban, amíg a gyártás áll, a meglévő, már legyártott Tre kamionokat értékesítik.

Hogy mindez elég lesz-e a vállalat fennmaradásához, az azonban eléggé kétséges, hiszen egyelőre még a jóval kiforrottabb akkumulátoros modelleken sem tudnak pénzt keresni, nemhogy a kezdetben még kisebb darabszámban készülő, és feltehetően jóval költségesebb hidrogénes változaton.

Megszületett az ítélet a Nikola vezér ügyében

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.