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
auto
2024. 05. 28. kedd

Évente egymillió villanyautót lát majd el lítiummal a Tesla saját finomítója

elektromosautó-akkumulátor

Nem hivatalosan már pár hónapja tudunk róla, hivatalosan március elsején jelentették be, most pedig megvolt az alapkő letétele is annak az új lítium finomítónak, amelyet a Tesla épít Texasban.

Egymillió autóhoz lesz elég, amit gyártanak.

Szűk keresztmetszet

A hivatalos eseményen részt vett Elon Musk, a Tesla igazgatója, Drew Baglino a vállalat technológia vezetője és Turner Caldwell, az akkumulátor alapanyagokért felelős csapatának első embere is, de ott volt Texas állam és az üzemnek otthont adó régió több tisztségviselője, így például Greg Abbott kormányzó is.

 

Az autógyártó részéről elmondták, hogy a Föld nem szűkölködik lítium készletekben, szinte minden országban megtalálható ez az érc valamilyen formában, a szűk keresztmetszet inkább a finomítás. Ez egyébként nagy odafigyelést igénylő feladat, mivel a legkisebb szennyeződés is akkudegradációhoz vezethet, ám a vállalat úgy érzi több olyan új innovációval is rendelkezik, amely segít majd az olcsó, de jó minőségű alapanyag előállításában. A cég képviselői szerint a finomítójuk nem bocsát ki majd mérgező anyagokat.

A környezeti terheléssel kapcsolatban Turner elmondta, hogy a hagyományos finomítási eljárások eléggé agresszív anyagokkal dolgoznak, nagy mennyiségben használ például az iparág kénsavat és nátrium-hidroxidot, amiatt pedig a folyamat mellékterméke nátrium-szulfát, amelynek a kezelése problémás. A Tesla viszont olyan eljárást kíván használni az épülő üzemben, ami nátrium-karbonátot (mosószóda), illetve meszet használ, a melléktermék pedig homok és mészkő, amelyet a helyi építőiparnak kívánnak értékesíteni. Ez a módszer egyébként 20 százalékkal kevesebb energiát igényel és 60 százalékkal olcsóbb is, az egész finomítási eljárás pedig tonnánként 30 százalékos költségmegtakarítást jelent.

Balról jobbra: Turner Caldwell, Drew Baglino és Elon Musk.

Drew Baglino ezt azzal egészítette ki, hogy előnynek érzik, hogy a teljes folyamatot kézben tartják majd, ami ráadásul abban is segíti őket, hogy reálisabb specifikációkkal álljanak elő más beszállítóik felé. A saját bőrükön fogják megtapasztalni a lítium előállításának buktatóit, kompromisszumait, így ennek tudatában tudják megtervezni a katódot, elkerülve a költségeket növelő, túlzott elvárásokat. Többek között arra készülnek, hogy megspórolják azt az oda-vissza konverziót, ami ma általános az ellátási láncban, amikor a különböző beszállítók egymásnak adják át az anyagokat a következő technológia lépéshez. Összesen 30 százalékkal csökkentik majd a finomításhoz szükséges lépések számát.

A helyszínválasztás, Corpus Christi  kapcsán elmondták, hogy fontos volt számukra a helyi munkaerő képzettsége, mivel az olajipari finomítókban jártas szakemberek tapasztalata jól hasznosítható majd náluk is. Az is közrejátszott a döntésben, hogy megfelelő mélységű tengeri kikötő és vasúti kapcsolat is rendelkezésre áll, és Austin, a cég központja illetve új katódgyár is közel van.

Az üzemet egyébként úgy tervezték, hogy rugalmasan tudja a különböző alapanyagokat fogadni. Ez eleinte az észak-amerikai bányákból származó lítium sopdumen lesz, ami egy nagyjából 3,7 százalékos lítium-tartalmú kristályos anyag, a lítium bányászat egyik alapvető terméke, és vonaton érkezik majd. De a gyár később képes lesz nem csak a sóoldat (brine), vagy agyagos szerkezetű nyersanyag feldolgozására is, de az úgynevezett fekete masszával is számolnak, ami az akkumulátor újrahasznosítás egyik végterméke és a visszanyert értékes akku összetevők elegye. Mindezek az alapanyagok Észak Amerikából származnak majd, és a felhasználás helye az austini akkugyár lesz, ahova szintén vonaton viszik majd a finomított végterméket. Természetesen ez azt is jelenti, hogy az így készülő akkumulátorok és autók a teljes amerikai állami támogatásra jogosultak lehetnek majd, ami jelentős, 45 dollár/kWh az akkumulátorok, és 7500 dollár/darab a kocsik esetén.

Az építkezés egy évig tart, a teljes gyártási kapacitás eléréséhez pedig további egy évre lesz majd szükségük – Musk szerint ez a két éves intervallum jóval rövidebb, mint ami az iparágban megszokott.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.