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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Opel Experimental – minta a jövő Opeljeihez

elektromos autó

Az Experimental név egy visszatérő elnevezés az Opel koncepcióautóinak sorában, amit 1965-ben egy Opel Experimental GT néven bemutatott modell nyitott. A következő Experimental tanulmányig azonban 2018-ig kellett várni, amikor a cég bemutatta az Opel Experimental GT X tanulmányt, aminek az arányai néhány évvel később az Opel Mokkán köszöntek vissza, egyes dizájnelemei pedig megtalálhatók a mai Opelek mindegyikén.

Az új Opel Corsa Electric villámtesztjén Rüsselsheimben azonban nem ez a két tanulmányautó, hanem a szeptemberi müncheni (IAA) autókiállításon is kiállított új Opel Experimental Concept 2023 volt a főszereplő.

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

A nagyjából Astra méretű autó a tisztán elektromos meghajtásra optimalizált felépítésnek köszönhetően belül Insignia méretű teret kínál (bár a kiállított modell egyáltalán nem rendelkezett kidolgozott belső térrel). A fenntarthatóság jegyében nagy hangsúlyt kapott a hatékonyság, így az áramvonalas forma mellett az apró részletek is mind az alacsonyabb energiafelhasználást szolgálják.

A gyönyörűen kidolgozott jármű természetesen távol áll attól, hogy utcai autó lehessen, így például az utastérbe való bejutás részleteinek a kidolgozásában sem vesztek el túlságosan a tervezők. De ez talán nem is baj, így műalkotásként tekinthetünk rá még akkor is, ha tudjuk, hogy az itt megrajzolt formák, ívek, törések vagy csak apró részletek a 2-3 év múlva piacra kerülő autókon is jelen lesznek.

Az egyik legérdekesebb koncepció az Intelli 360 Vision, ami a külső tükröket és a vezetést egyébként is segítő kamerarendszereket válthatja valamikor a távolabbi jövőben. A C oszlop tetejére beépített apró kiszögellést határoló síkokba terveznek úgy kamerákat elhelyezni, hogy azokkal egyszerre lehessen biztosítani a külső tükrök funkcióját és az autó teljes környezetét mutató távlati nézetet. Így az A oszlop tövéből teljesen elhagyható a kameratartó nyúlvány, ami nem csak a használhatóságnak (nem vonzza a szemet), de a légellenállásnak is jót tesz majd.

Újragondolták a Vizor koncepciót is, ami az egyszerű fekete panelből egy háromdimenziós alkotássá fejlődött, amiben szinte lebeg a háromdimenziós Opel embléma. Kétségtelenül látványos és mutatós, de ha az autógyártás ebbe az irányba megy tovább, akkor azt az autók vételára mellett a biztosítási díjakban is nagyon meg fogjuk érezni.

Nem sokat beszéltek róla, de a koncepcióautó megalkotásakor már láthatóan gondolkodtak a gumikról leváló apró részecskék begyűjtésén és szűrésén. Az első sárvédők mögötti nyílásba például cserélhető részecskeszűrő került, amivel az ott átáramló, a kerekek felöl jövő levegőből kiszűrhetők az apró részecskék.

Ugyanilyen betétek kerültek a kerekekbe is (kék háromszög keret) is, amivel valószínűleg a fékpor hasonló részecskéinek a mennyiségét tudják csökkenteni. A 23 colos kerekek mintája a speciális gumin is folytatódik, még nagyobbnak láttatva a kereket. A Goodyear által újrahasznosított alapanyagból készített gumi egyébként önmagában is egy műalkotás, még ha tudjuk is, hogy a valóságban teljesen használhatatlan lenne.

A levegő áramlására mindenütt nagyon odafigyeltek, így az első és hátsó légterelők állása és mérete a sebességtől függően változhat, és az autóba hűtési céllal beengedett levegő aerodinamikai szerepével is számoltak.

Hogy lesz-e olyan modell, amiben ezt a formát viszont látjuk, azt természetesen most még nem árulták el, de az egyes megoldások felbukkanására biztosan számítani lehet a 2025 után érkező típusok esetén.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.