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
auto
2024. 07. 24. szerda

Megéri-e konnektor helyett fali töltőt telepíteni?

Egyre többször futok bele abba, hogy kis akkumulátoros elektromos autók tulajdonosai próbálnak meggyőzni arról, hogy nem éri meg fali töltőt kiépíteni otthonra! A leggyakoribb magyarázat, hogy egy napi 80-100 km-t autózó felhasználónak egyáltalán nem éri meg a telepítés, hiszen ekkora távolságok mellett nem, vagy nagyon lassan térülnek meg a kiépítés költségei. Ráadásul, ha a néhányszázezres beruházást átszámoljuk otthoni-, vagy nyilvános töltési díjakra, kiderülhet, hogy bizonyos autók esetén nagyon sok km-t lehet autózni a fali töltőre elköltött pénzből. De érdemes-e ezt így számolni? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni az otthoni töltés kialakítása kapcsán? Mennyi a tényleges összköltség és mikor térül meg a beruházás? Járjuk körbe a kérdést néhány példán keresztül.

Egyfázisú gyári fali töltő Type2-es csatlakozóval

Egységes alapok

Kezdjük azzal, hogy minden elektromos autóhoz gyári tartozék egy vésztöltő (EVSE). Ennek célja, hogy ha nagyon elkottáztuk magunkat, akkor bárhol fel tudjuk tölteni az autót, ahol van elérhető villamos hálózat. Természetesen nagyon sok olyan élethelyzet van, amikor a vésztöltő akár az autó egész élettartamát kiszolgálva untig elég egy felhasználónak az állandó otthoni töltögetéshez. Ennek különböző okai lehetnek. Például, hogy az autó elég kicsi akkumulátorral rendelkezik ahhoz, hogy egy éjszaka alatt teljesen feltöltsön. Vagy nem használják folyamatosan a hatótávja határán, vagy azon túl és viszonylag állandó, vagy legalábbis tervezhető, hogy az autó mikor parkol otthon. Ilyen esetekben nem biztos, hogy megéri egy többszázezres fali töltő kiépítése, amennyiben nincs szükség egyéb kényelmi funkciókra, de ez nem jelenti azt, hogy ne kellene beruházni egy, az autót kiszolgáló, szakszerűen kiépített töltőpontra. Szóval kezdjük azzal, hogy mi az a minimális infrastrukturális befektetés, amivel akkor is számolnunk kell, ha nem tervezünk fali töltőt telepíteni!

Konnektoros autód van? Ez a minimum, amit érdemes megtenni!

Főszabály, hogy aki a háztartásának elektromos hálózatába akar bekötni egy nagyfeszültségű, (400-800 V) egyenáramot tároló fogyasztót, annak bizonyos biztonsági- és életvédelmi szempontokat figyelembe véve ki kell építenie, vagy építtetnie egy a villanyóráról közvetlenül leválasztott, szabvány szerinti áram-védőkapcsolóval és kismegszakítóval védett alhálózatot, méghozzá megfelelően méretezett vezetékekkel. Ez akkor is igaz, ha az ember „CSAK” egy konnektorból akarja tölteni az autóját minden éjszaka, mert neki „az is elég”! A szabvány nem véletlenül íródott! Egyrészt a családi- és/vagy hétvégi házak kialakításakor nem jellemző, hogy figyelembe vették a villanyautók térnyerésével együtt járó villamossági kihívásokat. Ez általában nem volt szempont. Egy egyszerű, a házban már megtalálható, 1,5 mm2-es vezetékkel kiépített 16 A-es dugaljból természetesen fel lehet venni 3 kW teljesítményt minden gond nélkül, de nem állandó jelleggel. Főleg, ha az alkalmazott kábelben nem rézvezetőről, hanem alumíniumról van szó. Arról nem beszélve, hogy a melegedés ellen ezeket a vezetékeket érdemes eleve 10 A-es kismegszakítóval védeni, így az – a sajnos gyakran alkalmazott – megoldás, hogy a megszakító nagyobbra cserélésével majd nem vág le az automata és nyugodtan lehet aludni nem a legjobb ötlet hosszú távon!

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

Háromfázisú töltőt kiszolgáló kiselosztó szekrény „A” típusú áram-védőkapcsolóval és 3P kismegszakítóval, valamint egy kiegészítő kismegszakítóval egy 20 A-es villanyautó-töltő dugaljhoz.

Ne felejtsük el az élet- és vagyonvédelmet sem, aminek figyelembe vétele nem lehet pénztárca kérdése. Egy nagyfeszültségű, egyenáramú fogyasztó olyan zárlati hibaáramokat küldhet vissza a rendszerünkbe, amit a házhoz telepített áram-védőkapcsoló nem képes figyelni és/vagy kiszűrni, így a töltőhely kiépítésénél erre is figyelni kell! Ráadásul legtöbbször a „sima” dugalj kiépítési költsége magasabb is lehet, hiszen szabvány szerint az elektromos autókhoz „B” típusú áram-védőkapcsoló szükséges, ami önmagában soktízezres, jobb minőség esetén pedig akár több, mint százezres tétel még egyfázisú rendszer esetén is. Kivételt képez az az eset, ahol az alkalmazott fali töltők, vagy telepíteni kívánt speciális dugaljak olyan alapvédelmekkel vannak kombinálva, amelyekhez már csak kiegészítésként kell egy jóval megfizethetőbb „A” típusú áram-védőkapcsoló.

Nézzünk egy konkrét példát:

Egy tulajdonos Hyundai Ioniqot használ. Ezeknek az autóknak szuperhatékony a hajtáslánca, így nem fogyasztanak sokat. Napi 100-200 km ingázás meg sem kottyan nekik és egyetlen éjszaka is simán képesek feltölteni egy hálózati dugaljból. Ilyen használat mellett nem minden esetben indokolt a fali töltő kiépítése, ugyanakkor a fent említett kritériumok mentén a szabványosított töltőhely kialakítása igen! A tulajdonos 20 éve épült családi házban lakik. A villamos hálózata rendben van. A parkoló nagyjából 10 méterre van a villanyórától.

Amire szükség lesz:

  • „B” típusú áram-védőkapcsoló (1 fázisú)
  • 15-20 méter 2,5 mm2-es vezeték (1 fázisú)
  • Kismegszakító (1 fázisú, 2P – ami nullát is szakít)
  • IP 44-65-ös kötődoboz (amennyiben kültéri a kiselosztó telepítése, mindenképp IP65)
  • Egy állandó 16-25 A-t kibíró, szintén kültéri dugalj

Az árakról nehéz nyilatkozni, hiszen mindenből vehetünk jobb és kevésbé jó minőséget is. Induljunk ki azonban abból, hogy egy villanyautót tartó tulajdonos szán némi pénzt a megbízhatóbb, strapabíróbb és márkásabb holmikra, így a példában nem a legdrágább, de mégis magasabb kategóriás szerelvényekkel számoltam és egy bárki számára elérhető online áruház bruttó kiskereskedelmi árait vettem figyelembe.

Az árak nagyjából így alakulnak:

Olcsó szerelvény Drágább szerelvény
Áram-védőkapcsoló 2P
„B”, vagy „A” típus
66.299 Ft
(16 A 2P B típus)
31.348 Ft
(16 A 2P A típus)
Kismegszakító 2P 5.285 Ft
3×2,5 mm2-es vezeték
(20 méter)
11.151 Ft
(550 Ft/m)
16.500 Ft
(825 Ft/m)
Kötődoboz (IP65) 7.820 Ft 7.820 Ft
Dugalj 3.880 Ft 64.170 Ft*
Összesen 94.435 Ft 119.838 Ft

*Fontos, hogy a drágábbik dugalj, kifejezetten elektromos autók töltéséhez készült, így kombinált áram-védőkapcsolóval rendelkezik, vagyis ahhoz már nem szükséges a drágábbik Fi-relé megvásárlása!

Természetesen a fenti táblázat nem tartalmazza a kiépítés és telepítés költségeit, amiben óriási lehet a szórás a piacon. Ugyanakkor az tisztán látszik, hogy nem feltétlenül éri meg az olcsóbb megoldással operálni, hiszen a két kalkuláció között alig több, mint 25.000 forint a különbség. Persze ez egyéni preferencia és pénztárca kérdése. Fontos megjegyezni azonban, hogy az első számítás is megbízható, biztonságos és megfelelő minőségű szerelvényeket tartalmaz, a második ugyanakkor olyan ipari szinten is megbízható megoldásokat, ami 100 százalékban kültéren megvalósítva is hosszú távú biztonságot nyújt!

Integrált áram-védőkapcsolóval ellátott 220V-os, vízvédett dugalj kifejezetten elektromos járművek töltéséhez.

Mitől lesz olcsóbb, vagy drágább egy kábel?

Természetesen a kábelek, vezetékek között is nagy különbségek vannak. Mind a kábel felépítése, terhelhetősége, szigetelése, illetve a belső vezető anyaga, vagy a kábel felhasználási lehetőségei is meghatározóak az ár szempontjából.

A táblázatok olcsóbb szerelvényeket tartalmazó részében MBCU vezetékkel számoltam. Ez a vezetéktípus PVC szigeteléssel van ellátva. Alapvetően ipari jellegű és lakóépületek villanyszereléséhez alkalmazható száraz, nyirkos és nedves helyiségekben falra szerelten, vakolat alatt, vagy falazatba, betonba ágyazottan. Fontos, hogy vibrációs eljárással tömörített betonszerkezetekbe már nem ajánlott, mert a vibrálás hatására megsérülhet a PVC szigetelés. Ez a kábeltípus egyébként kültéren is alkalmazható, de a műanyag nem barátja az UV-nak, így csak közvetlen napsugárzástól védett helyen szabad használni. A kábel vezető anyaga tömör réz, feszültségbírása 300/500 V.

MBCU tömör réz kábel PVC szigeteléssel.

A drágábbik kábel típusa a GT, vagy gumikábel. Ezen a csoporton belül is megkülönböztetünk 5-ös és 7-es sorozatot. A táblázatban a strapabíróbb 7-es sorozattal számoltam. Ezzel ugyan nehezebb dolgoznia a villanyszerelőnek, de ez a típus bírja a legjobban a strapát. Ha valakinek vannak otthon ipari jellegű, kültéren is használható szerszámai, nézze meg milyen kábellel vannak szerelve. Nagy magabiztossággal állítom, hogy ezzel a típussal. Egyébként a Type2-es csatlakozókkal ellátott kábelek is ebből készülnek a fali töltőkre. Nem véletlenül! Ez a típus alkalmazható száraz, nyirkos és nedves helyiségekben, kültéren, robbanásveszélyes területen, építési területen és ipari-, mezőgazdasági területen is akár nehézgépek működtetésére. Ennek oka a szigetelés gumiból készült strapabíró anyaga. A kábel ellenáll az ózonnak, az UV-nak és a nedvességnek, illetve rendkívüli módon tolerálja a tekergetést és a fizikai terheléseket. A kábel belső vezető anyaga a sodrott réz. Feszültségbírása: 450/750 V.

1 fázisú GT, vagy gumikábel.

Természetesen nem érdemes falban felesleges mennyiséget kábelezni belőle, de amennyiben a kábel kiépítése kültéren történik a H07RN-F kábellel megspórolhatjuk az egyéb szerelvényeket (pl. csöveket, vagy síneket), így bizonyos esetekben nem feltétlenül kerül többe az alkalmazása! Ahol lehet, vagy szükséges inkább ezt szoktam ajánlani a hosszú távú biztonság és megbízhatóság okán!

Mi a helyzet a fali töltőkkel

Akik a fali töltő mellett érvelnek sokszor mondják, hogy ez befektetés a jövőbe. Véleményem szerint ezt nem ezen a szemüvegen keresztül érdemes nézni, hiszen klasszikus értelemben nem beszélhetünk megtérülésről. A fali töltő felszerelésének sok előnye van. Egyrészt, ha a fenti példából indulunk ki, akkor a töltőhely kiépítése tulajdonképpen majdnem megvan. Persze fali töltő esetén nem lesz elég a 2,5 mm2-es vezeték, de valójában itt már nincsenek nagy ugrások a kiépítési költségek tekintetében. Ha töltő nélkül térünk vissza a számításra, akkor 1 fázisú rendszer esetén az alábbiak szerint alakul a táblázatunk:

Olcsó szerelvén Drágább szerelvény
Áram-védőkapcsoló 2P
„B”, vagy „A” típus
66.299 Ft
(16 A 2P B típus)
31.348 Ft
(16 A 2P A típus)*
Kismegszakító 2P 5.285 Ft 5 285 Ft
3×6 mm2-es vezeték
(20 méter)
25.940 Ft
(1.297 Ft/m)
44.360 Ft
(2.218 Ft/m)
Kötődoboz (IP65) 7.820 Ft 7.820 Ft
Sorkapcsok (2 db) 2.000 Ft 2.000 Ft
Összesen 107.344 Ft 90.273 Ft

*Nagy kérdés, hogy miért jön ki közel 17.000 forinttal olcsóbbra a drágább szerelvény? Itt van az egyik nagyon érdekes aspektusa a fali töltő telepítésnek. A töltők között árban és beépített védelemben is nagy a szórás. Azonban a magasabb árat (természetesen nem minden esetben) gyakran az okozza, hogy a töltőkbe eleve be vannak építve bizonyos szivárgóáram elleni védelmek, így arról az előkészítés során már nem kell gondoskodni. Ezért a kiépítés megkezdésekor, de legkésőbb a kiselosztó szekrény felszerelése előtt érdemes tájékoztatni a villanyszerelőt a töltő típusáról, hogy ne verjük magunkat felesleges költségekbe. A fenti táblázat alsó sorában a drágábbik (ipari, mindenálló) vezetékezés ellenére olcsóbb a kiépítés, hiszen „csak” egy A típusú áram-védőkapcsolóra van szükség – amennyiben ehhez megfelelő fali töltőt választunk.

Egyfázisú fali töltőt kiszolgáló kiselosztó szekrény „B” típusú áram-védőkapcsolóval és egy DIN sínes dugaljjal IP67-es védelemmel.

Íme ugyanez 3 fázisú rendszer esetén:

Olcsó szerelvény Drágább szerelvény
Áram-védőkapcsoló 4P
„B”, vagy „A” típus
66.299 Ft
(16 A 2P B típus)
18.989 Ft
(32 A 4P A típus)*
Kismegszakító 3P 5.285 Ft 9.237 Ft
5×6 mm2-es vezeték
(20 méter)
40.080 Ft
(2.004 Ft/m)
68.520 Ft
(3.426 Ft/m)
Kötődoboz (IP65) 13.690 Ft 13.690 Ft
Sorkapcsok (2 db) 2.000 Ft 2.000 Ft
Összesen 127.354 Ft 112.436 Ft

*A táblázatban a drágábbik szerelvények esetén ismét abból indultam ki, hogy egy olyan töltő kerül felszerelésre, amely már tartalmazza a megfelelő szivárgóáram-védelmeket, így ahhoz csak kiegészítő védelem kiépítése szükséges.

Háromfázisú fali töltőt kiszolgáló kiselosztó szekrény készre szerelve. Bal oldalon a sínre pattintható leágazó kapcsokkal, háromfázisú kismegszakítóval és egy külön kismegszakítóval egy dugaljnak.

Az látszik, hogy áram-védőkapcsoló tekintetében hatalmas az árkülönbség az „A” és a „B” típus között. És persze nagyon egyedi, hogy kinek mennyi vezetékre lesz szüksége, illetve – ahol ez lehetséges – nem feltétlenül érdemes az egész távolságot a méregdrága ipari vezetékekkel áthidalni, de összességében nincsenek nagy különbségek.

Az áram-védőkapcsolókról itt írtam bővebben:

Milyen áram-védőkapcsolót vagy ÉV relét vegyek?

Miért kell(het) a fali töltő?

A fali töltőknek számos előnye van. Egyfelől ott vannak a kényelmi szempontok. Hosszú távon – ha az embernek csak egy vésztöltője van – kényelmetlen folyton azt elővenni és elpakolni mindenféle időjárási körülmények között, mindez ráadásul az eszköznek és a dugaljnak sem tesz túl jót hosszú távon. Mindeközben a fali töltő esetén elég csak leemelni és bedugni a töltőfejet az autóba..

Vannak emellett funkcionális szempontok is. Egy megfelelő fali töltő és az azt kiegészítő dinamikus teljesítménymegosztás része lehet a háztartásunk energiamenedzsmentjének. Ha ilyen töltőt vásárolunk – ami természetesen megint drágább – nem feltétlenül szükséges a hálózatunkat bővíteni, vagy fejleszteni, hiszen a teljesítmény megosztással mindig a fő fogyasztók (a háztartási eszközök) kapnak elsődleges prioritást, amit természetesen a töltőkhöz járó applikációkon keresztül kézzel is menedzselhetünk.

Magyarországon a szaldós elszámolás miatt talán még kevésbé releváns, de bizonyos töltők ma már arra is képesek, hogy a napelemes termelési többletet töltsék az autó akkumulátorába, amivel biztosak lehetünk abban, hogy valóban megújuló forrásból származó energiával közlekedünk.

 

Természetesen számos egyéb olyan élethelyzet akad még a fentieken kívül, amikor nem is kérdés, hogy miért érdemes – vagy egyenesen szükséges – a fali töltőt választani. A teljesség igénye nélkül ilyen például az a helyzet, ahol többen osztoznak egy kiépített infrastruktúrán. Ezek lehetnek társasházi, vagy jószomszédi, esetleg családon-, vagy egy zárt csoporton belül megosztott infrastruktúrák. Ilyenkor akár az is fontos lehet, hogy az egyes felhasználókat külön-külön is azonosítsuk, hogy az elszámolás pontos és felhasználóhoz köthető legyen. Ezt egy sima dugaljon keresztül igencsak nehéz, vagy lehetetlen lenne megoldani. Egyre több olyan eset is előfordul, ahol egy cég munkatársa konnektoros autót választhat magának vállalati autóként, amit otthon szeretne tölteni. Ilyen esetben a cég támogathatja az otthoni töltést, de érthetően a pontos elszámoláshoz szükséges a pontos mérés arról, hogy a felhasználó mennyi energiát töltött bele a céges autóba. Persze megmérni az átfolyó áram mennyiségét egy sima dugalj esetén is megoldható, azonban arról bármilyen egyéb 230 V-os készülék is működtethető, így jogos lehet az igény egy fali töltőre RFID azonosítással. Lényeg, hogy gondolkodjunk előre és induljunk ki a jövőből.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.