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
auto
2024. 04. 20. szombat

Pert vesztett a Tesla Svédországban

üzlet

Újabb fordulat a Tesla svédországi sztrájk-sztorijában: egy fellebbviteli bíróság érvénytelenítette azt a korábbi döntést, miszerint átmenetileg átveheti az autógyártó a rendszámtáblákat a posta és a közlekedési hatóság megkerülésével is.

De lehet, hogy ez nem is lényeges.

Nem indokolt

Ahogy arról két hete beszámoltunk, november 28-án egy kerületi bíróság úgy döntött, miután a Tesla beperelte a közlekedési hivatalt, amiért az csak a – sztrájk által megbénított – postán keresztül hajlandó eljuttatni neki az új autók rendszámait, a végső ítéletig lehetővé kell tenni, hogy az autógyártó közvetlenül a rendszámokat előállító cégnél is átvehesse azokat. Az érintett vállalkozás jelezte, nincs kifogása, a hivatal viszont fellebbezett.

A fellebbviteli testület most úgy döntött, hogy nem állnak fent olyan körülmények, amelyek indokolnák az átmeneti intézkedést, így amíg végső ítélet nem születik a kérdésben, a hivatal döntheti el, hogy miként juttatja el (vagy nem juttatja el) a rendszámokat a megrendelőhöz.

Időközben azonban svéd felhasználók közösségi média bejegyzésekben olyan hozzászólásokat is találtunk, amelyek arról árulkodnak, többeknek sikerült új autójukhoz közvetlenül megszerezni a rendszámot a közlekedési hivataltól, így nem kell megvárniuk, amíg rendeződik a helyzet. Hogy a gyártó svéd megrendelései mennyire estek vissza a jelen helyzetben azt nem tudjuk, a naponta frissülő regisztrációs adatok alapján azonban a negyedik negyedévben egyelőre közel annyi autót adtak át új tulajdonosaiknak, mint az azt megelőzőben – tehát valami kiskapu valóban létezhet.

A Tesla Q3-as és Q4-es regisztrációi Svédországban. Forrás: eu-evs.com

Kevésbé szerencsés azonban az az 1000 ügyfél, akik rendszámait a hivatal már postára adta a Tesla számára, ám azok a sztrájk miatt ott rekedtek a logisztikai raktárakban. A Tesla a PostNordot is beperelte, hogy megkaphassák ezeket a küldeményeket, de itt is meg kell várni a per végét.

Szemét ügy

Időközben a szemétszállítók is csatlakoztak a sztrájkhoz, így karácsony estéjétől, szolidaritásból, nem viszik el a Tesla szalonjainak és szervizeinek háztartási, valamint ipari szemetét.

A dokkmunkások közelgő, december 20-tól életbelépő nemzetközi, dán, finn és norvég kikötőket érintő szolidaritási sztrájkja pedig azt eredményezi majd, hogy ezeken a helyszíneken megtagadják majd a svéd Tesla szállítmányainak kirakodását.

Eközben a Tesla a legkevésbé várt helyről kapott segítséget. A svéd szakszervezet nemrég felkérte a német IG Metall autóipari érdekképviseletet, hogy csatlakozzanak a Tesla elleni skandináv sztrájkhoz. A német szervezet évek óta próbál bejutni a Giga Berlinbe, ám eddig nem sikerült megfelelő támogatást szerezniük a gyár munkásainál, és ezért rendkívül feszült a viszonyuk az autógyártóval.

Ezt a kérést azonban elutasította az IG Metall. Bár biztosították szimpátiájukról és szolidaritásukról a svéd munkásokat, véleményük szerint a német törvények értelmében illegális lenne csatlakozniuk a svéd sztrájkhoz. Mint mondják, a jogszabályok szerint sztrájkolhatnak a saját fizetésükért és munkakörülményeikért, de máséért nem, az ugyanis politikai akciónak minősülne.

Mivel a Tesla német gyárának munkavállalói eddig nem léptek be a szakszervezetbe, így közvetlenül nem tudnának keresztbe tenni az autógyártónak, de ha legális lenne a skandináv szolidaritási modell, akkor Giga Berlin helyi beszállítóin keresztül el tudnák lehetetleníteni a termelést.

Nem pakolják ki a dán, finn és norvég kikötőkben a svéd Teslákat

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.