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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Gyorsabban szaporodnak a CCS, mint a CHAdeMO töltőoszlopok, mi lesz az idősebb villanyautókkal? Miért ne használhatnának egy olcsó adaptert a CCS töltőknél a nissanosok?

A Nissan LEAF, a Mitsubishi i-MiEV (és francia kuzinjai), a Kia Soul EV, valamint a 2021 előtt gyártott Citroën Berlingo és Peugeot Partner tulajdonosokat aggodalommal töltheti el, hogy az utóbbi időben egyre több új nyilvános, egyenáramú (DC) elektromosautó-töltőt már csak CCS csatlakozóval szerelnek fel. A napokban Magyarországon is megnyitottak nem-Teslák számára is nyolc hazai Supercharger állomást, de természetesen CHAdeMO kar nincs a Tesla töltőkön sem.

Oldjuk meg adapterrel!

Jogosan merül fel a kérdés, miért ne lehetne egy adapterrel a CHAdeMO aljzattal szerelt autókat CCS csatlakozóról tölteni?

Az ötletet az is alátámasztja, hogy az idősebb CHAdeMO csatlakozós autók általában AC töltéshez is a Type1 aljzattal rendelkeznek, míg az AC töltőoszlopok túlnyomó többsége Type2 szabványos, ezt a problémát pedig egy pár tízezer forintért megvásárolható egyik végén T1, másikon T2 csatlakozót tartalmazó kábel megoldja. Sőt, még a lengőkábellel és T2 dugóval szerelt töltőoszlopokhoz is kapható T1 adapter „fillérekért”, bár ez utóbbi használata nem szabványos, de technikailag működik.

Type2-Type1 adapter AC töltéshez. Nem szabványos, de működik.

Van azonban néhány alapvető különbség az AC és DC töltés között.

Egyrészt az AC töltésnél használt kétféle csatlakozó csupán a fizikai kialakításában különbözik (igaz a T1 szabvány egyfázisú, a T2 lehet háromfázisú is), az adapter gyakorlatilag felfogható úgy, mint egy konnektornál használt utazó adapter, melynek egyik vége bemegy a Nagy-Britanniában vagy Olaszországban használt konnektorba, a másik oldalán pedig az Európa jelentősebb részén elterjedt Schuko aljzatot találjuk.

Másrészt az AC töltésnél nincs igazi kommunikáció az autóba épített fedélzeti töltő és a töltőoszlop között, csupán annyit „egyeztet” egymással az oszlop, az autó és a kábel, hogy mi a maximális áramerősség.

Ezzel szemben a DC töltésnél használt CHAdeMO és CCS2 szabványoknál nem csak fizikailag eltérő kialakítású dugókról beszélünk, itt a töltés közben folyamatosan kommunikál egymással az autó és a töltőoszlop, amire azért van szükség, mert DC töltésnél a váltóáram-egyenáram átalakítás a töltőoszlopban történik, ezért az oszlopnak folyamatosan tudni kell az autó akkumulátorának pillanatnyi feszültségét és számos további paramétert.

Miért olyan nehéz?

Amennyiben egy CHAdeMO szabványos autót szeretnénk CCS töltővel tölteni, az alábbi nehézségeket kell megoldani:

  • Kommunikáció. A CHAdeMO szabvány CAN buszt használ a kommunikációra, míg a CCS impulzus-modulációt (PWM) valamint Power Line Communication (PLC) protokollt alkalmaz.
  • Reteszelés. A CHAdeMO esetén a csatlakozóban, a CCS esetén az autóban található a leállítás nélküli kihúzás elleni mechanikus zár. Az adapternek tehát mindkét oldalon vezérelni kell a csatlakozók zárását.
  • Előtöltés. A kontaktorok zárásakor biztosítani kell, hogy a feszültség mindkét oldalon azonos legyen, hogy megelőzzük, hogy a hirtelen áramlökések hatására a kontaktorok összeolvadjanak. A CCS töltő előtöltést végez, mielőtt a jármű oldalon zárja a mágneskapcsolót. A CHAdeMO szabványnál az akkumulátor feszültségét adják ki a csatlakozóra, és ezt figyeli a töltő, mielőtt a feszültséget rákapcsolná.
  • Adapter tápellátása. A CHAdeMO adapternek 12 V-os tápellátásra is szüksége van, ezt azonban a CCS töltő nem biztosítja, így az adapterbe saját akkumulátort kell építeni, és a felhasználónak kell gondoskodni ennek töltéséről, esetleg külső 12 voltos tápellátást kell biztosítani, például az autó szivargyújtó csatlakozójáról.

A töltés elindításához az alábbi folyamatot kell végrehajtani az adapternek:

  • CHAdeMO csatlakozó 12 voltos tápellátása
  • CAN kommunikációval az autó töltéshez szükséges adatainak kiolvasása
  • CCS kommunikáció felépítése a töltővel, a töltéshez szükséges információk továbbítása
  • Amikor a töltőoszlop az előtöltést végrehajtotta, a feszültség mérése, ha megfelelő, a kontaktorok zárása

Leegyszerűsítve elmondhatjuk, hogy DC töltésnél egy adapter csak akkor lesz működőképes, ha az tartalmaz egy számítógépet, amely a töltés teljes folyamata során a töltőoszlopnak „azt hazudja”, hogy az adapter helyén egy CCS2 aljzattal rendelkező autó található, a CHAdeMO aljzatos autónak pedig azt állítja, hogy nem egy adapterrel, hanem egy CHAdeMO szabványos töltőoszloppal van dolga. Természetesen az adapternek folyamatosan a megfelelő és pontos adatokat kell szolgáltatni mindkét irányba.

Olcsó adapter Kínából

Ahol az igény felmerül, ott persze előbb-utóbb a megoldás is megjelenik. Kínai webáruházakban egy ideje már kínálnak egy aprócska CCS2-CHAdeMO átalakítót, ha nem is fillérekért, de 1000 dollár körüli áron. Az alábbi videóban egy ilyen adapter belső felépítését mutatja be röviden a nissanos körökben jól ismert videós, Dala.

Ahogy a videó címe jelzi, a gyártó úgy értékesíti a terméket, hogy azt autón még le sem tesztelték, csupán szimulátorral próbálták ki. Ezek után nem meglepő, hogy az egyik megrendelőnél nem működött az adapter, amit egy külföldi Nissan e-NV200 rajongókat tömörítő Facebook csoportban mesélt el.

A berendezés belső elemzése alapján Dala felhívja a figyelmet néhány hiányosságra vagy furcsaságra. Köztük például arra, hogy illene nem megspórolni az egyik kontaktort, és az egyenáram mindkét pólusát megszakítani, valamint a berendezésben lévő apró akkumulátorra, amely a vezérlés áramellátását biztosítja és külső USB forrásból kell rendszeresen feltölteni.

A CCS-CHAdeMO adapterben reménykedők számára jó hír, hogy a kínai adapter gyártója azt ígéri, továbbfejleszti a berendezést. Persze a tesztelést és a javítást célszerűbb lett volna még az eladás előtt megtenni.

Frissítés (2023.12.18) Működik a kínai adapter.

Házi megoldás Németországból

Az egyelőre nem működő „olcsó” kínai adapter árnyékában egy másik videó is megjelent a Youtube-on a napokban, amelyen egy elektromosra átépített CHAdeMO aljzaton keresztül DC tölthető Volkswagen Tourant tölt a lelkes fejlesztő a saját készítésű, egyelőre erősen prototípus fázisban lévő átalakítójával. Ennek a megoldásnak előnye, hogy működik, az autó valóban tölt, bár Tesla Superchargeren az első teszt során leállítani nem sikerült a töltést. Fontos kiemelni, hogy az átépített Touran esetében az autót jól ismerő tulajdonos által épített adapter számára szükséges információk egyszerűbben kiolvashatók, mintha egy minden típussal működő univerzális adaptert kellene készíteni.

Remény tehát van a Nissan LEAF tulajdonosok számára, hogy a CHAdeMO európai „kihalása” után sem maradnak majd DC töltés nélkül. Az olcsó és megbízható megoldás egy ideig azért még várat magára.

Megnyitottak egyes magyar Superchargereket a nem-Teslák számára

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.