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
auto
2024. 05. 01. szerda

Az összes amerikai Teslában szigorítják a vezetéstámogató használatát

önvezetés

Hogy pontosan hogyan, azt még nem tudni, de gyakorlatilag az összes amerikai Teslában szigorúbban fogja mostantól ellenőrizni a rendszer, hogy figyeli-e a sofőr az utat, miközben az Autopilotot használja.

Ez a visszahívás ismét egy vezeték nélküli szoftverfrissítés.

Kivizsgálták

Az amerikai közúti közlekedés biztonságért felelős NHTSA 2021 augusztusa óta folytat vizsgálatot a Tesla vezetéstámogató rendszerei kapcsán, miután több esetben is az út szélén álló, de a külső sávba belógó, illetve a belső sávban álló járművekbe ütköztek a márka autói. Ezek jellemzően megkülönböztető jelzést használó járművek, intézkedő mentők, tűzoltók, rendőrök voltak, ami miatt a sajtó tévesen úgy kommentálta a baleseteket, hogy a Teslák nem ismerik fel ezeket a segítséget nyújtó járműveket.

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

Ahogy azt már korábban megírtuk, a jelenségnek alapvetően semmi köze az úton álló jármű rendeltetéséhez, a fényhíd használatához, és ez gyakorlatilag egy irreleváns részlet is, hiszen mindegy mi áll ott, nem lenne szabad beleütközni. Ugyanakkor az is igaz, hogy az összes általunk ismert kettes szintű (L2) vezetéstámogató rendszer leírása felhívja a sofőr figyelmét, hogy az úton, vagy az út szélén álló járműveket nem mindig veszi észre az automatika – ez a technológia jelenlegi szintjének limitációja, részben ezért is L2-es rendszerek ezek, amelyek a sofőr állandó felügyeletét igénylik. (A Tesla fejlesztés alatt álló FSD önvezetése egy az Autopilottól független, annál fejlettebb kódot használó rendszere.)

A most publikált dokumentáció szerint, a vizsgálat során az autógyártó mérnökei a hatóság szakembereivel együttműködve dolgoztak a problémák feltárásán, és 2023 október 16, illetve december 4 között több közös értekezleten vettek részt az NHTSA képviselőivel, ahol a vizsgálati eredményeket elemezték.

A visszahívás hivatalos dokumentációja arra enged következtetni, hogy a hatóság nem tárt fel tervezési hibát az Autopilot működésében, de úgy véli, a sofőrök potenciálisan vissza tudnak élni a rendszer képességeivel, illetve bizonyos esetekben nem egyértelmű számukra, hogy a rendszer éppen működik-e vagy sem.

A Tesla, az ilyenkor szokásos jogi megfogalmazás szerint, bár nem ért egyet a hatóság végkövetkeztetéseivel, de önkéntes visszahívást jelentett be, amelyben szinte az összes Amerikában futó autója érintett.

A dokumentum szövegezése arra enged következtetni, hogy ezzel véget ért az NHTSA vizsgálata, és a szoftverfrissítés orvosolja a hatóság aggályait, de az NHTSA egyelőre hivatalos sajtóközleményt nem adott ki az ügyben, így ez egyelőre csak feltételezés.

Ami késik…

Az autógyártó december 12-én kezdte meg a 2023.44.30 verziószámú szoftverfrissítés kiküldését a flottára, amely tartalmazza a fenti javításokat.

A márka járművei jelenleg a kormánykerék nyomatékérzékelője, illetve újabb autók esetén a kabinkamera segítségével ellenőrzik, hogy a sofőr megfelelően felügyeli-e az autó rendszereit, és amennyiben úgy ítélik meg, hogy szükséges, a képernyőn kéken, később pedig pirosan villogó grafikai elemekkel, illetve hangjelzéssel figyelmeztetik az autó vezetőjét. A figyelmeztetések figyelmen kívül hagyása esetén a vezetéstámogató kikapcsol, és a következő utazásig nem is lehet aktiválni. Hasonlóképp, ha a rendszer a működési paraméterein kívüli szituációt érzékel, grafikai figyelmeztetés és hangjelzés kíséretében adja vissza az irányítást a sofőrnek. Hogy ezek most miként változnak, hogyan lesznek szigorúbbak, vagy egyértelműbbek, az jelenleg nem ismert.

Fotó: Facebook / Culver City Firefighters

Mivel az NHTSA csak az amerikai járművek felett rendelkezik hatáskörrel, így egyelőre az sem egyértelmű, hogy ezt a frissítést a márka teljes globális flottája megkapja-e, vagy csak az USA területén küldik ki. A múltbéli gyakorlat azonban arra enged következtetni, hogy ilyenkor globálisan terjesztik az új szoftvert, már csak azért is, mert a nagyobb országok hatóságai figyelemmel kísérik egymás vizsgálatait, és előbb-utóbb előírnák a frissítést a saját területükön is. Az is előfordulhat, hogy az egyes régiók szabályozáshoz kell igazítani a módosításokat, így nem egyszerre megy majd ki mindenütt az új szoftver.

A frissítés szinte minden valaha legyártott Teslát érinti. A felsorolás szerint a 2023. december 7-ig legyártott összes Model X, Model 3 és Model Y, valamint a 2012. október 5. óta gyártott Model S-ek kapják meg az új szoftvert. Ez gyakorlatilag csak az első pár hónapban, 2012 júniusa és 2012 októbere között legyártott ~250 Model S-t veszi ki a körből, de a gyártó tájékoztatása szerint később ezek is kapnak majd egy frissítést. Ez összesen 2.031.220 autót jelent az Egyesült Államokban.

Visszautasítják

A frissítéshez kacsolódó hír, hogy a napokban Jeff Bezos lapja, a The Washington Post egy 2019-es balesetről írt cikket, amelyben egy Tesla egy kereszteződésen áthajtva egy parkoló autóba csapódott, megölve annak egyik utasát és súlyosan megsebesítve egy másikat. A lap írása szerint a sofőr olyan útszakaszon aktiválta a vezetéstámogatót, ahol az nem lett volna használható, az autó pedig figyelmen kívül hagyta a STOP táblát, a sárgán villogó jelzőlámpát, valamint az út végét jelző több figyelmeztető táblát is. A lap állítása szerint a fő probléma az, hogy ebben, valamint hét további balesetben is olyan útszakaszon aktiválták a vezetéstámogatót, amelyre az nem volt felkészítve.

Az írásban megfogalmazott vádakra az autógyártó az X-en reagált egy részletes cáfolatban. Válaszuk lényege két fő pontra bontható. Egyrészt, arra hívják fel a figyelmet, hogy a rendőrségi jegyzőkönyv szerint a sofőr azonnal elismerte felelősségét, és vallomásában többször kiemelte, hogy teljesen tisztában volt vele, hogy az ő feladata volt az autó biztonságos üzemeltetése. A kocsi tulajdonosa nem is perelte be az autógyártót. Véleményünk szerint azonban talán ennél is fontosabb, hogy a 45 mérföldes sebességhatár túllépése érdekében, a sofőr a gázpedál folyamatos lenyomásával 60-on tartotta az autót. A Teslák vezetéstámogatójának működését ugyanis a sofőr a gázpedállal felülírja, és ilyenkor a képernyőn egy üzenet figyelmezteti, hogy az autó nem fog magától fékezni.

Az autógyártó válaszában kiemelte, hogy flottájuk adatai szerint az Autopilot használata tizedére csökkenti a balesetek számát az NHTSA hivatalos statisztikai adataihoz képest.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.