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 Amikor a villanyautók hatótávjáról beszélünk akkor általában az amerikai EPA, az európai WLTP, vagy a kínai CLTC norma szerinti adatokat emlegetünk, és általánosan elfogadott tényként kezeljük, hogy ezek közül az első a legpontosabb – leginkább azért, mert ez a legszigorúbb, így itt a legkisebbek a hatótávok. Most változtattak a szabályokon. Másfél éve készülnek Az amerikai környezetvédelmi hivatal (Environmental Protection Agency, azaz EPA) már másfél éve, 2022 közepén tájékoztatta az autógyártókat, hogy idén év elejétől változni fog a fogyasztás és a hatótáv számítása. A változás, ami felforgatja a matekot, a különböző vezetési üzemmódok figyelembevétele. Az autókban gyakran használt eco, normál, sport, vagy hasonló fantázianevű üzemmódok általában hatással vannak a jármű teljesítményére, illetve néha a visszatöltés teljesítményére és így a fogyasztásra is, ám mostantól nem mindegy, hogy ezeket alapbeállításként el lehet-e menteni a vezető profiljába. Ha igen, akkor a gyártónak mindegyik üzemmóddal el kell végeznie a teszteket/számítást, és ezek átlagát kell szerepeltetnie a dokumentumokban és hirdetésekben. Elsőként a Tesla reagált a változásokra, a márka járműveinél ugyanis a sofőr profiljának része a vezetési üzemmód preferenciája is. Ezért a Long Range és a Performance Model Y hatótávja mostantól hivatalosan 6-6 százalékkal alacsonyabb, az alap hátsókerék-hajtású viszont még nem változott – a pletykák szerint azért, mert a hivatalosan 2024-es modellévnek dezignált változat hamarosan picit frissülni fog, és majd akkor kap új hatótáv értéket. (Nem, ez nem a híresztelt nagy Juniper frissítés még, inkább arról lehet szó, hogy a villanyautós vásárlás állami támogatásának változása miatt sakkoznak az akkucellákkal és új pakkot kaphat a legkisebb változat). A Model 3 értékei most szintén nem változtak, ugyanis küszöbön a Highland frissítés amerikai premierje, és majd akkor kap új hatótávokat a típus. A nagyobb Teslák esetében vegyes a kép. A Model S alapváltozatának hatótávja változatlan maradt, sőt, a nagyobb felnit választva még növekedett is hét mérfölddel. Ezzel szemben a Plaid 8-9 mérföldet veszített. A két Model X változat papíron mostantól 7-13 százalékkal előbb merül le, a Cybertruck pedig feltehetőleg már az új számítással kapott hivatalos hatótávot, a változások ezért nem érintik. Az új kalkuláció egyik negatív következménye, hogy állítólag a márka két kisebbik típusa mostantól nem rendelkezik majd creep, illetve roll üzemmódokkal, csak a hold marad a fékbeállításban, azaz, ha lelépünk a fékről a kocsi állva marad, nem gurul előre, mint egy automata váltós benzines. Állítólag ez közvetlenül az EPA-változásnak köszönhető, de a már korábban eladott példányokat nem érinti. Amennyiben egy autó minden indításnál visszaáll az alap, normál vezetési módba, nem kell változtatni a számításon, így egyelőre nem tudni más gyártónak is reagálnia kell-e az új normákra. Fontos megjegyezni, hogy az autók valós hatótávját a változások nem érintik, az továbbra is sok, elsősorban környezeti körülménytől, illetve a sebességtől függ. Az egyik legkeményebb ilyen próbának a norvég Motor.no szokta alávetni az autókat – egy évvel ezelőtt egy nagy téli tesztjükben közel 30 típust hajtottak az utolsó elektronig, a teszt eredményeit pedig mi is megírtuk: Rekordot döntött az új Model S a norvég téli teszten 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!