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 Amikor a villanyautók hatótávjáról beszélünk akkor általában az amerikai EPA, az európai WLTP, vagy a kínai CLTC norma szerinti adatokat emlegetünk, és általánosan elfogadott tényként kezeljük, hogy ezek közül az első a legpontosabb – leginkább azért, mert ez a legszigorúbb, így itt a legkisebbek a hatótávok. Most változtattak a szabályokon. Másfél éve készülnek Az amerikai környezetvédelmi hivatal (Environmental Protection Agency, azaz EPA) már másfél éve, 2022 közepén tájékoztatta az autógyártókat, hogy idén év elejétől változni fog a fogyasztás és a hatótáv számítása. A változás, ami felforgatja a matekot, a különböző vezetési üzemmódok figyelembevétele. Az autókban gyakran használt eco, normál, sport, vagy hasonló fantázianevű üzemmódok általában hatással vannak a jármű teljesítményére, illetve néha a visszatöltés teljesítményére és így a fogyasztásra is, ám mostantól nem mindegy, hogy ezeket alapbeállításként el lehet-e menteni a vezető profiljába. Ha igen, akkor a gyártónak mindegyik üzemmóddal el kell végeznie a teszteket/számítást, és ezek átlagát kell szerepeltetnie a dokumentumokban és hirdetésekben. Elsőként a Tesla reagált a változásokra, a márka járműveinél ugyanis a sofőr profiljának része a vezetési üzemmód preferenciája is. Ezért a Long Range és a Performance Model Y hatótávja mostantól hivatalosan 6-6 százalékkal alacsonyabb, az alap hátsókerék-hajtású viszont még nem változott – a pletykák szerint azért, mert a hivatalosan 2024-es modellévnek dezignált változat hamarosan picit frissülni fog, és majd akkor kap új hatótáv értéket. (Nem, ez nem a híresztelt nagy Juniper frissítés még, inkább arról lehet szó, hogy a villanyautós vásárlás állami támogatásának változása miatt sakkoznak az akkucellákkal és új pakkot kaphat a legkisebb változat). A Model 3 értékei most szintén nem változtak, ugyanis küszöbön a Highland frissítés amerikai premierje, és majd akkor kap új hatótávokat a típus. A nagyobb Teslák esetében vegyes a kép. A Model S alapváltozatának hatótávja változatlan maradt, sőt, a nagyobb felnit választva még növekedett is hét mérfölddel. Ezzel szemben a Plaid 8-9 mérföldet veszített. A két Model X változat papíron mostantól 7-13 százalékkal előbb merül le, a Cybertruck pedig feltehetőleg már az új számítással kapott hivatalos hatótávot, a változások ezért nem érintik. Az új kalkuláció egyik negatív következménye, hogy állítólag a márka két kisebbik típusa mostantól nem rendelkezik majd creep, illetve roll üzemmódokkal, csak a hold marad a fékbeállításban, azaz, ha lelépünk a fékről a kocsi állva marad, nem gurul előre, mint egy automata váltós benzines. Állítólag ez közvetlenül az EPA-változásnak köszönhető, de a már korábban eladott példányokat nem érinti. Amennyiben egy autó minden indításnál visszaáll az alap, normál vezetési módba, nem kell változtatni a számításon, így egyelőre nem tudni más gyártónak is reagálnia kell-e az új normákra. Fontos megjegyezni, hogy az autók valós hatótávját a változások nem érintik, az továbbra is sok, elsősorban környezeti körülménytől, illetve a sebességtől függ. Az egyik legkeményebb ilyen próbának a norvég Motor.no szokta alávetni az autókat – egy évvel ezelőtt egy nagy téli tesztjükben közel 30 típust hajtottak az utolsó elektronig, a teszt eredményeit pedig mi is megírtuk: Rekordot döntött az új Model S a norvég téli teszten PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!