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
auto
2024. 05. 03. péntek

Innovatív üzemanyaggal kísérletezik a Rimac

elektromos autó

A Rimac, mely elsősorban más sportautógyártóknak szállított elektromos hajtásrendszereivel, valamint Nevera névre keresztelt villanyos hiperautójával vetette meg a lábát az autóiparban, újfajta hajtástechnológiák nyomába eredt, és nem kizárt, hogy egy jövőbeni modelljét nem tisztán elektromos rendszer fogja mozgatni.

Az Autocar magazinnak adott interjújában Mate Rimac, a vállalat alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy bár cége szorosan kapcsolódik az elektromobilitáshoz, a Rimac valójában nem exkluzívan elektromos. Helyette azt csinálják, ami éppen izgalmas és innovatív, és potenciálisan nagy hatással lehet az autóiparra.

Rimac Nevera

Elárulta, hogy jelenleg fut náluk egy program, amely a szén nanocsövek üzemanyagként történő felhasználásának lehetőségeit vizsgálja. A szén nanocső henger alakú, egyetlen atom vastagságú grafitréteg, amit hevítéssel más üzemanyagokhoz hasonlóan energiatermelésre lehetne használni, amely az autó villanymotorját hajtja. Rimac hozzátette, hogy rábukkantak egy startupra, mely ilyen technológiával kísérletezik, és ez a hajtásmód 80%-os hatékonyságot kínál – ez alacsonyabb, mint az akkumulátoros elektromos hajtásé, de lényegesen magasabb, mint a hagyományos belső égésű motor működésének 30% körüli hatásfoka.

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

A megoldás előnye, hogy a nehéz akkumulátor szükségtelenné válik, amely könnyebb járműveket eredményez, ez pedig különösen fontos szempont a hipersportautókkal foglalkozó gyártók számára. Hátrány azonban, hogy a hajtás nem teljesen kibocsátásmentes, szén-dioxid és más gázok is a légkörbe jutnak az energiatermelés melléktermékeként, noha lényegesen kevesebb, mint bármilyen hagyományos hajtás esetében.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.