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
auto
2024. 06. 18. kedd

A kereskedőkkel fizettetik ki a nagyvonalú engedményt az autógyártók?

elektromos autó piac
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

A német állami támogatás kurtán-furcsán került ugyan kivezetésre, de, ahogy arról mi is beszámoltunk, szerencsére a legtöbb autógyártó nagyvonalú volt, és legalább az első negyedév végéig átvállalta a különbözetet. Így aki korábban a támogatás tudatában rendelt be egy autót, az nem került most kellemetlen helyzetbe.

De úgy néz ki, más zsebére voltak nagyvonalúak.

Nem örülnek

Első körben megtapsoltuk az autógyártók német márkaképviseleteit, hogy rendkívül gyorsan reagáltak a váratlan fordulatra, amikor december közepén, váratlanul és azonnali hatállyal megszüntették az állami támogatást a villanyautókra.

Magyaros fordulattal szűnt meg a német villanyautós támogatás a hétvégén

A legtöbb vállalat ugyanis rövid időn belül bejelentette, hogy a korábban leadott rendelések esetén átvállalják a hirtelen a vásárló nyakába szakadt több ezer eurós többletterhet – a részletek és pontos dátumok márkánként eltérőek voltak, de az alapelv mindenkinél hasonló volt.

Csakhogy, mint most kiderült, a márkaképviseletektől független, harmadik fél által üzemeltettet kereskedések most azzal szembesültek, hogy számos autógyártó elvárja tőlük, hogy átvállalják ennek a segítségnek egy részét. Ez viszont egyes esetekben azt is jelentheti, hogy konkrétan ráfizetnek az autó eladására.

Az Automobilwoche német szaklap tudta meg a részleteket a felháborodott kereskedőktől, amelyek szövetsége úgy fogalmazott, hogy annak kellene állnia a költségeket, aki megígérte a vásárlóknak a kompenzációt. A kereskedések egyébként már eleve arra panaszkodtak, hogy sok partnerük az előző év második felében lefaragott a haszonkulcsukból és új szerződéseket írattak alá velük. Erről itt írtunk korábban:

A kereskedések kétharmadát bezárhatja a brit autómárka

Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a tavalyi jó eladási adatok elfedik, hogy azok sok esetben 6-12, vagy még több hónappal korábbi megrendelések eredményei, ám 2023 második felére mind a magánszemélyek, mind a cégek vásárlási kedve visszaesett. A német autókereskedők szövetsége 27 százalékos visszaesésről beszélt – ha igazak voltak az aggodalmak, akkor a következő 6-9 hónapban ennek már meg kell látszania majd az eladási adatokon.

Na ugye megmondtam, hogy senkinek nem kell a villanyautó!

Az Automobilwoche körképe szerint a Hyundai kereskedőknek tavaly év végéig 1500, idén 1000 euróval kell beszállniuk az engedménybe, a Škoda esetében 1500 eurót vár el a VW konszern a partnerektől, a Toyota pedig 10 százalékos hozzájárulást vár el (~450-700 euró).

Ennél rosszabbul jártak a 14 márkát felölelő Stellantis kereskedései, ahol a támogatás állami részének 20 százalékát (1 900 euró) kell az értékesítőnek kitermelnie. Ez egy Jeep Avenger esetében például azt jelenti, hogy az amúgy is csak öt százalékos kereskedői haszonból mindössze pár száz euró marad egy autón, de állítólag olyan is előfordulhat, hogy még rá is fizet a kereskedő.

A Jeep és Alfa Romeo kereskedők szövetségének elnöke ugyanakkor úgy nyilatkozott a lapnak, hogy annak érdekében, hogy elkerüljék a pereket és a márka iránti bizalomvesztést, elfogadták a feltételeket és leginkább a kormányzatra dühösek, amely, ahogy fogalmaztak, közömbösen szemléli az eseményeket.

Kompenzálják ügyfeleiket a német autókereskedések

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.