Rekordot döntött az új Model S a norvég téli teszten
Norvégiában már évek óta megrendeznek egy nagy téli elektromosautó tesztet, amelyen idén 29 autót indítottak egyszerre, azonos körülmények között. A teljesen feltöltve induló autókat teljes lemerülésig, megállásig hajtják és arra kíváncsiak, hogy hány kilométert képesek megtenni az autók valós téli időjárásban és az adatokat természetesen összevetik a gyártó által megadott WLTP hatótávval is.
Az idei tesztre visszatért az Európában két év kihagyás után újra kapható Tesla Model S, amely nem csak csúnyán megverte a mezőny többi tagját, de új rekordot is felállított. Soha egyetlen villanyautó sem tett még meg 530 kilométert ezen a norvég téli teszten. Ráadásul ezt az eredményt úgy sikerült elérni, hogy technikai okokból a Teslát nem sikerült 100%-ra, csak 98%-ra tölteni az indulás idejére. Az 530 kilométeres valós hatótáv különösen szép eredmény annak fényében, hogy a korábbi teszteknél zordabb időjárást kaptak az idei versenyzők, így minden autó a vártnál előbb állt meg.
A hőmérséklet a teszt során mínusz öt és mínusz tíz fok között alakult, de azok a modellek, amelyek a hegyre vezető út végén messzebbre jutottak -19 fokos hőmérséklettel is szembesültek.
A Model S legfőbb vetélytársa, a BMW i7 hatótávja több mint 100 kilométerrel maradt el a Teslától, annak ellenére, hogy a hivatalos WLTP hatótávban csak 39 km a különbség. A BMW 424 kilométeres mért hatótávja 29%-kal maradt el ugyanis az 595 kilométeres WLTP értéktől, míg a Tesla csak 16%-kal múlta alul a saját 634 kilométeres WLTP adatát.
A második Tesla Model X lett, amely 444 kilométer után állt meg, 18 százalékkal alulmúlva a hivatalos hatótávot. A 400 kilométeres határt sikeresen átlépte a BMW i4 (434 km), a NIO ET7 (434 km), a Mercedes-Benz EQE (409 km), a BYD Han (406 km), és éppen elérte a Nissan Ariya kétkerék-meghajtású változata.

A WLTP értéket egyébként a Teslán kívül a távol-keleti modellek közelítették meg legjobban. A Kia EV6 GT által teljesített 349 km csak 18%-kal maradt el a hivatalos 424 kilométeres WLTP értéktől. Ebből a szempontból legjobban a Maxus Euniq6 szerepelt, amely csupán 10%-kal maradt el a hivatalos hatótávjától, igaz ezzel is utolsók között végzett a tesztelt autók között, mindössze 317 kilométert tudott megtenni (WLTP 345 km). Az MG modelljei szintén a sereghajtók között végeztek, de csak 16-20%-kal maradtak el a WLTP értéktől. Fontos azonban megjegyezni, hogy minél messzebbre jutott egy autó, annál zordabb időjárási körülményekkel találkozott, így a hatótávtesztben gyengébben teljesítő modelleknek könnyebb volt megközelíteni a WLTP értéküket.
Ha valaki hiányolja valamelyik modellt a tesztből, érdemes megnézni az előző évben tesztelt autókat, ugyanis mindig az újdonságok (nyilván a norvég piacon) tesztelésére törekednek, egy korábban már tesztelt modellt csak akkor indítanak újra, ha komolyabb frissítésen ment keresztül, ahogy most a Tesla Model S és X esetében is történt. A Toyota bZ4X összkerekes verziója és testvére, a Subaru Solterra azért maradt ki, mert nem kívántak részt venni az idei teszten.
Az autók listáját átböngészve sokaknak szemet szúrhat a rengeteg kínai modell. Nem tévedés, Norvégiában ilyen mértékben megjelentek az újautó-piacon a kínai gyártók, a 29 tesztelt autó közül 12 érkezett Kínából.
Címlapkép forrása: www.motor.no / OMM W. CHRISTIANSEN