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
auto

Rekordot döntött az új Model S a norvég téli teszten

villanyautózás a gyakorlatban
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

Norvégiában már évek óta megrendeznek egy nagy téli elektromosautó tesztet, amelyen idén 29 autót indítottak egyszerre, azonos körülmények között. A teljesen feltöltve induló autókat teljes lemerülésig, megállásig hajtják és arra kíváncsiak, hogy hány kilométert képesek megtenni az autók valós téli időjárásban és az adatokat természetesen összevetik a gyártó által megadott WLTP hatótávval is.

Az idei tesztre visszatért az Európában két év kihagyás után újra kapható Tesla Model S, amely nem csak csúnyán megverte a mezőny többi tagját, de új rekordot is felállított. Soha egyetlen villanyautó sem tett még meg 530 kilométert ezen a norvég téli teszten. Ráadásul ezt az eredményt úgy sikerült elérni, hogy technikai okokból a Teslát nem sikerült 100%-ra, csak 98%-ra tölteni az indulás idejére. Az 530 kilométeres valós hatótáv különösen szép eredmény annak fényében, hogy a korábbi teszteknél zordabb időjárást kaptak az idei versenyzők, így minden autó a vártnál előbb állt meg.

A hőmérséklet a teszt során mínusz öt és mínusz tíz fok között alakult, de azok a modellek, amelyek a hegyre vezető út végén messzebbre jutottak -19 fokos hőmérséklettel is szembesültek.

A Model S legfőbb vetélytársa, a BMW i7 hatótávja több mint 100 kilométerrel maradt el a Teslától, annak ellenére, hogy a hivatalos WLTP hatótávban csak 39 km a különbség. A BMW 424 kilométeres mért hatótávja 29%-kal maradt el ugyanis az 595 kilométeres WLTP értéktől, míg a Tesla csak 16%-kal múlta alul a saját 634 kilométeres WLTP adatát.

A második Tesla Model X lett, amely 444 kilométer után állt meg, 18 százalékkal alulmúlva a hivatalos hatótávot. A 400 kilométeres határt sikeresen átlépte a BMW i4 (434 km), a NIO ET7 (434 km), a Mercedes-Benz EQE (409 km), a BYD Han (406 km), és éppen elérte a Nissan Ariya kétkerék-meghajtású változata.

Az idei norvég téli hatótávteszt útvonala (forrás: www.motor.no)

A WLTP értéket egyébként a Teslán kívül a távol-keleti modellek közelítették meg legjobban. A Kia EV6 GT által teljesített 349 km csak 18%-kal maradt el a hivatalos 424 kilométeres WLTP értéktől. Ebből a szempontból legjobban a Maxus Euniq6 szerepelt, amely csupán 10%-kal maradt el a hivatalos hatótávjától, igaz ezzel is utolsók között végzett a tesztelt autók között, mindössze 317 kilométert tudott megtenni (WLTP 345 km). Az MG modelljei szintén a sereghajtók között végeztek, de csak 16-20%-kal maradtak el a WLTP értéktől. Fontos azonban megjegyezni, hogy minél messzebbre jutott egy autó, annál zordabb időjárási körülményekkel találkozott, így a hatótávtesztben gyengébben teljesítő modelleknek könnyebb volt megközelíteni a WLTP értéküket.

Ha valaki hiányolja valamelyik modellt a tesztből, érdemes megnézni az előző évben tesztelt autókat, ugyanis mindig az újdonságok (nyilván a norvég piacon) tesztelésére törekednek, egy korábban már tesztelt modellt csak akkor indítanak újra, ha komolyabb frissítésen ment keresztül, ahogy most a Tesla Model S és X esetében is történt. A Toyota bZ4X összkerekes verziója és testvére, a Subaru Solterra azért maradt ki, mert nem kívántak részt venni az idei teszten.

Az autók listáját átböngészve sokaknak szemet szúrhat a rengeteg kínai modell. Nem tévedés, Norvégiában ilyen mértékben megjelentek az újautó-piacon a kínai gyártók, a 29 tesztelt autó közül 12 érkezett Kínából.

Címlapkép forrása: www.motor.no / OMM W. CHRISTIANSEN

 

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.