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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

A régebbi amerikai Teslák valószínűleg nem kapnak LED mátrix fényszórót

elektromos autó

Az interneten nehéz megítélni, kinek van valós szaktudása, és ki az, aki egy álnév mögé bújva csak fényezi magát, de most egy olyan poszttal találkoztunk a Redditen, melynek szerzője mintha tényleg tudná miről beszél.

Legalábbis amit mond, az logikusnak tűnik.

No name forrás

Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, úgy néz ki, a Model 3 Highland frissítése lehet az első Tesla, amely adaptív mátrix fényszórót kap, pedig a hardver egy korábbi verziója már egy ideje minden típusukban ott van.

Elkezdte bekapcsolni a mátrix fényszórókat a Tesla

Most a Redditen bspencer0129 néven regisztrált felhasználó osztotta meg véleményét arról, vajon van-e rá esély, hogy egy szoftverfrissítéssel a régebbi Teslák is megkapják az extra funkciót.

Az illető azt mondja magáról, hogy egy Tier 1 beszállítónál konkrétan ezen a területen dolgozik, autók különböző lámpáinak, fényszóróinak optikai egységeit tervezi. A cég, ahol dolgozik a versenytársak termékeit is rutinszerűen kipróbálja, szétszedi, teszteli, így volt már a laborjukban több Teslából is fényszóró – igaz, Highland még nem.

Persze mindenki azt mond magáról, amit akar, de ez a felhasználó több olyan részletet is említ, illetve olyan részleteket ismer, amely alapján úgy érezzük, valószínűleg tényleg az, akinek mondja magát, így érdekességképpen megosztjuk véleményét, elméletét. A Redditen más, korábbi témákhoz fűzött hozzászólásai is arra utalnak, hogy valóban az autóiparban dolgozik, ráadásul maga is Model 3 tulajdonos, és a családjukban még két további Tesla van.

Amerikának nem elég jó

Mint ahogy azt már korábbi írásainkban említettük, az Egyesült Államokban 2022-ig az idevágó szabályozás – Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 108 – nem engedte az adaptív fényszórótechnikákat az autókba építeni. Bár a jogszabályok 2022 végén módosultak, csak ezután kezdte meg a közúti közlekedés biztonságáért felelős NHTSA a részletes követelmények és tesztkritériumok kidolgozását.

Ahogy azt mi is megírtuk, a Tesla a Samsung PixCell LED egységeit használja, ám bspencer0129 szerint ez csak maga a fényforrás, abból optikai egységekkel lámpákat a Hella tervez és gyárt számukra. Az egyébként közismert tény, hogy a Hella a Tesla fényszóróinak beszállítója, így ez eddig stimmel.

Ezt tudja a régi 3-as tompított fénye.

Állítása szerint saját tesztjeikben azt tapasztalták, hogy a régebbi Model 3 lámpái a Samsung PixCell egy korábbi generációját használják, amelyek kifejezetten a Tesla specifikációi szerint készültek, és egyébként véleménye szerint nem rosszak, de viszonylag kevés képponttal dolgoznak, van náluk fejlettebb is a piacon.

A nagyobb gond az, hogy a lámpatestek optikai részét a Hella még az FMVSS 108-as szabályozás új ADB, azaz adaptív fényszórókat engedélyező frissítése előtt tervezte, így ahogy mondja, ő nem is hibáztatja a konkurenciánál dolgozó kollégáit azért, hogy a Highland előtti Model 3/Y mátrix fényszórója nem felel meg az új amerikai előírásoknak. Emlékei szerint egyébként a Model S és X  két egységből álló lámpatestei is részben ugyanezt a megoldást használják, így valószínűleg hasonlóan elbuknának az amerikai hatósági teszten.

A probléma konkrétan az, hogy a lámpa adaptív üzemmódban túlzottan vakítana, valamint a tompított és távolsági fényszóró közötti átmenet is túl széles sávban történne. Ezek orvoslásához új optika kellene, az pedig szoftverfrissítéssel nem oldható meg.

Bár ez az amerikai felhasználóknak nem jó hír, alkalmi szakértőnk azt is írja, hogy bár mélyebben nem ásta bele magát, szerinte az európai UNECE szabályozásnak az általuk korábban mért értékek megfelelnek így nálunk nem kellene, hogy ez akadály legyen.

De miért mátrix?

A fényszórók kapcsán eddig az is talány volt, hogy a Tesla miért szereli a Model 3-mat már három éve ilyen lámpákkal, ha eddig nem foglalkozott az adaptív funkciókkal, illetve az USA-ban talán be sem kapcsolhatja azokat.

bspencer0129 szerint – és itt olyan érvet mond, ami egyezik egy korábban már más forrásból hallott, a jobbkormányos változatokról szóló részinformációval – a Tesla abszolút nem az adaptív technológia miatt váltott évekkel ezelőtt mátrixra, más oka volt erre.

Nem csak a hölgy ül „rossz oldalon”, a fényszóró is máshogy világít.

Információi szerint itt arról van szó, hogy az autógyártóknak elég nagy fejfájás és költség minden régióra külön a helyi szabályoknak, paramétereknek megfelelő fényszórót gyártatni és készleten tartani, és a képet tovább komplikálja, hogy más és más lámpa kell a bal, illetve a jobbkormányos országokba is.

A Hella Samsung LED-ekkel szerelt lámpái azonban lehetővé tették, hogy globálisan ugyanazt a fényszórót használják, mivel ezek intenzitását az adott régió szabályaira lehetett programozni, és ahhoz is hozzá lehetett igazítani a világítótesteket, hogy a kérdéses országban az út melyik oldalán vezetnek.

Ezzel pedig pénzt spóroltak, adaptív funkciók ide, vagy oda.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.