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
auto
2024. 12. 10. kedd

Megállt a nyereség csökkenése a Teslánál

üzlet
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

A Tesla negyedéves jelentései kapcsán soha nem az eladott darabszám a kérdés, hiszen azt ilyenkor már hetek óta tudjuk.

A legfontosabb kérdés most az volt, lassult vagy megállt-e a tavalyi árvágások által előidézett nyereségcsökkenés, illetve mekkora növekedést vállal be a vállalat a köztes évnek kinéző 2024-re.

Bővülő eladások, bővülő hálózat

Ahogy azt már január másodikán megírtuk, a Tesla tavaly elérte a kitűzött célt, és 1,808 millió autót adott el, ami 38 százalékos növekedést jelentett 2022-höz képest.

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

A vállalat megerősítette, hogy több, mint 1,2 millió Model Y-t adtak el 2023-ban amivel, az előzetes számítások szerint, a világ legnagyobb darabszámban eladott autója lett a típus.

A mostani negyedik negyedéves / éves pénzügyi jelentésből az is kiderült, hogy 2023-ban 223 MW (-36%) napelemes teljesítményt és 14.724 MWh (+125%) kapacitású akkumulátoros energiatárolót telepített a cég. Előbbi visszaesése az elmúlt év során folyamatosan megfigyelhető volt, de utóbbi szárnyalása sem lep meg senkit, aki követte az adatokat. Az ipari energiatárolókat előállító, a kaliforniai Lathropban található gyár tervezett éves kapacitása 40 GWh lesz, ám ezt még nem érte el.

A vállalat 2023-ban is jelentősen növelte villámtöltői és szalonjai, illetve szervizei számát a világon.

A tavalyi év során a Tesla észak-amerikai töltőcsatlakozója lett a de facto szabvány a térség villanyautó-piacán, és 2025-től szinte minden autógyártó erre tér át, illetve ügyfeleik előtt is megnyílik 15.000 Supercharger oszlop.

Pénzügyi eredmény

A vállalat a negyedik negyedévben 25,17 milliárd dollár árbevételre tett szert adózott nyeresége pedig 7,9 milliárd lett. Utóbbi elsőre meglepő, de a cég most könyvelt le egy 5,9 milliárd dolláros, az adózáshoz kapcsolódó egyszeri tétel. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy hirtelen az ölükbe hullott most 6 milliárd dollár, ez inkább egy technikai tételnek tekinthető. Enélkül a GAAP nyereség nagyjából 2,0 milliárd dollár lett volna.

A vállalat készpénz tartaléka 29,09 milliárd dollárra, free cash flowja pedig 2,06 milliárdra nőtt.

A piac által egyik legjobban figyelt adat a vállalat működésének haszonkulcsa volt, amelyet most négy mérőszámmal is meg tudunk mutatni.

Ebből az elemzők az utóbbi időben a COkvóták eladásából származó bevétel nélküli, az autóeladásokon realizált nyereséget követik figyelemmel, ezért most Rob Maurer számai alapján az utóbbi négy adatot hozzáadtuk a mi grafikonunkhoz is. A számokból az látszik, hogy, legalábbis az utolsó negyedévben, megállt a jövedelmezőség csökkenése, és majdnem egy teljes százalékponttal, 17,2%-ra nőtt a haszonkulcs.

Az egy részvényre jutó non-GAAP nyereség, amelyet a piaci elemzők számon tartanak, 0,71 dollár volt, szemben a Wall Street által prognosztizált 0,73 dolláros értékkel.

Végül nézzük meg a főbb mutatókat éves összesítésben is. A Tesla tavaly 96,8 milliárd dolláros árbevétel mellett közel 15 milliárd adózott nyereséget könyvelt el. A Free Cash Flow maradt el egyedül lényegesen a 2022-estől, amelyre részleges magyarázatot ad, hogy a vállalat tavaly 1,74 milliárd dollárral többet, 8,9 milliárdot költött beruházásokra.

A pénzügyi jelentés egyik fő kérdése az volt, hogy 2024-re milyen értékesítési célszámot tűz ki maga elé a gyártó. A piac 2.1 millió körüli darabszámot várt, ám a Tesla csak ködösen annyit mondott, hogy 2024 az előző nagy ugrás, a 3-as és az Y globális felfutása, illetve az új, következő generációs autó közé eső időszak lesz, ezért a növekedés elmarad majd a 2023-astól.

Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.