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
auto

Megállt a nyereség csökkenése a Teslánál

üzlet
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

A Tesla negyedéves jelentései kapcsán soha nem az eladott darabszám a kérdés, hiszen azt ilyenkor már hetek óta tudjuk.

A legfontosabb kérdés most az volt, lassult vagy megállt-e a tavalyi árvágások által előidézett nyereségcsökkenés, illetve mekkora növekedést vállal be a vállalat a köztes évnek kinéző 2024-re.

Bővülő eladások, bővülő hálózat

Ahogy azt már január másodikán megírtuk, a Tesla tavaly elérte a kitűzött célt, és 1,808 millió autót adott el, ami 38 százalékos növekedést jelentett 2022-höz képest.

A vállalat megerősítette, hogy több, mint 1,2 millió Model Y-t adtak el 2023-ban amivel, az előzetes számítások szerint, a világ legnagyobb darabszámban eladott autója lett a típus.

A mostani negyedik negyedéves / éves pénzügyi jelentésből az is kiderült, hogy 2023-ban 223 MW (-36%) napelemes teljesítményt és 14.724 MWh (+125%) kapacitású akkumulátoros energiatárolót telepített a cég. Előbbi visszaesése az elmúlt év során folyamatosan megfigyelhető volt, de utóbbi szárnyalása sem lep meg senkit, aki követte az adatokat. Az ipari energiatárolókat előállító, a kaliforniai Lathropban található gyár tervezett éves kapacitása 40 GWh lesz, ám ezt még nem érte el.

A vállalat 2023-ban is jelentősen növelte villámtöltői és szalonjai, illetve szervizei számát a világon.

A tavalyi év során a Tesla észak-amerikai töltőcsatlakozója lett a de facto szabvány a térség villanyautó-piacán, és 2025-től szinte minden autógyártó erre tér át, illetve ügyfeleik előtt is megnyílik 15.000 Supercharger oszlop.

Pénzügyi eredmény

A vállalat a negyedik negyedévben 25,17 milliárd dollár árbevételre tett szert adózott nyeresége pedig 7,9 milliárd lett. Utóbbi elsőre meglepő, de a cég most könyvelt le egy 5,9 milliárd dolláros, az adózáshoz kapcsolódó egyszeri tétel. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy hirtelen az ölükbe hullott most 6 milliárd dollár, ez inkább egy technikai tételnek tekinthető. Enélkül a GAAP nyereség nagyjából 2,0 milliárd dollár lett volna.

A vállalat készpénz tartaléka 29,09 milliárd dollárra, free cash flowja pedig 2,06 milliárdra nőtt.

A piac által egyik legjobban figyelt adat a vállalat működésének haszonkulcsa volt, amelyet most négy mérőszámmal is meg tudunk mutatni.

Ebből az elemzők az utóbbi időben a COkvóták eladásából származó bevétel nélküli, az autóeladásokon realizált nyereséget követik figyelemmel, ezért most Rob Maurer számai alapján az utóbbi négy adatot hozzáadtuk a mi grafikonunkhoz is. A számokból az látszik, hogy, legalábbis az utolsó negyedévben, megállt a jövedelmezőség csökkenése, és majdnem egy teljes százalékponttal, 17,2%-ra nőtt a haszonkulcs.

Az egy részvényre jutó non-GAAP nyereség, amelyet a piaci elemzők számon tartanak, 0,71 dollár volt, szemben a Wall Street által prognosztizált 0,73 dolláros értékkel.

Végül nézzük meg a főbb mutatókat éves összesítésben is. A Tesla tavaly 96,8 milliárd dolláros árbevétel mellett közel 15 milliárd adózott nyereséget könyvelt el. A Free Cash Flow maradt el egyedül lényegesen a 2022-estől, amelyre részleges magyarázatot ad, hogy a vállalat tavaly 1,74 milliárd dollárral többet, 8,9 milliárdot költött beruházásokra.

A pénzügyi jelentés egyik fő kérdése az volt, hogy 2024-re milyen értékesítési célszámot tűz ki maga elé a gyártó. A piac 2.1 millió körüli darabszámot várt, ám a Tesla csak ködösen annyit mondott, hogy 2024 az előző nagy ugrás, a 3-as és az Y globális felfutása, illetve az új, következő generációs autó közé eső időszak lesz, ezért a növekedés elmarad majd a 2023-astól.

Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás