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
auto
2024. 04. 27. szombat

Elkezdte bekapcsolni a mátrix fényszórókat a Tesla

elektromos autó

Régóta várt funkciót kapcsol be a Tesla az első idei, 2024.2-es számú szoftverfrissítéssel. A jó hír az, hogy úgy néz ki elsőként az európai flotta kapja meg az új szolgáltatást.

A rossz, hogy egyelőre csak a Highlandben, azaz a szeptember óta árult új, frissített Model 3-ban érhető el a funkció.

Üdv a Mátrixban

A Tesla Model 3 egyik kevéssé jól őrzött titka, hogy 2021 eleje, az első nagyobb modellfrissítés óta az autókban mátrix-fényszóró hardver van. A Model Y is ilyen lámpákat kapott, bár egyesek szerint a korai sanghaji gyártásból ez még hiányzott, és úgy tudjuk 2022 közepe óta már a Model S és X is ezt a technológiát használja. Frissítés: A Model X 2023 nyarán kapta meg az új hardvert.

Ha valaki nem biztos benne, melyik lámpa van a kocsijában, indítsa el a fényshowt, és ha eközben az autó egyszer csak a falra vetíti a TESLA feliratot, akkor megnyugodhat, már a mátrix LED-eket rakták a kocsiba.

A hardver egészen konkrétan a Samsung PixCell LED fényforrása, amelynek két évvel ezelőtti promo videójában konkrétan egy Tesla Model 3 szerepel.

A technológia működése hasonló ahhoz, amit más gyártóknál már láttunk – itt 102 különálló LED kapcsolható egyesével, és így a távolsági fényszórók akkor is aktívak maradnak, amikor szembe jön egy autó, mivel a kocsi csak azokat a képpontokat, azaz LED-eket kapcsolja ki, amelyek elvakítanák a másik sofőrt.

Csakhogy hiába tudja ezt a trükköt a Teslák lámpája, a fényforrások mindezidáig statikus üzemmódban működtek, azaz csak egyben tudta ki, illetve bekapcsolni őket az autó.

Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy az autógyártó soha nem reklámozta a mátrix funkciókat, sőt még csak azt sem ígérte meg Elon Musk, hogy két hét múlva működni fognak, így nagyon számonkérni sincs mit rajtuk. Ennek ellenére a Tesla közösség évek óta várja, hogy egyszer csak bekapcsolják ezt az extrát.

Egyelőre

A mindig jól értesült kanadai Drive Tesla már decemberben megírta, hogy információi szerint hamarosan adaptív funkciót kapnak a vállalat autóinak fényszórói, legalábbis a legújabb, Highland kódnéven fejlesztett Model 3. Ezt onnan tudta meg a villanyautós oldal, hogy valaki kiszúrta az autó európai típusengedélyének dokumentációjában az idevágó szöveget, és leadta nekik a drótot.

Akkor mi azért nem írtunk erről, mert csak a találgatás folyt a fórumokban, hogy pontosan mit jelenthet az adaptív szolgáltatás, nem csak a fényszóróautomatika jól hangzó marketing neve-e ez.

Most viszont kiderült, hogy tényleg a köznyelvben csak mátrix fényszóróként emlegetett funkciót rejti a hivatalosan ADB, Adaptive Driving Beam néven futó technológia.

Az autógyártó szoftverfrissítéseit számontartó notateslaapp.com most azt jelentette, hogy egyes európai autókon megjelent a 2024.2-es szoftver, ám ennek pontos tartalma ekkor még nem volt ismert. A frissítést időközben már telepítette a német TFF fórum egyik tagja, aki megosztotta annak hivatalos leírását is:

A távolsági fényszórók mostantól kevésbé vakítják a többi járművezetőt és kerékpárost. A többi közlekedő észlelésével és a fényszórók egyes képpontjainak szelektív tompításával a távolsági fényszóró hosszabb ideig égve maradhat, ami jobb éjszakai látást tesz lehetővé. A bekapcsolásához lépjen a Világítás > Adaptív távolsági fényszóró elemre a jármű beállításainál.

Az első tapasztalatok pozitívok, a frissítés hírét megosztó dracon nevű felhasználó szerint a 8-as Golf mátrix lámpáinak szintjét hozza az új szoftver. Sajnos az autó továbbra sem tudja, hogy lakott területen tilos a távolsági fényszóró használata, de legalább amikor valaki szembe jön, jól láthatóan kikapcsolja azokat a pixeleket, amelyek zavarnák a másik autóst. Állítólag a kanyarokba is jól bevilágít a lámpa, és megszűnt a zavaró villódzás, a fényszóró gyakori ki-be kapcsolgatása is.

Forrás: dracon, TFF

Az új funkció egyelőre azonban csak az új Model 3-ba érkezett meg, és érdemes észben tartani, hogy mivel erre soha még csak utalást sem tett a gyártó, nincs rá garancia, hogy a régebbi autók is megkapják. Ezzel együtt, mivel a hardver bizonyosan képes rá, elég jó az esélye a szélesebb körű frissítésnek, de elképzelhető, hogy az új Model 3 új alakú lámpabúrái már egy másik LED fényforrást használnak, és eltart egy darabig, míg a szoftvert hozzáigazítják a régebbi autók Samsung lámpáihoz is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.