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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Szinte láthatatlan alkatrész adhat extra kilométereket a villanyautóknak

elektromos autó

A Hyundai Csoport tegnap bemutatta Active Air Skirt (AAS) technológiáját, amely a járművek aerodinamikai tulajdonságainak javításával képes csökkenteni a légellenállást és az energiafogyasztást, s ezáltal növelni a hatótávolságot, miközben még a stabilitásra is pozitív hatással van.

Az AAS nem más, mint egy aktív légterelő köpeny az autó első lökhárítójába rejtve, amely magas sebességnél aktiválódik, és a kerekeknél kialakuló turbulencia megszüntetésével járul hozzá az alacsonyabb légellenálláshoz. Felmerülhet a kérdés, hogy miért csak az abroncsok előtt ereszkedik le az AAS, ahelyett, hogy teljesen lefedné az autó elejét. Mivel az E-GMP-s modellek fenéklemeze teljesen lapos, aerodinamikai szempontból hatékonyabbnak bizonyult ez a megoldás – írja közleményében a dél-koreai autógyártó.

A légterelők 80 km/h-s sebességnél bukkannak elő, és akár 200 km/h feletti tempónál is aktívak maradhatnak. A gumírozott alsó rész védi az alkatrészt a külső hatásoktól.

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

A Hyundai és a Kia a Genesis GV60 elektromos autómodellen tesztelte a technológiát, és állítólag nyolc ezrelékkel sikerült csökkenteniük a légellenállási együtthatót (Cd), amely 2,8 százalékos légellenállás-csökkenést jelent. A tesztek során az AAS technológiának köszönhetően mintegy hat kilométerrel nőtt a jármű hatótávolsága.

A Hyundai Csoport Dél-Koreában és az Egyesült Államokban is szabadalmaztatta az aktív szoknyát, és további teszteket követően sorozatgyártásba is viszik. A vállalat úgy véli, hogy a technológia kifejezetten olyan modelleken tud nagyobb hatást elérni, melyeken nehezebb az aerodinamikai teljesítmény javítása, például SUV-ken.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.