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
auto
2024. 10. 31. csütörtök

Miért fontos a helyes guminyomás?

autógumi
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

A guminyomás megfelelő beállítása a gumi élettartama, valamint a jármű kedvező fogyasztása érdekében egyaránt lényeges. Utóbbi elektromos autó esetében különös jelentősséggel bír, mivel a villanyautókban nem csak magasabb üzemanyag-számlát, de a hatótáv csökkenését is eredményezi a nagyobb fogyasztás.

Az alacsony keréknyomás magasabb gördülési ellenállást, ezáltal nagyobb fogyasztást, valamint a gumiabroncsok túlmelegedését eredményezi. A túlságosan puha gumi esetén az abroncs futófelületének két széle fog erőteljesebben kopni. Általánosságban elmondható, hogy az előírtnál 0,5 barral alacsonyabb keréknyomás akár negyedével csökkentheti a gumiabroncs élettartamát, és 3-4 százalékos fogyasztásnövekedést eredményez.

A túlságosan keményre fújt gumiabroncs „kikerekedik”, ezért a futófelület közepe fog gyorsabban kopni. Mivel ebben az esetben is lecsökken a gumi és az út között érintkező felület, a túlságosan magas keréknyomás a tapadás csökkenését eredményezi, azaz biztonsági problémát jelent, ezért nem javasolt a kerekeket az előírtnál magasabb nyomásra fújni.

A gumiabroncs, és a benne lévő levegő a használat során felmelegszik, a légnyomás növekszik. Az előírt nyomást mindig hidegen kell beállítani, tehát nem egy hosszabb autópályázás után.

A gumi előírt nyomását szerencsére nem csak a járművekhez mellékelt használati útmutatóban, de az autóra ragasztott matricákon is fel szokták tüntetni. Ez a matrica elektromos autók esetében jellemzően a B oszlopon található, így a vezető ajtót kinyitva ellenőrizhetjük az adatokat, hagyományos meghajtású járművek esetében pedig leggyakrabban a tanknyílás ajtajának belső oldalára szokták felragasztani. Lényeges, hogy a matricán feltüntetett érték a gyári méretű gumiabroncsokra érvényes, amennyiben a gyári mérettől eltértünk, a nyomást is ennek megfelelően módosítani kell.

Az Európai Unióban a 2014 novemberétől forgalomba hozott személyautókban kötelező a keréknyomás érzékelő alkalmazása, így a 10 évnél fiatalabb modellek esetében – ami az elektromos autók túlnyomó többségére teljesül – a műszerfal is figyelmeztet, ha nem megfelelő a keréknyomás.

A guminyomást rendszeresen ellenőrizni kell, nem szabad az évente kétszer esedékes gumicserénél a gumisműhelyre bízni a feladatot. Mivel a hőmérséklet is befolyásolja a nyomást, aki négyévszakos gumit használ, különösen a tavaszi és őszi hőmérséklet változásnál figyeljen oda, hogy beállítsa a megfelelő nyomást.

A négyévszakos és a nyári gumiabroncs előnyeit és hátrányait az alábbi cikkben gyűjtöttük össze.

Nyári gumi vagy négyévszakos?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.