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
auto
2024. 04. 23. kedd

Berlinben is gyárthatják majd a Tesla kamionját

A tegnapi napon a Giga Berlinbe látogatott Elon Musk, és beszélt a gyárba érkező új projektekről is.

Ebből eddig csak egy volt ismert.

Óvatos megfogalmazások

Bár a látogatásról szóló német sajtóhírek kicsit bátrabb címekkel jelentek meg, érdemes észben tartani, hogy Musk nem új termékek bejelentése végett érkezett a gyárba, így konkrét gyártási időpontokról sem beszélt. A vállalat vezérigazgatója a gyújtogatás és a gyárleállás után, egy előre nem tervezett négyórás látogatást tett a gyárban, amelynek célja elsősorban a morál javítása volt.

A támadást követően gyakran előkerült, hogy a cég vajon marad-e Németországban, vagy legalábbis az új termékeket ott akarja-e majd gyártani, vagy esetleg máshol épít gyárat. Ez sem a jelenlegi munkaerő megtartásának, sem a toborzásnak nem tesz jót.

Musk a dolgozók kérdéseire is válaszolgatott a találkozó során, és itt hangzottak el az ominózus mondatok.

Egy a német Handelsblatt által látott videón valaki a Tesla Semiről kérdezte a cégvezetőt, aki erre úgy válaszolt, hogy, igen, szerinte lenne értelme a kamiont a Giga Berlinben is gyártani. Hogy ez már konkrét, a második fázisban építendő gyártócsarnokokat érintő terveket jelent-e, az viszont nem derült ki.

Hasonlóan megkérdezték Muskot a vállalat 25 ezer dolláros, Redwood kódnéven fejlesztett kisautójáról is, amelynek kapcsán a cégvezető már tavaly év végén megosztotta, hogy a Giga Berlinben is tervezik annak gyártását. A tervek ennek kapcsán nem változtak, válaszában Musk úgy fogalmazott, igen, hosszú távon mindenképp Berlinbe érkezik a típus.

A 25 ezer dolláros kisautó kapcsán a beszállítóktól folyamatosan az az információ szivárog, hogy a vállalat 2025 harmadik negyedévére tervezi a gyártás megkezdését, ekkorra kell készülniük az alkatrészekkel. A napokban az Evercore befektetési bank egyik elemzőjére hivatkozva több lap is azt írta, az új kis Tesla valószínűleg csak 2027-ben kerülhet piacra, ám ez a szalagcím nem egyezik a forrásanyaggal. Chris McNally egy a texasi gyárban tett látogatás után azt írta jelentésében, szerintük 2026-ban legfeljebb 500.000 darab készülhet a típusból, és az egymilliós darabszámra 2027-ig kell majd várni.

A Tesla jelenleg ismert tervei szerint az új típus gyártását a Giga Austin kezdi majd meg, és ha itt már megoldották az új gyártási módszerek gyermekbetegségeit, akkor replikálják a gyártósorokat Mexikóban, illetve további gyárakban.

Fizetésemelés

A látogatást követően a gyár üzemi tanácsának képviselője azt is megerősítette, hogy az inflációt kompenzáló prémium mellett 18 százalékot is elérő béremelést hajtanak végre a Giga Berlinben. Ez valószínűleg nem azt jelenti, hogy mindenki pont ennyit kap majd, és az időzítés sem lehet véletlen, hiszen hamarosan új üzemi tanácsot választ majd a gyár.

Sajtóhírek szerint a fizetési csomag részeként az alkalmazottak kedvezményes autóvásárlási lehetőséget is kapnak majd.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.