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
auto

Se nem robotok, se nem taxik, de újra járnak a Cruise robotaxijai

önvezetés
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

Minden kezdet nehéz, és különösen igaz ez az önvezető taxikra, amelyek ügyetlenkedése az elmúlt hónapokban számtalan furcsa, gyakran komikus szituációhoz vezetett az amerikai nagyvárosokban. 2023 októberében azonban jött egy fordulópont a robotaxik előretörésének történetében, amikor is a Cruise egyik sofőr nélküli Chevrolet Boltja érintett lett egy súlyos közlekedési balesetben. A vizsgálatok során biztonsági hiányosságokat állapítottak meg a járműveknél, továbbá kiderült, hogy a Cruise bizonyos információkat elhallgatott, így a kaliforniai közlekedési hatóság (DMV) felfüggesztette a taxik működési engedélyét.

Felfüggesztették a GM robotaxijának engedélyét

Mintegy fél évvel az eset után most újra megjelentek a vállalat elektromos autói az utakon Phoenixben, Arizona államban.

A General Motors leányvállalataként működő társaság blogbejegyzésében azt írja, hogy továbbra is elkötelezett amellett, hogy önvezető autókkal tegye biztonságosabbá és elérhetőbbé a közlekedést, és az október óta eltelt időszakban jelentős előrelépést tett afelé, hogy egy új vezetőséggel az élen, és külső szakértők tanácsait megfogadva visszaépítse a bizalmat a közösséggel és a hatóságokkal.

A Cruise autói most gyakorlatilag újra megtanulnak járni, és a folyamat során az első lépések még segítséggel történnek: a robotaxik jelenleg önvezető mód nélkül, sofőrrel a volán mögött járják a várost, és adatokat gyűjtenek többek között a jelzőtáblákról, jelzőlámpákról, és útfestésekről, melyeket integrálnak térképeikbe. A taxik egyelőre utast sem szállítanak.

Ezt a térképezési folyamatot idővel más nagyvárosokra is kiterjesztik. Ezt követően megkezdődhet az önvezető mód tesztelése, de egyelőre szigorúan emberi felügyelet mellett – azt azonban még nem tudni, hogy erre mikor kerülhet sor.

A cég hozzáteszi, hogy számos reform kidolgozása van folyamatban annak érdekében, hogy a Cruise taxik ismét biztonságosan szállíthassanak ügyfeleket, többek között frissítik az incidensekre való reagálási és válságkezelési protokollokat, megújítják a biztonsági tréningeket, és újra felveszik a kapcsolatot az egyes működési körzetek mentőseivel és tűzoltóival.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás