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
auto
2024. 11. 03. vasárnap

Ennél talán nincs feljebb – jön a Zeekr luxus kisbusza

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

A szedánok, SUV-k és komfortos kisbuszok után a high-end luxusbuszok piacán is szerencsét próbál a Zeekr. A kínai prémium elektromosautó-márka ráadásul nemcsak látszatra, hanem valójában igyekezett odatenni magát a négyüléses monstrummal.

Míg egyes márkák célszerszámként tekintenek a mini csapatszállítókra, és a lehető legtöbb helyet igyekeznek kihozni a legkisebb összegből, addig mások épp ennek ellenkezőjére hajtanak: a bőségesen rendelkezésre álló hely ad lehetőséget számukra a maximális komfort és luxus kibontakoztatására. A Volvót birtokló Geely tulajdonában álló Zeekr is utóbbi mellett tette le voksát, amikor megalkotta a 009-et, a Grand változattal pedig ezt most még egy kicsit tovább húzzák a kínaiak.

A jármű továbbra is egy kicsit megfaragott tégla formáját viseli kívülről, amin a különleges, 20 colos kovácsolt felnik – a Rolls-Royce megoldásához hasonlóan mindig fixált középső kupakokkal –, a tető szélein látható krómberakás, az A oszlop kettéosztása, a hátsó, tolóajtónál felhúzott övvonal és a legömbölyített orr igyekszik javítani. Mikrobuszhoz képest az összkép egyébként tetszetős, ám a lényeg nem itt található.

A belső az, amit igazán átszabtak a Zeekr emberei: a hatszemélyes kialakításból négyfőst csináltak, de nem csupán az egyik üléssor kiszedésével. Gyakorlatilag teljesen átalakították az utasteret. A lényeg a busz hátuljában található, ahol két darab különálló, minden földi jóval – kipárnázott, hangszóróval is felszerelt fejtámlákkal – ellátott fotel várja a szerencséseket, amik között egy hatalmas középkonzol található kihajtható tálcákkal és tárolókkal, illetve egy méretes kijelzővel a különféle funkciók irányításához. Persze nem ez a legnagyobb képernyő a mikrobuszban, az utasok ugyanis egy egyelőre nem tisztázott méretű, de az utastér nagyobb részét kitevő megjelenítőt nézhetnek, ami egyúttal elválasztja őket a vezetőfülkétől. Az amúgy sem rossz térérzetet tovább növeli az üveg panorámatető, a luxusélményért a bőr és fa installációk felelnek.

Az újdonság bemutatására egy hét múlva kerülhet sor, így egyelőre nincsenek hivatalos információk a műszaki tartalomról, de ha az alapot adó 009-ből indulunk ki, akkor egy 140 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból nyerheti majd az energiát. A teljesítmény 400 kW (544 lóerő) lehet, ami akár 4,5 másodperces százas sprintidőt eredményezhet – nem gyenge egy kisbusztól. A hatótáv a kínai – engedékeny – mérési szabvány szerint 822 kilométer is lehet, bár nehezen hihető, hogy egy ekkora jármű beéri 17 kilowattórával száz kilométerenként, de aki beruház majd egy ilyenre, valószínűleg nem a fogyasztáson fog fennakadni.

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

Kőrössy Balázs