PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A Mercedes-Benz eVito és eSprinter európai tesztvezetésén a cég megmutatta a sajtónak az évek óta dédelgetett SUSTAINEER projekt aktuális állását is. Akár ez is lehet a városi, úgynevezett last-mile kiszállítás következő formája. Nem mindenhol megoldás a 4 tonnás teherautó. Tényleg csak az utolsó kilométerre A Mercedes-Benz szervezetén belül létezik egy apró egység, ami minden aktuális modelltől függetlenül azon dolgozik, hogy a mérnökök következő generációs , fenntartható közlekedéssel kapcsolatos ötleteit valamilyen formában megvalósítsa. Ezeket az ötleteket az utóbbi években egy SUSTAINEER nevű furgonba építik be, aminek az első változatát három éve már mi is bemutattuk. Napelemes furgonnal tisztítaná a levegőt a Mercedes A tesztek azóta is folyamatosan zajlanak, és természetesen jöttek az új ötletek is, így a projekt ma már egy kicsit máshogy néz ki, mint 2021-ben. A lényeg, hogy a városi, utolsó kilométeres kiszállítást a legminimálisabb helyi kibocsátás mellett oldják meg, nem változott, csak a megoldás módja lett teljesen más. A berlini e-kerékpárgyártóval, az OnoMotionnel együttműködve kombinálták össze az elektromos kisteherautók és az elektromos teherkerékpárok előnyeit egy közös munkafolyamatba. Az új elképzelés szerint az eSprinter egy mobil minidepóvá alakul át, ami konténerbe csomagolva hozza egy kerékpárral és teherautóval egyaránt jól megközelítő helyre a kézbesítendő küldeményeket, amiket onnan az elektromos teherkerékpár visz tovább a címzettekhez. A konténerek átadása / cseréje után az eSprinter fordulhat újra, vagy a depóból más helyszínekre is ki tud szállítani hasonló konténereket, ahelyett hogy a küldemények átadása alatt ott kellene állnia a városban. Ez nemcsak a sűrű városközpontokban, de akár kertvárosi vagy vidéki környezetben is felgyorsíthatja a kézbesítést, és a városközpontok boltjainak és szolgáltató egységeinek az áruellátására is bevethető. A küldeményeket még az elosztó központban készítik elő a speciálisan erre a célra fejlesztett konténerekbe. Ezek a keréken guruló szekrénykék nemcsak az eSprinterbe illeszkednek kényelmesen, hanem az elektromos teherkerékpárhoz is megfelelő méretűek. A konténerekből a hosszú, magas felépítményű eSprinterbe kettő is befér egymás mögé, a be- és kipakolást pedig hidraulikus emelőkar segíti. A raktérbe a konténerek mellett a futárcég partnerek ajánlására polcrendszert is kialakítottak a méretesebb csomagok számára. A konténernek köszönhetően a depóból az adott körzetbe szánt csomagokat nem kell egyesével átpakolni, hiszen címzett szerint már eleve szét vannak válogatva. Néhány mozdulattal a teljes konténer áttehető a kerékpár csomagtartó részébe. Az eSprinter így nem kell az út szélén álljon, amíg a futár átadja a csomagokat, hamar visszatérhet a központba, hogy egy újabb e-cargo kerékpárnak konténert vigyen. Ezzel jelentősen növelhető a kiszállítás sebessége és hatékonysága. Ráadásul a teherkerékpár sokkal kevesebb helyet foglal el, így könnyebb vele parkolni a városban, és az elfogadottsága is jobb, mint egy 3,5-4 tonnás teherautóé. A kézbesítőt az Ono e-cargo kerékpáron egy külső burkolat védi az időjárás viszontagságaitól, és mivel akár közvetlenül az épület előtt is meg tudnak állni, az egyes csomagokkal kevesebbet kell sétálni. Az 1,4 kWh-s, könnyen cserélhető akkuval felszerelt kerékpár akár 25 km-es hatótávra is képes, és 6 km/h-s sebességig emberi erő nélkül is fel tudja gyorsítani a kerékpárt. Az elektromos teherkerékpárral való kombináció mellett a Sustaineer továbbra is egy technológiai demonstráció, amiben a Mercedes-Benz Vans üzletág mérnökei számos innovatív megoldást igyekeznek beépíteni. A kabin fűtése terén már az eredeti megoldás is próbált újdonságot becsempészni az autóba, így lett fűtött a biztonsági öv sofőrhöz érő része. Az újabb változatban ennél tovább mentek, így már nemcsak az öv, de az ajtó, a padló a lábak alatt és a kormányoszlop alsó burkolata is speciális fűtőelemeket kapott. Ezek a folyamatos ki- és beszállások után is kellemes meleget árasztanak. A kísérletek szerint -7 °C-ban 25%-kal, +5 °C-ban pedig akár 50%-kal is képes csökkenteni azonos komfortszint mellett a kabin fűtéséhez szükséges energiát a hagyományos légbefúvásos rendszerhez képest. Ráadásul még a zajkibocsátás is csökkenhet, hiszen a légfűtés ventilátorainak sem kell olyan magas fokozaton működnie. Szintén az eredeti Sustaineerben kezdték meg a kísérletet az eSprinter körüli levegő tisztítására. Az autó aljára épített légszűrő rendszer a kerekekről, a fékekről és a többi jármű által az útról felvert apró részecskéket (PM10) szűri ki a levegőből. A Mann+Hummel által gyártott légszűrő rendszerrel felszerelt járművek már egy pilot projekt keretében is bizonyítottak. Az osztrák posta graz-i egysége 2022 augusztusától 2023 novemberéig használt két darab ilyen eSprintert, járművenként 36,5 ezer km-t megtéve. Álló helyzetben, töltés közben és 35 km/h-s sebesség alatt a rendszer 55%-kal csökkentette a PM10 részecskék számát a jármű közvetlen környezetében. A begyűjtött szennyezés 35%-a származott közvetlenül járművek kibocsátásából, míg 61% az útról felvert szennyeződés volt. A rendszernek nem volt negatív hatása a járműre vagy a kiszállítási tevékenységre. A Sustaineer továbbra is csak egy kísérleti projekt, de már folynak a tárgyalások az itt elért eredmények végső termékben való felhasználásra. A futárcégek állítólag már aktívan érdeklődnek a megoldás iránt. Villámteszt: Mercedes-Benz eSprinter Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!