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 A Mercedes-Benz Sustaineer nevű tanulmányautójában mutatja meg, hogyan lehet a lehető legtisztább, legcsendesebb és leghatékonyabb a városi csomagszállítás. A busz tetejére 4,8 m2 napelem, az utasterébe a járművezető testét melegen tartó fűtőrendszer, az autó aljára pedig a levegőt a többi közlekedő szennyezésétől is megtisztító szűrőrendszer került. Szerencsére már hazánkban is növekszik a postai- és futár flottákban a tisztán elektromos járművek száma, egyes európai nagyvárosokban bizonyos ultra alacsony kibocsátású területeire pedig már nem is hajthatnak be a dízel üzemű járművek, így nem is kérdés az elektromos csomagszállítók létjogosultsága. A csomagkiszállítást végző járműveknek nincs szüksége hatalmas akkumulátor kapacitásra sem, mivel gyakran nem mennek többet napi 30-80 kilométernél, így a tetőre szerelt napelem is jelentős mértékben tudja csökkenteni az üzemeltetés környezeti terheit. Erre a szegmensre céloz a Mercedes-Benz Sustaineer tanulmánya.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 Tiszta városi levegőt A kipufogó elhagyásával az autók helyi káros anyag kibocsátása jelentős mértékben csökken, így a szennyező anyagok között felértékelődik az aszfalt, a fékbetétek és a gumiabroncs kopásából származó szálló por. A fékbetétekből származó por egy elektromos járműben a regeneratív fékezésnek köszönhetően jelentősen csökken, a Mercedes ezen kívül alacsony károsanyag-kibocsátású, kopásálló öntöttvas, kerámia bevonattal ellátott féktárcsákkal szerelte fel a Sustaineert, ezzel tovább csökkentve a kopást és az ezzel járó finom szemcsék képződését. A hidrogén üzemű járművekről terjedt el a közelmúltban, hogy nem nulla, hanem egyenesen negatív a káros anyag kibocsátásuk. Ez annak köszönhető, hogy az üzemanyagcella működéséhez a városi levegőnél tisztább levegőre van szükség, ezért komoly szűrőrendszerekkel tisztítják meg az egyéb járművek által szennyezett levegőt. A Mercedes-Benz akkumulátoros elektromos tanulmányautójának működéséhez nincs szüksége ennyire tiszta, szűrt levegőre, de a városlakóknak igen, ezért a Sustaineer alvázára a Mann + Hummel szűrési specialistákkal együttműködve fejlesztettek egy szűrőrendszert, melynek köszönhetően akár 50%-kal csökkenthető a finom por (PM10) mennyisége a levegőben. A furgon aljára egy optimalizált légcsatorna-rendszer került a járművek alsó tengelyének magasságában (amely azonos a kisgyermekek, babakocsik magasságával), mivel ebben a magasságban a legnagyobb a szennyező anyagok koncentrációja. A rendszerbe épített szűrőt évente egyszer kell cserélni. A passzív rendszert egy elszívó ventilátorral kombinált második szűrő követi, amelynek előnye, hogy nem csak nagyobb tempónál, de lassan haladva, vagy akár álló helyzetben, például töltés közben is tisztítja a jármű a levegőt. A járművet felszerelték finomrészecske-érzékelővel is, így mérhető a levegőben a finom részecskék koncentrációja és ennek megfelelően szabályozható a szűrési szint. Energiát a napból Gyakran felmerül az ötlet, hogy az elektromos autók tetejét napelemekkel ellátva töltés nélkül is közlekedhetnénk. Sajnos a jelenlegi legmodernebb napelemek hatékonyságát és a személyautók tetőfelületét számításba véve mindössze napi néhány kilométerre elegendő energiát termelhetünk meg. Egy furgon teteje azonban lényegesen nagyobb, így a Sustaineer 4,8 m2 napelemet is kapott, melynek csúcsteljesítménye 850 Watt (Wp). A napelemes rendszer természetesen folyamatosan aktív, azaz a jármű kikapcsolt állapotában is energiát termel. Az éves hozam az árnyékolás mértékétől, a napsugárzás intenzitásától és a földrajzi elhelyezkedéstől függ, így például a németországi Baden-Württemberg tartományban a napelem 828 kWh energiát tud termelni évente, de a spanyolországi Sevillában évi 1259 kilowattóra is összejöhet. Az eSprinter 32,9 kWh/100 km fogyasztását figyelembe véve ez éves 2500, illetve 3800 kilométeres hatótávot tesz lehetővé külső töltés nélkül, azaz kizárólag a napelemek energiáját felhasználva. A napelemek energiája természetesen nem csak a meghajtó akku töltésére fordítható, a jármű utasterének vagy rakterének hűtésére, fűtésére, valamint okostelefonjaink, laptopjaink és egyéb akkumulátoros eszközeink töltésére is felhasználhatjuk. A jármű energiafelhasználását olyan megoldások is javítják, mint például a külső tükrök helyett a légellenállás csökkentése céljából felszerelt kamerarendszer. Csendes működés A szálló por mellett a zajszennyezés is károsítja életminőségünket, így az autóra szerelt alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok előnye nem csak a kevesebb szilárd részecske, de az alacsonyabb gördülési zaj is. Persze az EU szabályozásoknak hála ebből nem sokat veszünk majd észre az autóra szerelt kötelező zajgenerátornak köszönhetően. A kisteherautókra jellemző tolóajtó helyett egy ún. Speed Delivery Door ajtóval szerelték fel a Sustaineert, amelynek nyitása nem csak gyorsabb, de csendesebb is. Ott fűt, ahol kell Többek között a munkaerőhiány is arra ösztönzi a cégeket, hogy az alkalmazottak, ez esetben a járművezetők számára minél komfortosabb munkakörülményeket biztosítsanak. A futár autók ajtajait állandóan nyitogatják, így a viszonylag nagyméretű vezetőfülkének esélye sincs felmelegedni télen. A Mercedes-Benz ezért a ma már megszokottnak számító ülés- és kormányfűtés mellett a biztonsági öveket is ellátta fűtőszálakkal. A 70 W elektromos teljesítmény a járművezető felső testének biztosít kellemes melegséget, ahol különösen sok hőmérséklet-receptor található testünkben. Ezen kívül további hatékony hőmenedzsment megoldást alkalmaztak, például a légkondicionáló rendszer zónákra osztását, amellyel nem csak a komfortot, de a jármű hatótávolságát is növelik, miközben az utolsó mérföldes kiszállítás karbonlábnyomát tovább csökkentik. A fűtési rendszeren kívül a járművezető egészségét és közérzetét rendkívül hatékony belső szűrőrendszer biztosítja, amely a kellemetlen szagok mellett a pollentől és a finom részecskéktől is megszűri a vezetőfülke levegőjét. A járművezető fittségét és koncentrációját a napellenzőbe épített Daylight+ fénymodul fokozza, mivel a kutatások arra az eredményre vezettek, hogy a nappalihoz hasonló fénnyel megvilágított fülkében a sofőrök éberebbek és kevesebb hibát követnek el, mint mikor monoton körülményeknek vannak kitéve. Újrahasznosítás és környezetbarát alapanyagok A Mercedes-Benz Vans 2022-ben fenntartható javítási koncepciót vezet be az akkumulátorok tekintetében, amely meghosszabbítja a járművekbe szerelt nagyfeszültségű akkumulátorok élettartamát. A körkörös gazdaságban a „csökkentés”, „újrafelhasználás”, „újrahasznosítás” hármasához negyedik pontként hozzáadódik a „javítás”. Mellette természetesen az akkumulátorok minél nagyobb mértékű újrahasznosítását is szorgalmazzák, így 2030-ra a cél, hogy a jelenlegihez képest 40 százalékkal csökkentsék a hajtásrendszerekben és az akkumulátortechnológiában használt elsődleges erőforrások felhasználását. Az emberi jogok védelme érdekében az autógyártó a jövőben csak minősített bányákból szerzi be a lítiumot és kobaltot tartalmazó akkumulátorcellákat. A Sustaineer tanulmány az elektromos hajtásláncon kívül számos előretekintő megoldást mutat be a természeti erőforrások megőrzésére az újrahasznosított anyagok fokozott felhasználása révén. Jó példa erre az újrahasznosított polipropilénből és használt gumiabroncsokból készült alvázburkolat, valamint az újrahasznosított háztartási hulladékból készült UBQ töltőanyag. Az UBQ szintetikus anyagát mindenféle háztartási szemétből gyártják, az élelmiszer- és kerti hulladéktól a pelenkákig, papíron, kartonon és vegyes műanyagokig. Az izraeli startup megtalálta a módját, hogy ezt a keveréket homogén anyaggá alakítsák, amelyben a szerves hulladékot természetes összetevőkre bontják. Az így előállított műanyag helyettesítheti az autóalkatrészek gyártásánál használt hagyományos műanyagokat, ráadásul az UBQ gyártási eljárása is rendkívül hatékony, alacsony hőmérsékleten megy végbe és nem igényel vizet, az átalakítási folyamat során nem keletkezik melléktermék. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!