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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A BMW-nek nem jutott a Merci és a Volkswagen villanyautós problémáiból

elektromos autó piac
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

A média az utóbbi hónapokban tele volt a „villanyautós lufi” kidurranásának hírével, pedig egyelőre globálisan, a május végi adatok szerint még mindig 10 százalék körüli az éves növekedés. (A féléves adatokra még pár hetet várni kell).

De ez nem jelenti azt, hogy minden régió és minden autógyártó egyformán jól teljesít idén.

BMW Csoport

A német trióból a BMW lehet a legbüszkébb a számaira.

Bár a csoport eladásai összességében 0,1 százalékkal csökkentek, ez teljes egészében a modellváltáson áteső MINI számlájára írható. Persze ez a modellváltás azért egy kicsit felemás kifogás, mert az új MINI Cooper gyártása már 2023 októberében (10 hónapja), a Countrymané pedig 2023 novemberében (9 hónapja) megkezdődött, de nyilván az új típusok felpörgetése nem villámgyors művelet.

Az elektromos eladások tekintetében viszont azon kevés autógyártók közé tartozik a bajor cég, akik 2024 első félévében is növekedést mutattak, még ha az a korábbi éves 100 százalékról 25 százalékra szelídült is.

A márkák közül a MINI mellett a Rolls-Royce is csökkent, bár ez darabszámban elenyésző a teljes csoport volumenéhez képest.

A régiók tekintetében a vállalat eladásai Európában és Ázsiában csökkentek – és ebbe beletartozik a két kiemelt régió, Németország és Kína is. Ezt nagyjából ellensúlyozta az amerikai növekedés.

Ezek egyébként a BMW teljes palettájára vonatkoznak, a villanyautókról külön regionális bontást nem kaptunk, pedig érdekes lett volna ez is.


A villanyautók kapcsán nem volt egyszerű összegereblyézni az eladási számokat sem, a MINI elektromos értékesítési adatait most nagyon takargatta a gyártó, de azért pár órás munkával sikerült kihámoznunk az adatokat. Bizonytalanságra ad okot a Rolls-Royce, amely elvileg tavaly év végén megkezdte első elektromos modellje kiszállításait, de erről sem árul el adatokat a vállalat, viszont valószínűleg csak pár tucat autóról lehet szó.

A BMW-nél tehát továbbra is az látszik, hogy a gyártó eladásai pár éve stabilizálódtak az évi 2,5 milliós darabszámon, innen növekedni nem nagyon tud, de a kuncsaftjainak egyre nagyobb százaléka választja a tisztán elektromos kínálatot, amely most már az eladások 15,7%-át tette ki.

Mercedes-Benz Csoport

Stuttgartban ennél rosszabb híreket közöltek, ismét elég nehéz üde színfoltot találni a cég eladási adataiban. Itt az elektromos furgonokkal gyűlt meg a bajunk, mert ezeket az adatokat nem tették minden vizsgált évben könnyen elérhetővé, de végül kis kutatómunkával sikerrel jártunk.

Hasonlóan nehéz volt a Mercedes-Benz Cars másik márkájáról, a Smartról tényszerű adatokat találni. Tudjuk, hogy ott is húzódó modellpaletta váltás van, az új modellek egyelőre vagy nem fogynak jól, vagy nem tudják őket gyártani. A vállalat valószínűleg ezért takargatta az adatokat és nem bontotta ketté a két márka számait – mi meg végül feladtuk és maradtunk a Mercedes-Benz Cars szintű statisztikánál.

A Mercedesnek nemcsak az összeladásai csökkentek 5,5 százalékkal, de a villanyautóiból is 16 százalékkal kevesebb fogyott (ebben benne vannak a kisáruszállítók – Vans – is).

Regionális bontásban Európa egészében nem volt túl nagy dráma, enyhe csökkenést látni, a hazai piacon viszont már rosszabb volt a helyzet. Az igazán kemény dió Ázsia, illetve azon belül is a világ legnagyobb autópiaca, Kína, ahol közel 9 százalékkal romlottak az adatok.

A cég villanyautóinál nemcsak személyautóknál (-17,2%), de a kisáruszállítóknál is romlottak a számok (-6%).

 

Volkswagen Csoport

A Volkswagen Csoportnál, ha csak 0,6 százalékkal is, de hajtáslánctól függetlenül csökkentek az autók eladásai, és bár erre a grafikonjainkon külön nem tértünk ki, különösen a prémium márkák teljesítettek rosszul: Audi -8,2%, Bentley -22,8%, Porsche -6,8%.


A vállalat villanyautó-eladásai is csökkentek 1,4 százalékkal, ami mindent összevetve nem vészes, de márkánként eltérő a változás.

A Volkswagen (személyautók), illetve az Audi egy paraszthajszállal növelték elektromos eladásaikat, míg a csoport többi márkájánál estek a számok.

A féléven belül az utolsó három hónapban egyébként a Seatnál és a Škodánál 16-18 százalék volt a mínusz, ami nem túl jó előjel.

A regionális bontásban erős, 15 százalékos európai és amerikai visszaesés látszik a villanyautóknál, de a korábban problémás Kína 50 százalékkal emelkedett. Igaz, utóbbihoz jelentős árengedmények voltak szükségesek – az ID.4 Crozz a forgalmazása elején még 192 ezer jüanról indult, most 140 ezer alatt van, míg az ID.3 ára 143 ezerről 126 ezerre mérséklődött.

Rangsor

Hogy ezek az elektromos számok jók, vagy rosszak, az nem feltétlenül egy egyszerű kérdés.

A globális villanyautó-eladások továbbra is növekednek, jórészt annak köszönhetően, hogy az év eleji kínai gyengélkedés elég hamar megfordult. Ez jelentősen javította például a félév utolsó három hónapjában a BYD számait, amely autóinak 88 százalékát a hazai piacon értékesíti. A kínai gyártó így 17,6 százalékos pluszban zárta a félévet.

A Tesla is javuló eladásokat mutatott a második negyedévben és az év eleji 8,5 százalékos mínusz a második negyedévben 4,8 százalékra mérséklődött, így a félév átlaga -6,5% lett, ami persze nem jó, de az év eleji világvége hangulat túlzónak bizonyult.

A BMW-nél maximum annyin lehet fanyalogni, hogy a korábbi 100 százalékos növekedés a negyedére mérséklődött, de ebben a piaci környezetben ez még mindig egy remek eredmény. A Mercedes és a Volkswagen csoport számain nem nagyon lehet viszont örömködni – utóbbinál főleg a trend az aggasztó, mert a második negyedév húzta lefelé az átlagot.

Ugyanakkor az is igaz, hogy darabszámban ezek a gyártók – saját magukhoz képest – még mindig viszonylag szerény elektromos gyártással rendelkeznek, így egy-egy bombasztikus növekedés százalékosan ugyan jól néz ki, de darabszámban a világ vezető villanyautó gyártóinak pár napi termelésével egyenlő.

# 2024 H1 2023 H1 2022 H1
1 830.766 889.015 564.743
2 726.153 616.810 323.519
- - - - -
VW Csoport 317.200 321.600 217.200
BMW Csoport 190.622 152.936 75.891
Mercedes-Benz Group 101.600 121.600 55.600

Talán a legkorrektebb mérőszám a saját eladási darabszámban a tisztán elektromosok aránya.

Ebben a tekintetben a BMW csoport nagyon jól teljesít, és ha az 50 százalék körüli EU vám nem vágja agyon a MINI-t, akkor még van benne további növekedési potenciál is, amint a brit márka kiheverte a modellváltások okozta visszaesést.  A BMW Csoport 15,7 százalékos villanyautó aránya felette van a globális BEV eladásoknak (~11%), így ez mindenképp remek eredmény. A következő nagy ugrásra viszont lehet, hogy a Neue Klasse igazi tömegtermeléséig kell várnunk, hiszen az elmúlt évek növekedése egy jelentős palettabővítésnek volt köszönhető, és most már szinte minden méretben létezik villany BMW – van i4, i5, i7, iX1, iX2, iX3 és iX (~X5 méret) is.

A Volkswagennél és a Mercedesnél azonban már viszonylag nehéz ilyen pozitív jeleket találni, ugyanis még a saját gyengülő eladásaikon belül is csökken, vagy stagnál az elektromosok aránya. Talán az ID.3 egyre erősödő német eladásai és a javuló kínai villanyautós számok lehetnek egy apró fénysugár Wolfsburgban, Stuttgartban viszont át kell gondolni, hogy mit szúrtak el.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.