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 A stuttgarti székhelyű Uscale az elektromobilitás témájában készít rendszeresen felméréseket, ügyfelei között pedig olyan nagy autógyártók vannak, mint az Audi, a BMW, a Ford, a Hyundai, a Kia, a Mercedes-Benz vagy a Volkswagen, de számos ismert töltőszolgáltató, biztosítótársaság, autóipari beszállító is rendszeresen megvásárolja adataikat. Most ismét elkészült a DACH régió, azaz Németország, Ausztria és Svájc villanyautós felmérése, amelyet egy ötezer fős mintán végeztek. Döbbenetes különbségek A Uscale 175 oldalas anyagából 30-at tettek elérhetővé ingyen a sajtónak, ám a legtanulságosabb számok így is benne vannak a válogatásban. Kétségkívül a legérdekesebb és legnagyobb port felverő adatsor az ún. NPS szám, a net promoter score. Az angol kifejezés azt takarja, hogy egy márka tulajdonosai közül mennyivel többen ajánlanák az autójukat egy barátjuknak, mint ahányan lebeszélnék róla őket. Forrás: Uscale Az összes választ bemutató grafikonban zöld szín jelzi azokat, akik kifejezetten ajánlanák, szürke, akik semlegesen válaszoltak, piros pedig a tulajdonosok azon köre akik inkább lebeszélnék, eltanácsolnák az ismerőst az adott márkától. A felmérés összességét nézve a válaszadók 43 százaléka ajánlaná saját autóját jó szívvel, 37 százalék semlegesen nyilatkozott a kérdésben, 20 százalék pedig kifejezetten lebeszélné a barátját, ha olyan autót szeretne venni, mint ami neki van. Ám, ahogy a kutatás készítői is megjegyzik, az egyes márkák között hatalmas különbségek vannak. # Márka NPS 1 Tesla 66 2 Porsche 59 3 BMW 50 4 Hyundai 43 5 Kia 42 6 Polestar 37 7 Volvo 31 8 Mercedes 31 9 Genesis 24 10 Fiat 22 11 Ford 28 12 Skoda 26 13 BYD 19 14 VW 15 15 Cupra 6 16 Smart 6 17 Renault 1 18 Audi -12 19 Dacia -12 20 Mini -17 21 MG -18 22 Nissan -29 23 Opel -44 24 Citroën -55 25 Peugeot -58 A Tesla és a Porsche tulajdonosoknak 71, illetve 64 százaléka ajánlaná saját autóját barátainak, ám ami talán ennél is figyelemreméltóbb, mindössze 5-5 százalékuk mondaná azt, hogy ezt a márkát biztosan ne válassza ismerősük. Ennek megfelelően az NPS szám ennél a két márkánál 66, illetve 59, ami kiemelkedő a felmérésben. 50-es NPS felett már csak a BMW van a lista harmadik helyén. A bajorok autóit is nagyon szeretik a tulajdonosaik, 62 százalékuk ajánlaná a márkát, náluk azonban már egy picit több, 10 százalék a csalódott autósok száma. A Hyundai, a Kia és a Polestar vásárlóinak is több mint a fele szerzett jó tapasztalatokat. De nem mindenki vásárlói ennyire elégedettek. Az NPS listán a Renault-é az utolsó pozitív szám, de azért nagyon ők sem dicsekedhetnek vele, hogy mindössze 1 százalékkal többen ajánlják inkább a márkát, mint ahányan csalódtak a villanyautóikban. A Volkswagen csoport márkai a középmezőny alján, illetve a lista alsó felén végeztek, de a Škoda, a Volkswagen, és a Cupra tulajdonosai még legalább pozitív NPS egyenleget mutattak, még ha nem is túl kedvező Wolfsburgra nézve, hogy vásárlóik 15-25 százaléka kifejezetten lebeszéli ismerőseit ezekről a márkákról. A csoporthoz tartozó Audi azonban már egyértelműen a felmérés vesztese. A -12-es NPS száma azt jelenti, hogy a tulajok 37 százaléka nem ajánlaná a márka villanyautóit, míg pozitívan csak negyedük nyilatkozott. Nagyon rossz számokat kapott a MINI és a Nissan is, amelyek tulajdonosai közül 44, illetve 49 százalék tanácsolja el barátait a márka villanyautóitól. De a jelenleg még jó eladási számok ellenére az MG európai belépője sem túl sikeres, ugyanis akik már egy ideje vezetik az autóikat, azok közül mindössze 15 százalék ajánlaná azokat. Az igazi vesztes azonban egyértelműen a Stellantis. Alulról a harmadik helyre futott be az Opel, -44-es NPS számmal, de náluk legalább még akadt 10 százalék, aki elégedett, igaz 54 százalék tanácsolná el barátait a villámos logót viselő villanyautóktól. Házon belül ennél is rosszabb helyen végzett a Citroën, amely alulról a második -55 ponttal, a legutolsó pedig a Peugeot lett -58-as eredménnyel. Ennél a két márkánál mindössze a tulajdonosok 3-4 százaléka ajánlaná az autóját egy jóbarátnak, míg 60 százalék inkább eltanácsolná őket. Mi a baj? Hogy pontosan mi frusztrálja az autósokat egy-egy márkánál, és miben kellene javítaniuk, na az már a fizetős tartalom titka marad – valamiből a szerzőknek is meg kell élniük. Annyit azért az egyik dián kisilabizáltunk a félig kitakart számokból, hogy a Tesla, a Hyundai és a Kia felhasználói felületeit tartják az autósok a leginkább kiforrottnak, míg a lista alján a Ford, a Peugeot és a Citroën végeztek. A felmérés több más kérdésében az autókat három csoportba sorolták, a prémium és nem prémium mellett külön kategória volt a Tesla. Valószínű, hogy a Uscale autóipari ügyfelei a világ legnagyobb villanyautó gyártójához mérik leginkább magukat, ezért ezt a márkát kiemelten kezelték. A felmérés ingyenes anyagai között azt is felfedték, hogy mik az amerikai márka erősségei és gyengeségei a tulajdonosok szerint. Forrás: Uscale A számokból egyértelmű, hogy a villanyautós, illetve szoftveres kategóriákban van a legkevesebb gondja a gyártónak. A hatótáv, fogyasztás és töltés tekintetében 20-25 százalékkal kevesebben láttak fejlesztésre szoruló területet, mint az összes gyártó átlagának számai mutatták, a navigáció, az applikáció és a szoftverminőség terén pedig 30-41 százalékos az előnyük. Ahol a Teslák fejlesztésre szorulnak, az minőség és a zajcsillapítás – itt 21-23 százalékkal magasabb volt a negatív visszajelzés aránya, mint a többieknél. Kritika A felmérés eredményei mindenképpen tanulságosak, és a cég ügyfelei biztosan sok mindent ki tudnak majd olvasni a részletes számokból, ami segíti autóik fejlesztését. Az anyagban szereplő számok kapcsán azonban egy területen némi kritikát is megfogalmaznánk, ugyanis nem biztos, hogy minden márka esetén ugyanolyan minőségűek a számok. A DACH régióban megkérdezett 5000 fő kétségkívül rendkívül nagy minta, főleg ha az elektromos autók arányát nézzük a teljes flottában. A standard közvélemény kutatások 1000-es mintán készülnek, ez pedig ennek ötszöröse. A felmérés készítői ráadásul mindenkivel 15-20 percet beszélgettek, ami bizonyosan pontosabb adatokat eredményez, mint amikor valaki egymaga végig kattint egy online kérdőívet, hiszen így volt lehetőség arra, hogy meggyőződjenek róla, nincsenek félreértések. A részletekből azonban az is kiderül, hogy az 5000 fő nem egyenletesen oszlik meg az egyes márkák vásárlói között. Volkswagen tulajdonos 803, Hyundai és Tesla vásárló 571-570, de mondjuk még opeles is 130 volt a mintában. Vannak azonban olyan márkák, amelyektől csak 15-50 tulajdonos került be a felmérésbe. Forrás: Uscale Az is igaz azonban, hogy az eredmények nem túlzottan meglepőek és egybecsengenek a villanyautó-piacon látottakkal. Csökkenő eladások ide vagy oda, a Tesla még mindig a legnépszerűbb villanyautó márka az újautó-piacon, továbbra is impresszív a BMW elektromos eladásainak növekedése és a felmérésben alapvetően szintén jól szereplő Geely márkák (Volvo, Polestar) is egész jól jönnek felfelé. Talán csak a koreaiak szerepelnek jobb helyen, a felmérésben, mint azt az eladási számokból gondolnánk. Féléves statisztika: lassabban, de tovább nőttek a villanyautó-eladások Európában Ugyanakkor hiába van már több mint 25 villanyautója a Stellantis konszernnek, egyértelműen csúsznak le a villanyautós toplistákon, egyetlen típusuk volt csak a legfrissebb európai féléves Top 20-ban, az is 43 százalékot esett. Trónfosztás: egy kínai villanyautó-márka vezeti a hazai eladásokat A magyar piacon pedig 2024 első hat hónapjában 60 százalékot emelkedtek a villanyautó-eladások, ennek ellenére a Stellantis konszern értékesítési számai 46 százalékot estek. A Renault gyenge eredménye sem túl meglepő, ha tudjuk, hogy vezető modelljük, a Mégane E-Tech eladásai 14 százalékkal csökkentek Európában, hazánkban pedig 73 százalékkal zsugorodtak a Renault Csoport elektromos számai – és a Dacia sem végzett jó helyen a mostani felmérésben. Forrás: Uscale A Uscale anyaga kapcsán pozitívum, hogy miközben az autópiacon a céges ügyfelek vannak többségben, a felmérés válaszadóinak 82 százaléka magánszemély volt. Ez azért lényeges, mert míg egy cégautónál nincs, vagy csak részben van beleszólása az alkalmazottnak, hogy milyen kocsit kap (egy listáról választhat), a magánszemély a saját keresetéből vett olyan autót, amit szeretett volna. Ez viszont azt is jelenti, hogy a fenti felmérés nem mindig lesz egyenes arányban az autópiac egészével, hiszen a céges flottabeszerzések esetén a fenti szempontok valószínűleg kevésbé lényegesek, mint a flottaszerződés egyéb részletei. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!