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
auto
2024. 10. 09. szerda
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

Amerikából évek óta érkeznek fotók a hálaadáskor a Superchargerek előtt kialakuló sorakozásokról, de tavaly már Szlovéniában és Horvátországban is ingyenes éjszakai töltéssel igyekezett a nappali sorakozást csökkenteni a Tesla.

Rohamosan növekszik az elektromos autók száma, amit a töltőhálózat nem képes elég gyorsan követni, így nem csak a Tesla töltőknél, egyéb állomásoknál is egyre gyakoribb, hogy várakoznunk kell. Hiába tölthetők egyre gyorsabban, 10-20 perc alatt a modern elektromos autók, ha úgyis az ebéd teljes egy órájára az oszlopon hagyja a tulajdonos.

Olvasónk, „erelke”, is kellemetlen tapasztalatokról számolt be, azonban a kezdő villanyautósok edukációja és némi empátia sokat enyhíthet a helyzeten, amíg az elektromobilitás-szolgáltatók nem végzik el a szükséges fejlesztéseket. Következzen olvasónk beszámolója.

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

Az elmúlt héten déli tengerpartokon voltam, így többször is töltöttem a Balkán legdélebbi Ionity töltőjén, ahová az Adria déli részéről érkező forgalom éhesen és üres akkuval esik be, így hát sorakozás volt rendesen.

Nyolc autó sorakozik energiára éhesen az Ionity Gospic töltőállomáson (fotó: „erelke”)

A fenti fotón is látható, hogy az egyik töltőoszlopon senki sem tölt, bója is akadályozza a beállást, mivel a töltőoszlop nem működik. Felhívtam az Ionity-t, megkérdeztem tudnak-e róla. Nem tudtak, távolról újraindították és már működött is. Mint utólag kiderült, a helyi étteremből rakták ki a bóját, mivel nekik szóltak, hogy nem működik, az ügyfélszolgálaton azonban senki nem jelentette be a hibát.

A sorakozás fő oka azonban nem az egyik oszlop kiesése, inkább az volt, hogy az autók java 100%-ig töltött. Megkérdeztem tőlük, miért teszik ezt, hiszen a következő Ionity állomás (Sop) mindössze 211 kilométerre van, szinte minden modern autó eljuthat addig 80%-os töltöttségi szinttel.

Volt aki ebédelt, ezért nem sietett levenni az autót a töltőről, de a többség egyszerűen nem tudott arról, hogy az utolsó 10-20% betöltése lényegesen több időt igényel, mint a 80 százalékos szint elérése. Olyan autóssal is beszéltem, aki egyszerűen arra várt, hogy a mobiltelefonja jelezze, hogy az autója teletöltött, és még elégedetlenkedett is, hogy egy órásra nyúlt a töltés.

Sormáson is hasonlót tapasztaltam, két autó is 100%-ig töltött, igaz itt csak 5 perces várakozásra kényszerültem. Márkától és nemzetiségtől függően bárkivel beszéltem, a többségnek nem volt egyértelmű, hogy a végén lassan tölt az autója. Az egyik autós ráadásul töltés nélkül foglalt egy oszlopot: bedugta a Plug&Charge képes autóját, majd bezárta és sietett is az étterembe. Fel sem tűnt neki, hogy a töltés valamiért nem indult el.

Töltési etikett az Ionity honlapján: ha teltház van, türelmesen és biztonságos helyen sorakozz, ne foglalj parkoláskor két töltőhelyet, lehetőleg 20% alatt kezd a töltést, és 80%-nál fejezd be, így lesz a leggyorsabb a töltés. Ha végeztél, azonnal add át a töltőhelyet.

A legfontosabb tanulság számomra az volt, hogy érdemes beszélgetni az autósokkal, elmondani nekik, hogy nem érdemes megvárni a 100%-os töltöttségi szintet, ők maguk is előbb fognak hazaérni, még akkor is, ha egy további töltési megállóra van szükség, és a sorakozásra is kisebb eséllyel kerül sor, ha nem foglalják 5-10 kW teljesítménnyel töltögető autók 99%-os töltöttséggel a 350 kW-ra képes töltőoszlopokat.

Talán az elektromobilitás szolgáltatók nyomatékosabban is figyelmeztethetnék erre ügyfeleiket. Az Ionity Facebook oldalán rendszeresen közöl töltési tippeket és felhívja a figyelmet az etikus magatartásra, melyekben azt kéri, hogy ha 50 kW alá csökken a töltési teljesítmény, vagy 80% felett van a töltöttség, lehetőség szerint haladjunk tovább és ne foglaljuk másoktól a töltőoszlopot.

Amerikában a Tesla és az Electrify America bevezette az ún. torlódási díjat, ami azt jelenti, hogy nem csak akkor számolnak fel perc alapú parkolási díjat az autósoknak, ha feltöltött autójukat a töltőoszlopon felejtik, de zsúfolt töltőállomások esetén már akkor is, ha 80%-nál magasabb töltöttségi szintre töltik az autót.

Extra díjjal büntetheti a Tesla a teletöltést

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.