PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 13. péntek

Amerikától Kínáig épülnek a gigagyárak a nátriumos akkumulátoroknak

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

Ha a nátriumalapú akkutechnológiák előnyeit nézzük, csak idő kérdése volt, hogy mikor kezdődik el a beruházási boom ezen a területen is. Úgy tűnik, hogy erre már nem kell tovább várnunk.

Az amerikai Natron Energy augusztus közepén jelentette be, hogy egy gigagyárat tervez felépíteni Észak-Karolinában az általa fejlesztett nátriumion-akkumulátoroknak, ezzel közel egyidejűleg pedig két kínai cég is megerősítette szándékát, amely szerint összességében több mint 20 GWh éves gyártási kapacitást fognak létrehozni ennek az akkukémiának.

A kaliforniai székhelyű Natron Energy az észak-karolinai Edgecombe megyében fogja végrehajtani beruházását, amelynek végső termelési kapacitása évi 24 GWh lesz – írta augusztus 15-én megjelent sajtóközleményében a vállalat.

Hogy milyen ütemterv szerint fog megvalósulni a projekt, arról nem közöltek információt, de annyit elmondtak, hogy a gyár a teljes kapacitását 12 éven belül fogja elérni. Az 1,4 milliárd dolláros beruházás már a második nagy termelőüzemük lesz, miután az év elején megkezdte működését egy 600 MWh kapacitású gyár Michigan államban.

A Natron akkumulátorai az energiatárolási piacra készülnek, és a vállalat szerint a „kritikus energiaellátási, ipari és hálózati energiatárolási megoldások” iránti keresletet fogják kielégíteni.

A BluePack nevű, „porosz kék” katódanyagot alkalmazó akkumulátoruk 15 perc alatt feltölthető, egyáltalán nem gyúlékony, a várható élettartama pedig 50 ezer ciklus, a hátránya viszont, hogy jóval rosszabb az energiasűrűsége, mint a lítiumion-akkumulátoroknak. Mivel hűtés nélkül is rendkívül gyorsan feltölthető, illetve kisüthető, és naponta több ciklust is képes biztonságosan teljesíteni, az adatközpontok és más kritikus szolgáltatások szünetmentes tápellátásához nyújthat megoldást.

A Natron Energy az inflációcsökkentési törvény (IRA) alapján kilowattóránként 45 dolláros adójóváírást vehet igénybe az általa gyártott akkumulátormodulok után. A cég szerint a termékük az egyetlen UL-tanúsítvánnyal rendelkező nátriumion-akkumulátor a piacon.

Kép: Natron Energy

A kínai vállalatok azonban még ennél is előrébb járnak.

A Zhejiang Hu Na Energy egy 4 GWh-s éves termelési kapacitással bíró gyár építését jelentette be. Az üzem a tervek szerint később eléri majd a 20 GWh-s termelési kapacitást is – közölte a vállalat a projekt tavaly novemberi elindításakor. Az első, 4 GWh kapacitású fázis beruházása összesen 1,125 milliárd CNY (157 millió USD) volt, amelynek mintegy háromnegyedét a berendezések költségei tették ki.

Ezzel párhuzamosan a Harbin Bona New Energy nevű vállalat e hónap végén megkezdi egy 2 GWh kapacitású, nátriumion-akkumulátorokat gyártó üzem építését a Shanghai Metals Market információi szerint. A projekt a Heilongjiang tartománybeli Harbin városában fog megvalósulni. A létesítményben prizmatikus cellákat, illetve az energiatárolók rendszerintegrációját szolgáló egyéb berendezéseket gyártanak majd.

De Kínában léteznek már működő energiatárolási projektek is, amelyek lítium helyett nátriumot használnak.

A Datang Group kínai állami tulajdonú energiatermelő vállalat június 30-án közölte, hogy a Hubei tartománybeli Qianjiangban egy 50 MW/100 MWh kapacitású projektet kapcsolt a hálózatra, így ez lett a világ legnagyobb működő nátriumion-akkumulátoros energiatároló rendszere.

Kép: China Southern Power Grid

A technológia a támogatói szerint a nátrium alacsony költséget, hosszú élettartamot, nagy biztonságot és megfelelő energiasűrűséget ígér, bár a kritikusai szerint még mindig számos kihívással kell szembenéznie a költséghatékonyság terén.

Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.