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
auto
2024. 12. 25. szerda

Model X hétköznapok #27: két éve szívunk?

villanyautózás a gyakorlatban

Ebben a sorozatban egy nyolcéves, 245.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részben a navigációs rendszer érdekességeit elemezgettem, ezúttal pedig egy kétéves számvetéssel készültem, ugyanis 2024. december 2-án volt a kétéves évfordulója annak, hogy hozzánk került SaNYi.

Az első év összefoglalója (ami egyben egy általános bemutató is a korosodó Model X-ről) az alábbi cikkben olvasható, a sorozat összes cikke pedig ide kattintva listázható.

Model X hétköznapok #21: egy év a Teslával, avagy tartósteszt

Mennyit mentünk egy év alatt?

Évente körülbelül 30.000 kilométert autózunk, de az első évben a hosszú szervizelés miatt csak 26.000-et futott a Tesla.

Sajnos a második év sem lehetett teljes, két hetet idén is szervizben töltött SaNYi, erről azonban kivételesen nem a vásárlás után röviddel nagygenerálon átesett Model X tehetett, hanem egy figyelmetlen autóstárs.

Ha nincs ez a szünet, akkor túlléptük volna a harmincezres éves futást, így kerek egy esztendő alatt 29.989 kilométert autóztunk.

Mennyit töltöttünk?

A Teslafi adatai szerint összesen 8644 kWh energiát vételeztünk a töltőoszlopokból, amiből 7929 kWh került be az akkumulátorba.

Tesla Supercharger, Kolozsvár. Ha autópályán mennénk Marosvásárhely felé, akkor mintegy 10 kilométeres kitérő

A hiányzó 715 kWh elméletileg töltési veszteségekből, valamint az utastér és az akku álló helyzetben történő fűtéséből adódhat, ugyanakkor azt vettem észre, hogy a Teslafi nem mindig tud sikeresen megbirkózni a Voltie töltő napelemes termelésvédelem funkciója miatt folyamatosan változó töltőárammal, otthoni töltésnél a veszteséget gyakran nagyobbnak méri a valósnál, ha a töltő mérésével összevetem a Teslafi adatait. Sajnos a tévedés mértékéről nem készítettem feljegyzéseket, így csak azt tudom mondani, hogy a valóban felhasznált energia valahol 7929 és 8644 kWh között volt.

A két értékből számítva a 100 kilométerre eső teljes (tehát a töltőnél mért) fogyasztás 26,43 és 28.81 kWh között alakult, ami szerintem nem is rossz egy öreg, hőszivattyú nélküli, 7 kW-os utastérfűtéssel szerelt hétszemélyes autótól.

Szigetszentmiklós SuC

Szigetszentmiklós, utánfutóbarát SuC

Különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy idén is volt egy több mint 2000 kilométeres lakókocsis nyaralásunk, és két Miskolc-Budapest közötti rokon-költöztetős utánfutós körre is sor került.

Összehasonlításképp, egy 800 kilométeres Umag-Miskolc szakaszon a kis lakókocsinkkal az átlagfogyasztás 33,5 kWh/100 km lett.

Mennyibe került az üzemanyag?

Az akkuba töltött közel 8000 kWh energiából mintegy 5300 kWh AC töltőn (ebből 3700 kWh otthon) töltődött az autóba, 2700 kWh volt a DC töltés, melynek java, kb. 2500 kWh (ingyenes) Supercharger töltés volt.

Egyre ritkább, de még mindig akad ingyenes AC töltő (a képen egy Királyhágó utáni étterem vendégei által használható töltő, az ebéd ideje alatt 18 kWh ajándék energiát kaptunk)

A költségeket sajnos nem írtam, ráadásul otthoni napelem mellett nehéz kérdés az otthoni áramár meghatározása is. Amikor a napelemes rendszer bekerülési költségét és várható élettartamát próbáltam számolgatni, 12 Ft/kWh körüli eredményre jutottam, így számoljunk ezzel és az otthoni 70 forintos áramdíjjal is:

Töltési költségek 30.000 kilométerre
3700 kWh (+10% töltési veszteség) otthon,
12 vagy 70 Ft/kWh
49.000 Ft / 285.000 Ft*
1600 kWh (+10%) egyéb AC: 200 Ft/kWh
(valójában kevesebb, sok ingyenes töltés volt)
352.000 Ft
2500 kWh Supercharger
ingyenes vagy 170 Ft/kWh**
0 Ft / 425.000 Ft**
200 kWh egyéb DC: 200 Ft/kWh
(jelentős része külföldi, a magyarnál olcsóbb töltés)
40.000 Ft
Összesen: 441.000 Ft / 672.000 Ft / 1.097.000 Ft
* napelemes rendszer bekerülési költségével vagy 70 Ft-os lakossági „piaci” árral
** az én autóm ingyen tölt Superchargeren, de mi lenne, ha fizetni kellene érte

Száz kilométer energiaköltsége otthon kedvező, a napelemes rendszer árából kalkulált energiaárral kb. 1500 Ft, ami picit több mint 2 liter benzin ára.

Ha nem lenne otthon napelemes rendszerem, de az autóm ingyen tölt Superchargeren, akkor kb. 2240 forint lett volna 100 km költsége, ez 3-3,5 liter benzin ára.

Napelemes rendszer és ingyenes Supercharger nélkül 100 kilométer költsége már 3655 forint (kb. 5,5-6 liter benzin ára) lett volna, itt azonban meg kell jegyezni, hogy a fiatalabb, Supercharger hálózatot pénzért használó autók jellemzően kevesebbet is fogyasztanak, tehát ez is egy pesszimista értéknek tekinthető.

Hogy van az akku?

Az autót 187.000 kilométerrel 6 évesen vásároltam, az akku állapot első kiolvasására azonban csak fél évvel később, 2023 májusában került sor, majd’ 195.000 km futásnál a ScanMyTesla applikáció szerint a Nominal Full Pack értéke 71,6 kWh volt, ami 83,7%-os állapotot jelent.

Egy évvel később, 2024 májusában, 225.000-es kilométeróra-állásnál a Nominal Full Pack érték 71,3 kWh, ami 83,4%-nak felelt meg.

Ma, 2 évvel a vásárlás és másfél évvel az első kiolvasás után, a 245.000 kilométeres futást közelítve 69,4 kWh a Nominal Full Pack értéke, ez 81,2%-os SoH értéket jelent.

A ScanMyTesla azt állítja, 1239 feltöltési cikluson van túl az akku, ha hiszünk a szakértőknek, 2000 ciklus (kb. 400.000 kilométeres óraállás) körül várható a 70%-os érték. A fenti mérési eredményeket tekintve ez nem tűnik irreálisnak.

Az én véleményem, hogy az elmúlt 50.000 kilométer és 1,5 év alatti 2,5%-os degradáció abszolút vállalható egy 8 éves autónál, ahogy a negyedmillió kilométert közelítve a 81%-os állapottal is teljesen meg tudok békélni.

Energiatároló kapacitást tekintve azt mondhatjuk, hogy 50.000 kilométer alatt 2,2 kWh-val csökkent az akku energiatároló kapacitása, ami a teljes nálunk töltött időre a  műszerfalon kiírt 24 kWh-s átlagfogyasztással tekintve nincs 10 kilométeres hatótáv-csökkenés.

Mennyit jártunk szervizbe?

Az első év kellemetlen élményei után a második évben már szerencsére elkerültek a komolyabb problémák.

Korábban részletesen beszámoltam már egy január eleji garanciás féltengely cseréről, ami pénzbe nem, csak két budapesti útba, így miskolciként sok időmbe került.

Model X hétköznapok #22: már megint szervizben jártam

Nyáron sajnos két kevésbé kritikus probléma és egy másik autó is utolért.

A vezető oldali ajtót nyitó motor gyengélkedni kezdett, eleinte csak vonakodva nyitotta és zárta az ajtót, később kellemetlen hangot is adott, és próbált ellenkezni: amikor én nyitni akartam, ő inkább rámzárta volna az ajtót. Ez határozottan zavaró volt, de azért együtt lehetett élni vele.

A második meghibásodás: az egyik kulcs egyik pillanatról a másikra nem működött.  Nem az elem merült le, azt természetesen megpróbáltam cserélni. Reggel még nyitotta az autót, délben már nem.

Épp nyaraltunk, otthontól több mint ezer kilométerre, de szerencsére mindkét kulcs nálunk volt, és a Tesla mobiltelefonnal is használható.

Villanyautóval és lakókocsival az Adriáról: Tesla Model X 90D (2016) és Niewiadow n126 (1986)

Igaz, az én régi autómnál utóbbi csak akkor működik, ha az autónak van mobilinternet térereje, így ha kulcs nélkül autózunk, vigyázzunk hol parkolunk le, egy mélygarázsban akár ott is ragadhatunk.

Ugyanennek a kéthetes nyaralásnak a második napján egy lezárt sorompónál álltunk Zamárdiban, második autóként, amikor egy figyelmetlen autóstárs hátulról utolért.

Semmi komoly, a lökhárító kissé megrepedt, egy tolatóradar kiugrott a helyről, és enyhén sérült a csomagtér ajtó is.

Nem volt komoly a sérülés, de csomagtér ajtóból és lökhárítóból is újat kapott.

A javítást a Teslavarázslóra bíztam, a költségeket biztosító fizette. Egyúttal cserélték a vezetőajtót mozgató motort is.

Ha már lakatoshoz és fényezőhöz ment az autó, megcsináltattam azt a korábbi, saját hibás esztétikai sérülést is, amikor egy nem jól rögzített kaput befújt a szél, épp amikor áthaladtam volna rajta, így a vezető oldali ajtón keletkezett egy apró sérülés.

Az ügyintézésben és a Teslavarázslós hozzáállásban ezúttal sem csalódtam: az autónkon levehető vonóhorog van, de annak kulcsait még az első tulajdonos elveszítette, így gyakorlatilag nem volt levehető.

Ezzel simán együtt éltem másfél évig (bár tudom, szabály szerint, ha nem használom, mindig le kellene venni), azonban a lökhárító le- és felszereléséhez le kellett volna venni a vonóhorgot.

Hívtak is a szervizből, hogy hol a kulcs? Nos, az sajnos nincs. Ha végképp nem tudják levarázsolni a lökhárítót a vonóhorgon keresztül, akkor szedjék le a horgot akár a zárat kifúrva, majd valahogy pótolom, mondtam.

Elég szomorúan mondhattam ezt, ugyanis amikor az autóért mentem nem egy szétroncsolt vonóhorgot kaptam vissza, hanem egy működő zárral és két kulccsal rendelkező darabot. Mindezt ajándékba. Az ilyen apróságoktól lesz boldog az ügyfél, akinek nem is saját hibás baleset miatt kell nélkülöznie két hétig az autóját, ezúton is köszönöm!

Rekordok

A második év összefoglalásában ismét hatalmas segítséget nyújtott a Teslafi, így nézzünk meg néhány leget:

A leghosszabb egy nekilódulással megtett útszakasz 183 km volt, Miskolc és Budapest között, amelyhez autópályán az akkukapacitás 83 százalékát használtuk fel, az út 1 óra 44 percet igényelt és 105 km/h lett az átlagsebesség háztól házig.

A leghidegebb útközben mért hőmérséklet -8,5°C fok volt otthonról indulva, a legmelegebbet pedig 47,5°C Miskolc belvárosában mérte az autó, ami nekem mérési hibának tűnik…

Idén is jártunk a Transzfogarason, október végén még fagypont felett volt a hőmérséklet

A legnagyobb tengerszint feletti magasságban 2271 méteren jártunk, az idei őszi szünetben is ellátogattunk a Transzfogarasra.

Villanyautó teszt: Tesla Model Y LR AWD 7 üléssel – elemes autó gyerekeknek

Vége a sorozatnak?

Meglehet, ugyanis megérkezett Európába a 7 személyes Model Y, amit egy hétig tesztelhettünk is. Erősen hezitálok, hogy ilyenre (esetleg egy jóárasított Kia EV9-re?) cseréljük az X-et.

Ha valaki esetleg egy dokumentált előéletű, de sok viszontagságon átesett, majd alaposan felújított, Superchargeren ingyen tölthető, 8 éves, 245.000 kilométert futott Model X-et tenne a karácsonyfa alá, keressen bátran.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.