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 Tibor már tucatnyi elektromos autóval futotta le az Adria-szimuláció elnevezésű 800 kilométeres tesztet, melynek lényege, hogy Magyarországon keresett egy olyan autópályás útvonalat, amelyen a nagyteljesítményű töltőállomások elhelyezkedése hasonló a Veresegyház – Split úthoz, így anélkül tudja bemutatni, mennyire egyszerű vagy macerás egy modern villanyautóval eljutni a magyarok kedvelt nyaralóhelyére, hogy oda-vissza meg kellene tegye ezt az utat. Miért mennek a villanyautósok télen az Adriára? Az eddigi tesztek közös pontja, hogy modern, gyorsan tölthető és nagy hatótávú tesztautókkal nyomta le a kb. 800 kilométert, így – lelövöm a poént – egy útépítés, esetleg egy elnézett autópálya lehajtó nagyobb mértékben befolyásolja a menetidőt, mint az autók töltési igénye vagy képessége. Ezek a tesztek olyan szempontból is „sterilek”, hogy általában egyedül megy, saját szükségleteit és kényelmét pedig alárendeli a mielőbbi célba érésnek. Ha egy család utazik nyaralni, általában gyakrabban és hosszabb időre kell megállni emberi szükségletek, mint az autó töltése miatt. Caorle-ban jól jött az összkerékhajtás a lakókocsi betolásakor a homokos talajon Ez volt a második év, amikor családi nyaralásra a Tesla Model X90D-vel egy retró lengyel lakókocsit (Niewiadow n126) vontatva utaztunk. Olyan típusú nyaralók vagyunk, akik egy kempingben 2-3 éjszakát töltenek majd tovább állnak, ez pedig remekül összeegyeztethető a kényelmes lakókocsis közlekedéssel, azaz napi 150-350 kilométerrel költözünk távolabb. Idén úgy alakult, hogy több baráti családdal együtt egy teljes hetet töltöttünk Umagban, majd azt a döntést hoztuk, hogy egy nap alatt utazunk haza Umagból Miskolcra, ami véletlenül éppen 803 kilométer, így az erről szóló beszámoló jobban illik az Adria-szimuláció, mint a Model X hétköznapok sorozatba. Odafelé Zamárdiban töltöttük az első két éjszakát Az alábbi írás az egynapos Umag – Miskolc hazaútról szól. A több szakaszra bontott odaútról rövid videókban számoltam be, akit érdekel, milyen volt a Teslával és a lakókocsival megtenni a Miskolc – Zamárdi – Bled – Caorle – Umag útvonalat, Youtube csatornánkon, a Tiktokon és a Facebook oldalunkon egyaránt megtalálja a kis videókat. 7:10, Umag, indulás haza Este már mindent összepakoltunk, 6:45-kor ébresztettem a családot, és a tervezett 15 perc helyett 25 elég volt ahhoz, hogy mindenki elintézze folyó ügyeit, elfoglalja helyét az autóban, én pedig felakasszam a lakókocsit és kiparkoljunk a kempingből. Reggelizéssel nem akartuk húzni az időt, de friss péksüteményt vásárolni azért megálltunk alig negyed órával és 10 kilométerrel elindulás után. Umag, összepakolva A megálló persze nem két perc lett, mint reméltem, hanem 13. Olyan ez, mint a kétperces tankolás hagyományos autóval. Magam sem hinném el, hogy ilyen hosszú volt a megálló, ha nem a TeslaFi által naplózott adatokból írnám ezt a cikket. 9:12, Ljubljana Supercharger, 135 km, töltés: 25-77% (35 perc) Két órával az indulás után 25%-os töltöttséggel érkeztünk a Ljubljanát északról elkerülő autópályától 400 méterre lévő Tesla Superchargerhez. Bár a Tesla navigációja azt jelzi, hogy a parkolás fizetős, a gyakorlatban a sorompó behajtáskor és kihajtáskor is automatikusan nyílt. Ljubljanában mozgáskorlátozott Superchargert építettek, utánfutóval használható „áthajtóst” nem A töltést 9:15-kor sikerült megkezdeni, mert bár egy frissen újjáépített, V4 oszlopokat tartalmazó töltőállomásról van szó, ahol még a mozgáskorlátozott elektromos autósokra is gondoltak, utánfutóval érkező villanyautósoknak nem alakítottak ki olyan oszlopot, ahol a pótkocsi lecsatolása nélkül lehetne tölteni. Idén az umagi kempingben összesen 6 db lakókocsival kempingező villanyautót számoltam meg (2 db Model X, 3 db Model Y és egy Hyundai Ioniq 5), tehát egyre fontosabb lenne az „áthajtós” töltő. Sajnos sok olyan töltőállomás is van (pl. Kassa, Palmanova, Slovenska Bistrica SuC), ahol lehetne áthajtva tölteni, de a „Tesla only” táblát éppen a parkolóhelyek közé helyezik. Ljubljanában 35 percig töltöttünk, 40,2 kWh energiát felhasználva 77%-ig. Valójában ennél kevesebb is elég lett volna, de a korai ébresztő miatt szükségem volt egy kávéra, és a szálloda mosdóját is megtekintette minden családtag, kivéve a pelenkást. A lakókocsi visszakapcsolása 2 percet igényelt, így a töltésen kívül 5 percet veszítettünk. 11:17 Maribor Supercharger, 264 km (+129 km), töltés: 10-79% (54 perc) Célszerűbb lett volna az alig két hete bekapcsolt Slovenska Bistrica SuC állomáson megállni, mert gyorsabb, v3 oszlopok vannak, amelyek teltház esetén sem felezik a teljesítményt, de a Tesla annál gyorsabban tölt, minél üresebb az akku, és mivel Ljubljanában túl sokáig kávézgattunk, ezért Slovenska Bistricába még 20% feletti töltöttséggel érkeztünk volna. Ráadásul a következő töltési pontunk mindenképp Sormás, a régi Model X pedig 80% felett már alig 30 kW-os teljesítménnyel csepegtet az akkuba, így minden a későbbi megálló mellett szólt. Mariborban is le kell akasztani, ráadásul szabályosan lehetetlen. A parkolók mind-mind foglaltak. Ha a dízelesek csak 2 percre állnak meg 1000 kilométeren, akkor ez a rengeteg autó miért parkol egy autópálya pihenőben? A Maribor melletti SuC azonban a közeli új töltőállomás megnyitása ellenére még mindig forgalmas, így negyedikként érkeztünk a 6 töltőoszlopból álló állomásra, ami azt jelenti, hogy nekünk már csak 70 kW-os teljesítmény jutott. Szerencsére a „párunk” hamarosan végzett a töltéssel, így a mi töltésünk 114 kW-ra gyorsult (eddigre már 30% felett volt a töltöttség, ezért nem kaptuk meg a 126 kW körüli maximumot). Mariborban ilyen alagúton lehet átjárni az autópálya két oldalán lévő pihenők között, a Tesla Superchargereket szürke tábla is jelzi A Tesla navigáiója nem tud róla, hogy az autópálya alatt át lehet hajtani, 4 kilométeres kerülőre küld Sajnos a maribori töltőnél is le kell akasztani a pótkocsit, amit szabályosan lehetetlen megtenni, hiszen az autópálya pihenőkben csak előre szabad közlekedni. Ha a töltőoszlop előtt akasztok le, akkor szabályosan visszajönni nem tudok az utánfutóért, ha utána, akkor a töltőhöz nem jöhetnék vissza. Azért sikerült megoldani, ráadásul ez egy 2017-ben telepített töltőállomás, tehát itt jobban megbocsátható, hogy nem gondoltak a vontatmánnyal érkezőkre, mint Ljubljana vagy Slovenska Bistrica esetében. A töltés 54 percig tartott (épp ameddig az ebéd), amihez 2×3 perc utánfutó le- és felakasztás társult, tehát kereken egy órát időztünk ebben a pihenőben. 13:33 Sormás Supercharger, 380 km (+116 km), töltés kb. 20-81% (kb. 50 perc) A Tesla mobilinternet elérése nem mindig szereti a határátkeléseket, a szlovén határt kifejezetten nem. Ha nem nyomok egy „kétgombos resetet”, akkor nagyon sokára talál internetet. A navigáció ettől függetlenül zavartalanul működik, igaz a friss forgalmi adatokat nem kapja meg. A sormási SuC sem utánfutó-barát Ezúttal elfelejtettem a határ után resetelni, így a Teslafi sem tudta pontosan regisztrálni, milyen töltöttséggel érkeztünk Sormásra. Azt viszont írja, hogy 40,5 kWh fogyott az akkuból, és azt is tudom, hogy Mariborban 49 kWh-t töltöttünk, ebből úgy tippelem 20% körül lehetett a töltöttségünk. Ami viszont meglepett, hogy 1 órás töltést kért az autó Sormáson, hogy elérjük a következő, székesfehérvári töltőállomást. Igaz, hogy ez lenne az úton a leghosszabb szakasz két töltő között, de eddig mindig túlságosan sok maradékkal értünk a következő megállóhoz, így bátran felülbíráltam, és kb. 50 perc töltés után, 81%-os töltöttséggel tovább indultunk. A sormási Tesla Superchargernél kecskesimogatási lehetőség segít a gyerekeknek eltölteni a töltési időt Amikor leállítottam a töltést, akkor az autó azt tippelte, hogy 3%-kal fogunk célba érni, nem lesz itt gond. Vagy mégis? A töltéshez sajnos itt is le kellett venni az utánfutót, annak csatlakozóját visszadugva máris -7%-os érkezési töltöttséget jósolt, és még 30 km-rel később is vadul vissza akart fordítani Sormásra, mondván nem fogok eljutni Székesfehérvárig. A Tesla navigáció szerint kevés lesz, a valóságban 9%-kal érkeztünk Mivel 80% felett már 30 kW alatti teljesítménnyel tölt az autó, akkor sem fordultam volna vissza, ha egyetértettem volna vele. Szerencsére az M7 autópályán akad néhány további töltő, igaz a balatonkeresztúri Ionity útépítés miatt épp nem érhető el Budapest felé, de Balatonlelle környékén van az M7 autópályán egy 150 kW-os MOL Plugee, és néhány 50 kW-os töltő is útba esik, ami ugyan elég soványka, de még mindig gyorsabb, mint a 28 kW, amennyivel befejeztem a töltést. Slovenska Bistrica vadiúj töltőjén táblácskák akadályozzák az utánfutós töltést Persze Balatonlelle körül már plusz 7% volt a Tesla navigáció által tippelt érkezési töltöttség, nem mínusz 7, ami végül tovább növekedett egészen 9%-ig, így nem volt szükség közbenső töltésre a Tesla induláskor tapasztalható pesszimizmusa ellenére. Miért számítottam erre? A Tesla navigációja a töltéstervezésnél számtalan körülményt figyelembe vesz, a hőmérsékletet, széljárást, domborzatot, és a fogyasztási előzményeket is. Nos, Szlovéniában 100 km/h-val vontathattam autópályán, Magyarországon pedig csak 80-nal, így a szabályokat betartva jelentős fogyasztáscsökkenésre lehet számítani. 16:29 Székesfehérvár Supercharger, 535 km (+155 km), töltés 9-50% (17 perc) Ez volt az első töltés, amihez nem volt kedvem. Mindössze 900 méter az autópálya lehajtó és a SuC közötti távolság, de az Auchan előtti körforgalom mindig bedugul. Ezúttal 5 perc volt megtenni a 900 métert. A Tesla Supercharger hálózat egyetlen hátránya, hogy többnyire nem autópálya pihenőben, hanem egy közeli hotel, étterem, bevásárlóközpont stb. parkolójába telepítik a töltőket. Érthető ennek oka (nem csak Magyarországon olcsóbb és gyorsabb egy parkolókkal és kiépített elektromos tápellátással rendelkező helyszínre töltőket tenni, mint egy autópálya pihenőbe, ahol a közútkezelővel, vagy a már a pihenőben lévő benzinkutakkal kellene közösködni), ugyanakkor ez a párszáz méter, esetleg 1-2 km kitérő sokszor időben jelentős veszteséget eredményez. Például Olaszországban, ha le kell térni az autópályáról az egy extra sorakozás a fizetőkapuknál is. Ráadásul az extra lehajtási, utánfutó akasztási és visszatötymörgési idő az út legrövidebb töltési idejét duplájára növelte. Mivel Budapest környéke tele van Superchargerekkel, ezúttal csak a valóban gyors tartományban, 50%-ig töltöttünk, amibe szűkösen fért bele egy mosdó látogatás a család azon tagjainak, akik Sormáson unszolásom ellenére még nem akarták igénybe venni az étteremnek ezt a szolgáltatását. Umag Az utánfutót le- és visszakasztani ezúttal is 3-3 perc alatt sikerült, az M7 autópályára visszajutni 6 percig tartott. Tehát a nettó töltési idő 17 perc volt, de a le- és felhajtással elvesztegettünk 5+6, az utánfutó akasztással 2×3 percet. Azaz pontosan annyi ideig tartott a töltőoszlopot megközelíteni, mint maga a töltés. Model X hétköznapok #24: ingyenes Supercharger, áldás vagy átok? Ez az, amivel nem szokott számolni az a hagyományos autóval utazó, aki a kedvezőbb ár reményében nem autópálya pihenőben tankol. Mellesleg én is jobban jártam volna, legalábbis menetidőt tekintve, ha egy másik, gyorsabban megközelíthető töltőt választok, pl. a már említett MOL Plugee-t Balatonlellénél, ahol még az utánfutót sem feltétlenül kellett volna leakasztani. Szoktam is mondani, hogy az „örökéletre szóló” ingyenes Supercharger néha inkább átok, mint áldás. 18:27 Fót Supercharger, 617 km (+82 km) töltés: 6-82% (51 perc) Székesfehérvár után az út során eddig nem látott Supercharger sűrűség várt ránk, így végre elkezdhettem taktikázni, hogy melyik nekünk a legjobb opció. A Tesla Óbudára küldött volna, ahonnan 1 óra 5 perc töltés után szerinte már elérném miskolci Superchargert, ahol pár perc töltéssel már hazajutok. Ezt gyorsan kizártam. Szigetszentmiklós azért lett volna jó, mert akkor az M0-M31-M3 útvonalon a leggyorsabban kerülhetjük el Budapestet, és itt nem kell leakasztani a lakókocsit sem. Azonban Szigetszentmiklósról még több mint 200 kilométer az út hazáig, majdnem tele kellene tölteni, vagy az M3-on mégegyszer megállni egy rövid rátöltésre. Hat töltés közül egyedül Fóton úsztuk meg az utánfutó leakasztását Fót kb. 15 kilométerrel közelebb van Miskolchoz, így ott elég kb. 85%-ig tölteni, de az M0-ról vissza kell mennem Budapest felé. Összeeresztettük a Google Maps, Waze, Tesla navigáció triumvirátust, és azt mondták csak néhány perc hátrányt jelent este 6 körül Budapest belvárosán átverekedni magunkat, kilométerben azonban jóval rövidebb ez az út. A belvárosban araszolva többször megbántam ezt a döntést, de akkor már nem volt visszaút. Az utazás TeslaFi által készített naplója Fóton este már nem sokan töltöttek, így megcélozhattam az egyetlen utánfutó-barát töltőoszlopot, ez volt az első töltés, ahol megúsztam a le-felakasztást. Hat perc már vissza is jött a belvárosi araszolás idejéből. Az esti kevésbé forgalmas órák ellenére több villanyautós ismerőssel is összefutottunk, ezért gyorsan elsuhant a töltési idő, a bevásárlásnál – 2 hétig nyaraltunk, otthon üres a hűtő – már sürgettem a családot, hogy indulni kéne. Később kiderült, hogy ez egy hibás döntés volt… 21:05 Gelej M3GÁLLÓ, TEA. 180 kW töltő, 757 km (+140 km), töltés 13-29% (5 perc) Ugye mindenki emlékszik, hogy azért mentem Budapesten át Fótra a Szigetszentmiklós SuC helyett, hogy ne kelljen +1 töltés az M3 autópályán? És arra is, hogy siettettem a családot a bevásárlásnál? Az történt, hogy a 82%-os töltöttség, amivel Fótról elindultunk, éppen elegendő lett volna hazáig. Ha éppenséggel nem Vác felé hajtok fel az M0-ra a körforgalomban a helyes irány helyett. Hat kilométerbe került a forduló. Ráadásul az M3 autópálya olyan kihalt volt, hogy sem egy busz, sem egy kamion szélárnyéka nem segített takarékoskodni az energiával. Gelejen hosszú a kábel a TEA. töltőjén, de a Tesla még hosszabb, orral parkolva nem ért el Talán akkor is meg lehetett volna, ha a szabályos 80-at soha túl nem lépjük, de erről a hazai vontatási szabályról meggyőződésem, hogy életveszélyes betartani, hiszen a 85-90-nel haladó teherautókat folyamatos előzésre sarkalljuk. Nem mentegetőzöm, a lényeg, hogy a 803 km hosszú út vége előtt 50 km-rel úgy éreztem biztosabb egy rövid rátöltésre megállni. Ráadásul a TEA. töltőjének hosszú kábele emlékeimben úgy élt, hogy biztosan elér a Tesla hátuljáig akkor is, ha orral állok be (azaz nem akasztom le az utánfutót). Tévedtem, néhány centi hiányzott, így az 5 perces töltéshez 5 perc akasztgatás is adódott, ami nagyon nem esett jól, hiszen már 14 órája úton voltunk. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy már az M3 autópályán is elég sok töltő van ahhoz, hogy ne csak a sebesség csökkentése, hanem egy eredetileg nem tervezett töltés beiktatása is megoldás lehessen, ha elszámoltuk magunkat. 21:54 Otthon, 803 km (+46 km), 9% Hazaérve bebizonyosodott, hogy jó ötlet volt a geleji rátöltés, az utolsó 46 kilométeren 20% fogyott az akkuból, Gelejen pedig csak 13% volt benne. Persze a töltés után kifejezetten nem spóroltam (sőt már előtte sem, amikor már eldöntöttem, hogy megállok rátölteni egy kicsit). Szeretnék köszönetet mondani családomnak, különösen kislányaimnak, akik komolyabb hiszti nélkül viselték el a fenti maratont. Mielőtt sokan leírják, hogy dízellel ezt 8 óra alatt megállás nélkül szokták megtenni, egy apró érdekesség: egy másik család 10-kor indult ugyanabból a kempingből Budapestre, dízellel, lakókocsi nélkül. Budapestről már kifelé igyekeztünk, amikor telefonon beszéltünk, ők a Köröshegyi völgyhídon jártak épp. Azaz a 3 órás előnyünknek szűk felét sikerült ledolgozni úgy, hogy rájuk nem vonatkozott 80/100 km/h-s sebességkorlátozás és tölteni sem kellett megállniuk. Megálltak viszont pihenni egy hosszabbat Mariborban, ami két órásra nyúlt. Hiába tud a dízel 1000 kilométert, ha nekünk embereknek 600 kilométert sem komfortos végigautózni pihenés nélkül. Zárásként álljon itt néhány adat: Megtett út: 803 km Teljes utazási idő: 14:44 Mozgásban töltött idő: 10:39 Töltési idő: 3:06 Egyéb állásidő: 0:59 Átlagfogyasztás: 33,5 kWh Üzemanyag-költség: Supercharger töltések díja 0 Ft, 2327 Ft (TEA. Gelej), otthoni teletöltés kb. 5000 Ft, összesen 7327 Ft, 912 Ft/100 km, azaz 1,5 liter benzin ára. Amennyiben valaki újabb Teslával, fizetős Superchargerrel tenné meg ugyanezt ez utat, kb. 41.000 forintot fizetett volna az általam összesen vételezett 235 kWh energiáért, azonban a modernebb Teslák takarékosabbak, valamint lényegesen gyorsabban töltenek, így a töltési díj ennél kedvezőbb, a töltési idő pedig 1,5 óra körül lett volna. Ráadásul a 6 töltés helyett 3-4 megállóval is le lehetett volna tudni. Esetleg akkor jogos az én adataimmal számolni, ha egy az enyémnél jóval nagyobb lakókocsit vontatva indul az Adriára. Az Adria szimuláció eddigi körei: BYD SEAL AWD BMW i5 eDrive40 Nissan Ariya 87 kWh FWD MG4 Tesla Model Y, BMW iX3, Kia EV6 és Mustang Mach-e BMW iX iDrive40 vs iX xDrive50 Audi Q4 vs Mercedes EQB Tesla Model 3 LR vs BMW i4 M50 Valós út Splitbe BMW iX3-mal Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!