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 A Kia zsolnai gyárának látogatásakor a szállásunkon egy letakart autó is várt ránk. Ez nem más volt, mint a Kia következő nagy dobása az EV5. A Sportage-nél külső méreteit tekintve egy kicsit nagyobb, belső térkínálatában viszont a Sorentot idéző modell egy előszériás, még sorozatgyártás előtti példányát nézhettük meg kívül-belül. A Sportage a Kia egyik legnépszerűbb típusa, amitől valószínűleg nem lehetne komoly piacvesztés nélkül megválni. Ezért nagyon fontos, hogy egy legalább annyira vonzó alternatívát tudjanak kínálni azoknak is, akik ebben a méretkategóriában keresnek elektromos autót. Persze ott volt eddig is a Kia EV6, de az a csapott, áramvonalas hátsójával és relatíve magas árával azért nem volt mindenkinek vállalható alternatíva. A szögletes, közepes méretű SUV viszont tökéletes megoldásnak tűnik a C-SUV szegmensben való hódításhoz. Érdekes módon az az autó az EV3-mal ellentétben mintha nem akarná feltétlen majmolni az EV9-et. Persze felismerhetők a márkára mostanában jellemző dizájnelemek, de semmi sem annyira markáns, hivalkodó. A tekintélyt parancsoló méreten kívül nincs semmi olyan extra benne, ami meghökkentené a szemlélőt. Egyszerűen csak jól néz ki. Az 566 literes csomagtér ebben a kategóriában már-már elvárás, amit az EV5 teljesít is. Az ülések háttámlái teljesen síkba dönthetők, így tovább növelhető a jól pakolható csomagtér. A rakodótér egy része persze egy mélyedés formájában a padló alatt érhető el, ami jól jön az állandó kellékek elrejtésére. A csomagtartóból persze nem maradt ki a 230 voltos aljzat sem. Ahogy azt a Kiánál megszoktuk, az EV5 orrában is úgy rendezték el a technikát, hogy maradjon hely egy méretes frunknak (front trunk – első csomagtartó). Számomra külön öröm, hogy ez amellett hogy közel szabályos téglatest alakú, nem kapott külön fedelet, hanem a teleszkópos motorháztető belső burkolata zár rá a gumírozott peremre, hogy menet közben se víz se por ne jusson be az üregbe. A Kia EV5 a konszern e-GMP platformjára épül, de nem a nagyobb testvérekben működő 800 voltos változatra, hanem az EV3-ban és EV4-ben használt 400 voltos rendszerre. Amit viszont a nagyobb testvérektől örökölt, az a töltőnyílás motorosan nyitható és csukható ajtaja. A nettó 78 kWh-s NMC kémiás akkut így is 150 kW-tal lehet tölteni, ami ha jó a töltési görbe, akkor nem feltétlen fájdalmas. A hatótávot WLTP mérés szerint 500 km fölé ígéri a gyártó. A beltérben én szintén visszafogottabbnak, konzervatívabbnak érzem az EV5-öt, mint a közvetlen testvéreit. Minden praktikusnak és minőséginek tűnik. A műanyagok felületén most ne akadjunk fel, mert az előszériás modellek egyik jellemzője, hogy a műanyag elemek még nem a végleges textúrát tükrözik. A Zsolnára elhozott mintapéldány egy GT-Line felszereltségű modell, így valószínűleg minden benne volt, amit ebbe az autóba rendelni lehet majd. Öröm, hogy a Kia nem állt be a sorba azok közé a gyártók közé, amelyek kihagyják a hátsó ablakemelők billenőkapcsolóit. A kezelőelemeken a klasszikus Kia megoldások köszönnek vissza, vegyesen kapunk gombokat, érintésérzékeny felületeket és érintőképernyőt. Ez utóbbi a Kiánál is kezd kiforrni, így egészen jól használható. A mintapéldányban sehol nem volt zongoralakk, reméljük, ez nem csak az előszéria miatt volt így. A hátsó üléssor is rendkívül tágas, ahogy azt egy ilyen külső méretekkel rendelkező villanyautótól el is várjuk. Az ülések háttámlájának dőlésszöge állítható, és az elektromos platform miatt a lábteret sem korlátozza semmi kitüremkedés. A hátsó üléssorban is elérhető a könyöklő, az USB csatlakozó illetve a három fokozatban állítható ülésfűtés. A légbeömlők alatt a két első ülés között nem csak egy praktikus tálcát alakítottak ki, de egy zárt fiókot is, amibe el lehet pakolni az apró kacatokat, amiket például a gyerekek az autóban tartanak. Az utasteret a nagyméretű panorámatető teszi még tágasabbá, hátul is sok extra fényt adva az utasoknak. Sokan nem szeretik az SUV-ket, de náluk jóval többen vannak azok, akik ilyet akarnak venni. Ha ezt nézzük, akkor ez az autó lehet a Kia egyik legsikeresebb elektromos modellje. Minél többet nézegettem, annál inkább az az érzésem támadt, hogy ilyen az, amikor olyan autót terveznek, amit nagyobb mennyiségben el is akarnak adni a már meglévő vevőkörnek. Nincs megosztó egyedi forma, nincsenek extravagáns megoldások, csak az amit a vevők várnak. Egy jól használható, praktikus autó. Vezetni ezúttal még nem tudtuk, de amint lesz rá lehetőség, akár egy külföldi bemutatón, akár idehaza, be fogunk számolni a tapasztalatainkról. Zsolnára a Kia EV4-gyel mentünk, így arról már van némi tapasztalatunk. Hogy mekkora szívás egy ilyen út az EV4-gyel, arról az alábbi cikkben számoltunk be: Kia EV4: kompromisszummentes utazás 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!