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
auto
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

Ebben a sorozatban egy nyolcéves, 250.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Előző cikkem arról szólt, mennyit jártam szervizbe ahhoz, hogy az autót nyugodt szívvel meghirdethessem eladásra.

Model X hétköznapok #30: szervizről szervizre járok, hogy végre eladhassam

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

A hirdetés feladásakor vettem észre, hogy épp kerek egy éve, 2024 május közepén olvastam ki az akku állapotát, ezért időszerű egy újabb mintavétel.

A Tesla nemrégiben bárki számára elérhetővé tette az akkumulátor állapottesztelését, amelynek során teljesen (kijelzett 0% alá) merül az akkumulátor, majd teljesen feltöltődik. Sajnos a bárki nem egyenlő a mindenkivel, az én öreg autómon nem jelent meg az akkuteszt menüpont, így továbbra is a ScanMyTesla applikáció értékét tudom megosztani veletek.

Akik – újabb autónál – elvégezték a tesztet arról számoltak be, hogy a diagnosztikai appok által megjelenített eredményekhez nagyon hasonló értékéket kaptak a teszt lefuttatását követően, esetleg kismértékű javulást tapasztaltak, így nincs okunk feltételezni, hogy a ScanMyTesla adatai nem közelítenék jól az akku valós állapotát.

Negyedmillió kilométeren túl, 9 éves korhoz közeledve

Az autót 187.000 kilométerrel 6 évesen vásároltam, az akku állapot első kiolvasására  (általam) csak fél évvel később, 2023 májusában került sor. A 195 ezres futáshoz közeledve a ScanMyTesla applikáció szerint a Nominal Full Pack értéke 71,6 kWh volt, ami 83,7%-os állapotot jelent.

Egy évvel később, 2024 májusában, 225.000-es kilométeróra-állásnál a Nominal Full Pack érték 71,3 kWh volt, ami 83,4%-nak felelt meg.

Két évvel a vásárlás és másfél évvel az első kiolvasás után, közel 245.000 futott kilométernél mérte a ScanMyTesla applikáció az eddigi legrosszabb értéket: decemberben 69,4 kWh volt a Nominal Full Pack értéke, ami 81,2%-os SoH értéket jelent.

A tavasz szemmel látható javulást hozott, 2025 május végéhez és a 257.000 kilométeres futáshoz közeledve 70,3 kWh a vonatkozó érték, ami 82,2 százalékos SoH értéket jelent.

Mivel egy számított értékről van szó, érthető, hogy nem folyamatos a csökkenés. A közelmúltbeli használat (mennyire van jól kiegyensúlyozva az akkupakk, mikor volt legutóbb teljesen feltöltve), de külső körülmények, például a hőmérséklet is befolyásolhatják a megjelenített adatot.

Aggódni azt hiszem, továbbra sincs okunk, hosszú ideje már a 81-83% tartományban oldalaz az SoH érték.

Reményeink szerint a jövőben is rálátunk majd a változásokra, ugyanis megvan SaNYi következő tulajdonosa, akitől ígéretet kaptam, hogy az autó élete továbbra is követhető lesz itt a villanyautosok.hu oldalon.

A sorozatnak tehát még mindig nincs vége, a jövő hétre egy számvetéssel készülök arról, hogy mennyibe került a Model X használata az elmúlt években.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás